پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فضای سبز، متهم قطع آب

آب شرب کرج برای ساعت‌های طولانی قطع می‌شود

فضای سبز، متهم قطع آب

مدیرعامل آبفای البرز: میزان مصرف آب شهرداری‌های استان برای فضای سبز معادل ۳۰ حلقه چاه است





فضای سبز، متهم قطع آب

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

آب شرب شهر کرج برای ساعت‌های طولانی در شبانه‌روز قطع می‌شود و شهروندان این شهر می‌گویند که نه هشدار قبلی‌ای از سوی شرکت آب‌وفاضلاب این استان دریافت می‌کنند و نه پاسخی در مورد زمان پایان این رخداد. قطعی آب طولانی‌مدت در شهر کرج معطوف به سابقه است و تقریباً هر سال در فصل گرم رخ می‌دهد. این اتفاق در‌حالی در ماه پایانی بهار امسال نیز رخ داده است که شرکت آبفای استان البرز اعلام کرده اختلال در آب شرب مرکز این استان به‌دلیل مصرف بالا و به‌ویژه مصرف شهرداری برای فضای سبز ایجاد می‌شود.

 

با شروع خرداد، مانند خرداد سال گذشته، تأمین آب شرب شهر کرج در استان البرز با چالش جدی همراه شده است و شهروندان این شهر، طی روزهای اخیر گاه تا 12 ساعت در روز و 6 ساعت در شب قطع آب را تجربه می‌کنند.
«فائزه حاجی‌آبادی» یکی از شهروندان کرج و فعال اجتماعی به «پیام‌ما» می‌گوید: «سال گذشته هم دقیقاً همین زمان از سال، آب شرب در شهر یا قطع بود، یا اگر اتصال برقرار بود فشار آب بسیار ضعیف بود. سال‌های گذشته هم همین وضعیت را تجربه می‌کردیم. هرگز هم از سوی مسئولان جواب مناسبی دریافت نکردیم.»
او معتقد است آنچه از سوی مسئولان در قطع‌کردن آب شرب لحاظ نمی‌شود در نظر گرفتن اقشار آسیب‌پذیر مانند کودکان سالمندان، بیماران و معلولان با ضعف حرکتی و ذهنی بالاست: «بدون هیچ توضیح و هشداری آب را قطع می‌کنند و سپس به مردم می‌گویند شما زیاد مصرف کرده‌اید. شرکت آب‌وفاضلاب البرز که از این نیز بیشتر پیش‌ رفته است و می‌گوید مخزن ذخیرۀ آب بخرید. اگر مصرف بالاست، آیا ذخیرۀ آب آن را کم می‌کند؟! یعنی آنچه مسئولان می‌گویند از هیچ منطقی تبعیت نمی‌کند. افشار آسیب‌پذیر و حتی مراکز خدمات درمانی رسمی نیز در این وضعیت در نظر گرفته نمی‌شوند. نمی‌شود که هر سال این شرایط را تجربه کنیم. پس مدیریت آب کجا معنا پیدا می‌کند؟!»

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان البرز: طبق قانون، شهرداری‌ها مکلف بودند استفاده از شبکه آب شرب برای آبیاری فضای سبز را تا سال 1400 متوقف کنند، اما این قانون اجرا نشده است

اقشار آسیب‌پذیر، نادیده گرفته می‌شوند
«سیدعیسی مبادایی» از شهروندان دیگر این شهر و از کارمندان یک مرکز نگهداری معلولان است. او نیز معتقد است حتی برای مراکز ویژه، راه‌حلی برای بی‌آبی اندیشیده نشده است: «نه فقط ما، بلکه تعداد زیادی از شهروندان در منزل خود، کودک، بیمار، معلول و یا سالمندی دارند که نیاز ضروری به آب دارد. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید اجابت مزاج این اقشار را به تأخیر بیندازید یا آنها را نظافت نکنید. آنچه اتفاق می‌افتد این است که یا مردم ناچار به خرید آب بسته‌بندی می‌شوند، یا باید عواقب بی‌آبی را متحمل شوند و بر مشکلاتشان اضافه شود.»
اما مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان البرز معتقد است که راه دیگری جز قطع آب وجود ندارد؛ چرا که دیگر آبی وجود ندارد. «حمیدرضا نامداری» فضای سبز شهری کرج را متهم مصرف بالای آب در این شهر می‌داند و معتقد است عبور از تنش آبی البرز فقط با جداسازی آب شرب از آب مورد نیاز فضای سبز شهر میسر می‌شود: «با بررسی و برآورد انجام‌شده حدود 570 لیتربرثانیه مصرف آب شهرداری‌های استان در آبیاری فضای سبز شهری است که این میزان آب برای فضای سبز موجب اختلال در شبکۀ آب شهری به‌خصوص در فصول گرم سال و پیک مصرف می‌شود.»
30 چاه برای فضای سبز
نامداری این میزان از مصرف را معادل آبدهی 30 حلقه چاه شرب عنوان می‌کند. در‌حالی‌که مجموع چاه‌های فعال فعلی 540 حلقه چاه است: «طبق قانون، شهرداری‌ها مکلف بودند استفاده از شبکه آب شرب برای آبیاری فضای سبز را تا سال 1400 متوقف کنند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.»
او بدون پذیرش قطعی طولانی آب در کرج، از افت فشار در ساختمان‌ها به‌ویژه طبقات بالا به‌عنوان پیامد این مصرف بالا نام می‌‎برد: «امیدواریم شهرداری‌های استان هم اولویت را تأمین آب شرب مردم استان بدانند. باید به‌دنبال تأمین منبع جایگزین برای آبیاری فضای سبز باشند. یا با تغییر الگوی کشت و حذف چمن، حداقل در اقدامی کوتاه‌مدت و فوری، نحوۀ آبیاری و زمان آبیاری فضای سبز شهرها را اصلاح کنند.»
شهرداری کرج اما در پیگیری «پیام ما» هیچ پاسخی نمی‎دهد. شرکت آب‌وفاضلاب این استان هم به‌رغم گفتۀ شهروندان قطع طولانی‌مدت را تأیید نمی‌کند. همچنان گلایۀ بی‌پاسخ شهروندان کرجی پابرجاست و این چالش با گرمترشدن روزها و نزدیک‌شدن به تابستان بیشتر نیز خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر