پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی خبر داد

چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم





چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۲۳

هجدهم آوریل، مقارن با سی‌ام فروردین امسال، مصادف است با روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی. «ایکوموس»، شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها، هر ساله با انتخاب یک شعار، برنامه‌های خود را اعلام می‌کند و توصیه‌هایی را به اعضای خود ارائه می‌دهد. یکی از برنامه‌های امسال توجه به تاثیر تغییر اقلیم بر وضعیت بناهای تاریخی است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی یکشنبه ۱۹ فروردین در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی پرداخت. «فاطمه داوری» دربارۀ برنامۀ سه سالۀ «ایکوموس» گفت: «این برنامه از مدتی پیش از سوی ایکوموس انجام شده که «میراث مقاوم در برابر بلاهای طبیعی، واکنش و ارزیابی این برنامه» است و از سال ۲۰۲۴ در سه سال پیش رو اجرایی خواهد شد. در حقیقت ایکوموس به دنبال تبیین و ظرفیت‌سازی برای این موضوع است و در سه سال پیش رو نیز محورها و شعارهایی که مطرح می‌کند مرتبط با آن است.»

او همچنین اشاره کرد که سال ۲۰۲۴ مقارن با شصتمین سال ابلاغ منشور ونیز است: «منشور ونیز منشور پایۀ حفاظت و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی است که در سال 1964 به تصویب رسیده است. یکی دیگر از برنامه‌های ایکوموس پرداختن به این منشور و تاثیرات آن است.»

داوری در ادامه گفت با توجه به این موضوع، شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است: «بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد.» به گفتۀ او، یکی از مواردی که ایکوموس دراین‌باره از کشورهای عضو خود خواسته این است که تناسب منشور ونیز با بحران‌های آب‌وهوایی را بررسی کنند.

به گفتۀ او برنامه‌هایی که ایکوموس به کشورها توصیه کرده برداشت و گردآوری اطلاعات دربارۀ خسارت‌ و تخریب‌ها و ارزیابی آسیب‌پذیری در حوزه میراث فرهنگی، شناخت مخاطرات و ایجاد ظرفیت واکنش، ایجاد همکاری بین ذی‌مدخلان اصلی و جوامع محلی به منظور حفاظت از میراث فرهنگی در برابر بلایاست: «نکته دیگری که ایکوموس به آن توصیه کرده شناخت و استفاده از دانش سنتی برای کاهش مخاطرات طبیعی است.»

مدیرکل حفظ و احیای بناها اعلام کرد: «امسال در ایران به این مناسبت نیز یک شعار درنظر گرفته شده که به موضوع تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی اشاره دارد.»

داوری دربارۀ برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای این روز گفت: «به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید عموم مردم از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ رایگان خواهد بود. ضمن این که در روز ۳۰ فروردین مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار خواهد شد و از استادان و پیشکسوتان این حوزه تجلیل می‌شود. همچنین با همکاری صندوق توسعه، از بهره‌برداران موفق که مفهوم میراث‌فرهنگی را به خوبی توانسته‌اند ارائه دهند، تجلیل خواهد شد. این در حالی است که برنامه‌های پیوسته نیز داریم که برگزاری دو نشست تخصصی، برگزاری کنگره بررسی معماری از دیدگاه میراث‌فرهنگی، سمینار بین‌المللی به میزبانی استان سمنان و … از جمله این برنامه‌ها است.»

او ادامه داد: «برگزاری ۱۰ نشست تخصصی در سراسر کشور با محوریت شعار سال، برگزاری نشست تخصصی به میزبانی شهر همدان و … از دیگر برنامه‌هایی است که به این مناسبت در نظر گرفته‌ایم. در سال گذشته با حضور بخش فنی استان‌ها یک دوره آموزشی را در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی با موضوع فرونشست برگزار کردیم. یکی از اتفاقاتی که مد نظر ما است این است که در نشست سمنان در دو هفته آینده، روش‌های نوین بین‌المللی بررسی خواهد شد و نتایج آن به همکاران و فعالان ابلاغ خواهد شد.»

به گفتۀ او، در روز سه شنبه ۲۸ فروردین دو نشست تخصصی مهم برگزار می‌شود؛ نشست اول با موضوع بحران‌ها از زاویه منشور ونیز است. همچنین یکم اردیبهشت کنگره معماری و شهرسازی برگزار می‌شود.

در ادامه نشست مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی دربارۀ تاثیر تغییر اقلیم بر بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: «تغییر اقلیم روی همه چیز اثر می‌گذارد. از همین جهت جامعه جهانی به دنبال این بود که به دانش نهفته در میراث فرهنگی برای برون‌رفت از این موضوع تکیه کند.»

او ادامه داد: «یکی از اتفاقاتی که تا یکی دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسد این است که در قانون حمایت، تکلیفی برای میراث فرهنگی دیده شده بود که دستورالعمل حفاظت را با مشارکت بخش خصوصی تدوین کند و با همکاری مراکز دانشگاهی این دستورالعمل در حال تهیه است تا بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را فعال کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *