پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران در مورد حقابۀ از هیرمند مصمم است

وعدۀ دوبارۀ وزیر نیرو:

ایران در مورد حقابۀ از هیرمند مصمم است

مطابق گزارش‌های ارائه‌شده دولت طالبان متعهد به عملیاتی‌کردن معاهدۀ هیرمند و پرداخت حقابۀ ایران شده است





ایران در مورد حقابۀ از هیرمند مصمم است

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

درحالی‌که طی چندماه اخیر بارها این خبر به‌نقل وزیر نیرو، وزیر امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط مبنی‌بر ارادۀ جدی ایران در بازپس‌گیری حقابۀ هامون از هیرمند به انتشار رسیده است؛ روز گذشته و یک روز پس از جلسۀ وزرای امور خارجه؛ نیرو و سایر دستگاه‌های مربوطه با رئیس‌جمهوری، در مورد مذاکرات ایران و افغانستان وزیر نیرو اعلام کرده است که ایران برای وصول حقابۀ هیرمند مصمم است. بنا به گزارش منتشرشده در وب‌سایت خبری وزارت نیرو، پاون، «علی اکبر محرابیان» گفت: «افغانستان متعهد به عملیاتی‌کردن معاهده هیرمند شده است.»
به گزارش «پیام ما» روابط عمومی وزارت نیرو بدون انتشار جزئیاتی از آنچه عمل به معاهدۀ هیرمند است، به‌نقل از وزیر نیرو نوشت: «دولت برای تأمین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده حقابۀ ایران از رود هیرمند را تا وصول پیگیری خواهیم کرد.

وزیر نیرو: مطابق گزارش‌های ارائه‌شده دولت طالبان متعهد به عملیاتی‌کردن معاهدۀ هیرمند و پرداخت حقابۀ ایران شده است. دولت برای تأمین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده است و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شدۀ ما حقابۀ ایران از رود هیرمند را وصول خواهیم کرد

محرابیان همچنین از دستور رئیس‌جمهوری، مبنی‌بر پیگیری حقابۀ هیرمند تا حصول نتیجه خبر داد و گفت: «پیرو دستور ویژۀ رئیس‌جمهوری به‌منظور تعیین و تکلیف مسئلۀ آب شرق کشور، روز گذشته جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در این موضوع تشکیل شد. در این جلسه ابعاد مختلف حل مسئلۀ حقابۀ هیرمند مورد بررسی قرار گرفت و پس از گزارشاتی که دستگاه‌های مختلف ارائه کردند، تصمیماتی به‌منظور احقاق حق ایران اتخاذ شد.»
محرابیان گزارش یا اطلاعاتی از تصمیم‎‌های جدید دولت دراین‌خصوص ارائه نکرده است اما توضیح داد: «مطابق گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه، دولت طالبان متعهد به عملیاتی‌کردن معاهدۀ هیرمند و پرداخت حقابۀ ایران براساس این معاهده شده است. دولت برای تأمین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده. ما حقابۀ ایران از رود هیرمند را وصول خواهیم کرد.»
جزئیاتی از تصمیم‌های جدید دولت در مورد مذاکرۀ ایران و افغانستان منتشر نشده است. بااین‌حال، وعدۀ «جدیت دولت»، «اداره مصمم»، «پیگیری حقابه ایران»، «کوتاه نیامدن از حق مسلم ایران در مورد آب هیرمند» و همچنین پذیرش طرف طالبانی دربارۀ عمل به معاهدۀ هیرمند، طی دو ماه گذشته بیش از 50 بار از سوی بخش‌های مختلف در وزارت نیرو و وزارت امور خارجه تکرار و تأکید شده است. تکرار و تأکیدی که تا به امروز نتوانسته منجر به رهاشدن حتی یک قطره آب به سمت هامون شود. «محمد جوانبخت»، معاون آب و آبفای وزارت نیرو، هفتۀ گذشته در گفت‌وگو با «پیام ما» از مقاومت طالبان در مورد مسائل فنی، مطابق آنچه در معاهدۀ معین‌شده و پیشتر و در زمان وزارت «رضا اردکانیان» نیز با طرف افغانستانی تفاهم شده بود، خبر داد. همچنین، طالبان در حاشیۀ همایش ویژۀ افغانستان در «اندیشکدۀ مطالعات راهبردی اسلام‌آباد»، خشکسالی و کاهش بارندگی را دلیلی بر کم‌آبی هیرمند و وجود مشکل در تأمین حقابۀ ایران عنوان کرده بود.
نزدیک به دو سال است که هیچ آبی از هیرمند به سمت ایران و هامون رهاسازی نشده است و دولت مکرر روند مذاکرات به‌نفع تحقق معاهدۀ هیرمند، معاهدۀ مشترک میان ایران و افغانستان در مورد حقابۀ ایران را مثبت ارزیابی می‌کند. روند مثبتی که زمان این زمان معطوف به‌هیچ نتیجه‌ای نبوده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر