پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حاشیه‌های ناتمام رسانه ملی در غیبت حرفه‌ای‌ها

شوخی برنامه «خودمونی» با اثری از«سهراب بخشی»، خواننده کرمانج، با انتقاد گسترده روبرو شد

حاشیه‌های ناتمام رسانه ملی در غیبت حرفه‌ای‌ها

برنامه «خودمونی» از صدای سهراب بخشی، اسطوره موسیقی کرمانجی، به‌عنوان بهانه‌ای برای خنداندن استفاده کرد. موسیقی فولکلور «شاره جان» پخش و از شرکت‌کننده خواسته شد صدا را تقلید کند که این اقدام در شبکه سه سیما با واکنش اهالی موسیقی و علاقه‌مندان روبه‌رو شد





حاشیه‌های ناتمام رسانه ملی در غیبت حرفه‌ای‌ها

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱:۰۶

با خروج چهر‌ه‌های باتجربه و محبوب از صداوسیما، مدیریت این رسانه تصمیم گرفت تا از افرادی به عنوان جایگزین این چهره‌ها استفاده کند. افرادی که گاه برای مخاطبان ناآشنا بودند، و گاه اگرچه آشنا بودند، اما تخصص و تجربه‌ای در زمینه کاری که به آنها سپرده شده بود نداشتند. این جایگزینی‌ها، گاهی منجر به اتفاقات و حاشیه‌های فراوانی شد. در آخرین اتفاق، هفته گذشته شوخی‌ای در یکی از برنامه‌های رسانه ملی مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفت. برنامه «خودمونی» با اجرای مهران رجبی، موسیقی «شاره جان» از «سهراب بخشی» را دستمایه شوخی قرار داد تا باز هم یادآور جای خالی برنامه‌های خوب و مجریان محبوب صداوسیما باشد.

 

برنامه «خودمونی» از صدای سهراب بخشی، اسطوره موسیقی کرمانجی، به‌عنوان بهانه‌ای برای خنداندن استفاده کرد. موسیقی فولکلور «شاره جان» پخش و از شرکت‌کننده خواسته شد صدا را تقلید کند که این اقدام در شبکه سه سیما با واکنش اهالی موسیقی و علاقه‌مندان روبه‌رو شد.
آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز و موسیقیدان در صفحه اینستاگرامش ناظر، مدیر گروه، مدیر شبکه و مدیر سازمان صداوسیما را خطاب قرار داد و گفت که «…از شما نمی‌توان گذشت که در کار تخریب سنت‌ها و سرمایه‌های فرهنگی این مرز و بوم کاهلی می‌کنید…»
سعید آقاخانی، بازیگر و کارگردان، در نیز فضای مجازی نوشت: «نمیدونم این برنامه کارشناس نداره؟ تهیه‌کننده نداره؟ ناظر کیفی نداره؟؟ چطور به خودتون اجاره دادین همچین کار احمقانه‌ای بکنید؟ آقای رجبی از شما انتظاری نیست. چون اطلاعی از اتفاقاتی که دور و برتان میفتد نداشته و ندارید. ولی مگر این شبکه صاحب ندارد؟»
اما پس از پخش این قسمت از برنامه و ادامه واکنش‌ها، رجبی ویدیویی را منتشر و با گفتن اینکه هدف «یاد کردن از این استاد موسیقی» بوده است، عذرخواهی کرد. عذرخواهی‌ای که باز هم از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.

برنامه «خودمونی» از صدای سهراب بخشی، اسطوره موسیقی کرمانجی، به‌عنوان بهانه‌ای برای خنداندن استفاده کرد. موسیقی فولکلور «شاره جان» پخش و از شرکت‌کننده خواسته شد صدا را تقلید کند که این اقدام در شبکه سه سیما با واکنش اهالی موسیقی و علاقه‌مندان روبه‌رو شد

سهراب بخشی را به دلیل اینکه نوازندگی، ترانه‌سرایی و آهنگسازی را توأمان با هم انجام می‌داده است، «خودبند» می‌نامیدند. آنطور که «عصر ایران» نوشته است: «این اولین‌بار نیست که به استاد سهراب محمدی آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانجی توهین می‌شود. سال‌ها پیش نیز از ورود او به رادیو و تلویزیون ممانعت شده آن هم فقط به خاطر اینکه خودش هم ساز می‌زده و هم می‌خوانده در حالی که آن برنامه تلویزیونی به دنبال گروه موسیقی بوده نه یک شخص شاخص و هنرمند. این عدم شناخت از موسیقی و فرهنگ ایرانی مسئله‌ای تکراری در رسانه ملی است.»
در چندماه گذشته قسمتی از برنامه «جوکر» در شبکه نمایش خانگی نیز حاشیه‌های مشابه داشت. در یکی از قسمت‌ها اجرای بابک نهرین، کمدین آذربایجانی، در برنامه جوکر اعتراض بخشی از فرهنگ‌دوستان آذربایجانی را به همراه داشت و گروه «عاشیقلار» که یکی از گروه‌های موسیقی پر طرفدار است به نمایندگی از آذری‌ها تصمیم گرفت از بابک نهرین و برنامه جوکر شکایت کند. در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد، «اهانت و تحقیر برنامه جوکر با حرکات ناشایست بابک نهرین به فرهنگ، لباس، زبان، تاریخ و موسیقی اصیل آذربایجانی» به‌عنوان دلایل پیگیری قضایی‌شان از این کمدین و برنامه ذکر شده بود.
حرف‌های «ژاله صامتی» بازیگر و از داوران برنامه عصر جدید نیز درباره لهجه یکی از شرکت‌کنندگان مورد انتقاد قرار گرفت. صامتی در این برنامه در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود که «این‌جا اومدی یعنی تو اول باید شروع کنی کلاس بیان بری، لهجه‌ات فراموش بشه، بتونی حرف بزنی، باید کتاب بخونی، باید ادبیات بدونی، باید شعر بدونی. این شکلی نیست…» پس از این صحبت‌ها بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی با به کاربردن چند هشتگ نسبت به این گفته‌ها اعتراض کردند.
هر چقدر دوست دارند سربه‌سر من بگذارند
«هر چقدر هم دوست دارند سربه‌سر من بگذارند اینقدر با جنبه هستم که اندازه ندارد.» شوخی‌های فضای مجازی درباره مهران رجبی از جایی شروع شد که پس از اعتراضات سال گذشته و خروج برخی چهره‌ها از برنامه‌های صداوسیما، این بازیگر همزمان در چند برنامه تلویزیونی دیده شد. کاربران نیز به انتشار عکس‌ها و شوخی‌هایی درباره او پرداختند. شوخی‌هایی که نه کم‌کم بلکه به‌سرعت جدی شد؛ برنامه «خودمونی» از شبکه سه، سریال «آزادی مشروط» از شبکه یک، برنامه «پیرانه سر» از شبکه سلامت. اما پُرکاری این چهره فقط به رسانه ملی ختم نشد و به‌عنوان یکی از داوران بخش‌های داستانی جشنواره عمار هم در کنار چهره مورد انتقاد دیگری چون حسن عباسی که گفته بود «فوتبالیست‌ها اگر دین داشتند فوتبالیست نمی‌شدند» معرفی شد. این انتخاب نیز با واکنش افراد مختلف روبه‌رو شد. به‌عنوان مثال رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دراین‌باره گفته بود: «حسن عباسی فوق دیپلم حسابداری با سابقه فحاشی به هنرمندان و مهران رجبی با سابقه بازیگری در سریال‌های تلویزیونی داور جشنواره فیلم عمار شدند! با این فرمان حسن عباسی و مهران رجبی به‌زودی سرلیست انتخابات تهران و مدرس فیزیک کوانتوم و روابط بین‌الملل خواهند شد!»
رجبی در توضیح پُرکاری خود و اجرای برنامه پیرانه‌سر گفته بود که «من ۳۰ سال است که آنقدر گرفتار کار هستم که حتی فرصتی ندارم، اما به گونه‌ای نمایش دادند که انگار همین‌مدت اینگونه شده است. پیش از این هم تجربه اجرا داشته‌ام، برخی در زمان‌های خاص مثل تحویل سال و ایام مناسبتی بوده‌اند و برخی هم اجراهای محلی و منطقه‌ای بودند. اجرای برنامه‌ای را هم داشتم در شبکه سلامت که الان پخش می شود، ولی به سال قبل تعلق دارد.»
او درباره حاشیه‌هایی ایجادشده برای اجرای برنامه دورهمی نیز به ایسنا گفته بود: «من به دوستان می‌گفتم وقتی یک کابینت‌ساز جایی را زخمی کند و حالا رها کند و برود، کابینت‌ساز بعدی روی آن کار نمی‌کند. ما هم مرام و معرفتی داریم و چنین کاری نمی‌کنیم.»
اما حالا که رسانه ملی مخاطبان میلیونی خود را از دست می‌دهد و جای مجریان باتجربه خالیست، رویکردی را به کار گرفته است که برخی از آن به‌عنوان «سلبریتی‌زدایی» یاد کرده‌اند. حالا مشخص نیست که آیا رسانه ملی تمایلی به تغییر رویکرد خود با هدف بازگرداندن مخاطبان را دارد یا خیر.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

آتش در نخلستان‌های سیستان‌وبلوچستان

در پی گرم‌شدن هو،ا علاوه‌بر جنگل‌های کشور، نخلستان‌ها نیز طعمۀ حریق شدند

آتش در نخلستان‌های سیستان‌وبلوچستان

سیل در سه سال 21 همت به کشور خسارت زد

 سخنگوی سازمان مدیریت بحران :

سیل در سه سال 21 همت به کشور خسارت زد

تداوم توفان غبار در سیستان

گردوغبار بیش از ۶۰۰ نفر را روانهٔ بیمارستان کرد

تداوم توفان غبار در سیستان

۱۳۸ مبتلا به تب دنگ/همه‌گیری در شهریور و مهر

معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد:

۱۳۸ مبتلا به تب دنگ/همه‌گیری در شهریور و مهر

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

بیماری تب دنگی بیشتر از کشورهای امارات، عمان و پاکستان وارد کشور می‌شود

معاون وزیر بهداشت:

بیماری تب دنگی بیشتر از کشورهای امارات، عمان و پاکستان وارد کشور می‌شود

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر