پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکلیف قانونی برای استفاده از برق تجدیدپذیر

وزیر نیرو در مراسم رونمایی از «تابلوی برق سبز» بورس انرژی عنوان کرد:

تکلیف قانونی برای استفاده از برق تجدیدپذیر

صنایع در سال اول باید یک درصد برق‌شان را یا از طریق تجدیدپذیرها و یا از محل عرضۀ بورس تأمین کنند. علاوه‌براین دولت بخش اداری را موظف کرده است پنج درصد برق خود را از طریق تجدیدپذیرها تأمین کند





تکلیف قانونی برای استفاده از برق تجدیدپذیر

۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱:۰۰

«تابلوی برق سبز» در «بورس انرژی‌ ایران» رونمایی شد و برق تجدیدپذیر برای نخستین‌بار در این مراسم مورد دادوستد قرار گرفت. وزیر نیرو در این نشست بر تکلیف قانونیِ استفاده و توسعۀ برق تجدیدپذیر با کمک بورس انرژی تأکید کرد.

 

وزیر نیرو در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: «پیش‌بینی شده است از امسال طی چهار سال 20 درصد انرژی مورد نیاز بخش اداری از طریق انرژی تجدیدپذیر تأمین شود.»
«علی‌اکبر محرابیان» ادامه داد: «بورس انرژی پاسخگوی ابهام اقتصادی در تأمین برق کشور است. بورس سبز امکان رقابت را برای تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر فراهم می‌کند، با این تفاوت که رقابت بین خودشان است و نه بین برق تجدیدپذیر و برق غیرتجدیدپذیر.»
او در مورد دلایل رونق‌نگرفتن برق تجدیدپذیر در کشور توضیح داد: «به‌دلیل اقتصاد و رقابت ناجوانمردانه با روش‌های دیگر، برق تجدیدپذیر پا نگرفته است. در روش‌های دیگر قیمت سوخت صفر محسوب می‌شود و در این مقایسه فکر می‌کنیم تجدیدپذیر گران‌تر تمام می‌شود. درحالی‌که نهادۀ اصلی که سوخت است را در محاسبات منظور نمی‌کنیم. هر یک کیلووات تولید برق در روش‌های دیگر به‌طور متوسط 27 صدم لیتر سوخت مایع یا 27 صدم مترمکعب گاز مصرف می‌کند. اگر این نهاده در محاسبات ذکر شود، متوجه می‌شویم که تجدیدپذیر ارزان‌ترین سوختی است که می‌توانیم استفاده کنیم. زمانی‌که برق را از سوخت صفر توزیع می‌کنیم، امکان رقابت‌پذیری برای تجدیدپذیرها وجود ندارد. به‌همین دلیل، در قانون گفته شده است صنایع در سال اول یک درصد برق‌شان را یا از طریق تجدیدپذیرها و یا از محل عرضۀ بورس تأمین کنند. علاوه‌براین، دولت بخش اداری را موظف کرده است پنج درصد برق خود را از طریق تجدیدپذیرها تأمین کند و درصورت عدم تأمین باید این میزان را از محل بورس انرژی دریافت کنند.»
محرابیان تأمین برق تجدیدپذیر را راهی برای رفع ناترازی تولید در حوزۀ برق دانست و گفت: «در مقایسه با هر نوع انرژی و روش دیگر و حتی نسبت به روش‌های برق حرارتی، تأمین برق تجدیدپذیر بسیار ارزان‌تر و معقول‌تر است.»
او اضافه کرد: «انرژی تجدیدپذیر، انرژی پاکی است که آلایندگی ندارد و بشر راهی ندارد جز اینکه برای تأمین انرژی به روش‌هایی که باعث کاهش آلایندگی‌ها شود، رو بیاورد.»

وزیر نیرو: هر یک کیلووات تولید برق در روش‌های غیر تجدیدپذیر به‌طور متوسط 27 صدم لیتر سوخت مایع یا 27 صدم مترمکعب گاز مصرف می‌کند. اگر این نهاده در محاسبات ذکر شود، متوجه می‌شویم که تجدیدپذیر ارزان‌ترین سوختی است که می‌توانیم استفاده کنیم

محرابیان همچنین خدمت به تجدیدپذیر را خدمت به تأمین آب پایدار دانست و گفت: «تقریباً در همۀ روش‌های تولید برق به‌غیر از روش تجدیدپذیر، مصرف آب قابل توجهی وجود دارد.»
در ادامۀ این مراسم «مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس، با بیان اینکه وزارت نیرو با مدیریت مصرف موجب شد سال گذشته کمترین میزان قطعی برق صنایع را داشته باشیم، گفت: «با راه‌اندازی تابلوی برق سبز سرمایه‌گذاران می‌توانند از قیمت برق اطمینان حاصل و در صنعت برق سرمایه‌گذاری کنند. برای این منظور ابزارهای مختلف تأمین مالی مانند صندوق پروژه، ابزار بدهی و شرکت‌های سهامی عام پروژه‌ محور طراحی و در اختیار صنعت برق قرار داده می‌شود تا از بازار سرمایه تأمین مالی کنند.»
او در ادامه نیز توضیح داد: «ما در سازمان بورس آمادگی داریم در اسرع‌وقت مجوزهای لازم برای تأمین مالی شرکت‌های تولیدکنندۀ برق از بازار سرمایه را صادر کنیم. در حال حاضر 2500 مگاوات برای احداث نیروگاه پروانه صادر شده است.»
«محمود کمانی»، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) نیز در این برنامه دربارۀ شرایط عرضۀ برق انرژی تجدیدپذیر در بورس انرژی توضیح داد: «پس از صدور پروانۀ احداث و مجوز‌های مربوط، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق اقدام به انعقاد قرارداد ۲۰ ساله با نیروگاه‌های تجدیدپذیر کرد که پس از این طی فرآیند نیروگاه‌ها با تأیید ساتبا به بورس معرفی شدند و می‌توانند کد بورسی اخذ بگیرند و درنهایت برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند.»
به گفتۀ کمانی، «سرمایه‌گذاران اگر به‌هر دلیلی نتوانند برق خود را در بورس به فروش برسانند، ساتبا با ۷۰ درصد نرخ کشف‌شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد کرد.»
«علی نقوی»، مدیرعامل بورس انرژی نیز با بیان اینکه ایران به‌عنوان اولین کشور در غرب آسیاست که معاملات برق از طریق بورس انرژی در آن انجام می‌شود، بیان کرد: «معاملات برق سبز به‌شکل معاملات سلف ماهانه است، همچنین، سال گذشته ابزار جدیدی به نام گواهی انرژی تجدیدپذیر (رک) طراحی کردیم که مورد تأیید کمیتۀ فقهی بورس هم قرار گرفت.»
روز گذشته در سازمان بورس اوراق بهادار تهران با حضور وزیر نیرو، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس انرژی ایران و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تابلوی برق سبز رونمایی شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر