پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک قدم تا اوج‌گیری دوباره کرونا

وزارت بهداشت در مورد شیوع زیرسویۀ جدید اومیکرون هشدار داد

یک قدم تا اوج‌گیری دوباره کرونا

آمار مبتلایان روزانۀ کرونا در نخستین هفته پس از تعطیلات نوروزی به عدد یک‌هزار نزدیک شده است.





یک قدم تا اوج‌گیری دوباره کرونا

۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۶

| پیام ما | آمار مبتلایان روزانۀ کرونا در نخستین هفته پس از تعطیلات نوروزی به عدد یک‌هزار نزدیک شده است. روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ۳۹ نفر دیگر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. ۹۴۰ نفر به آمار مبتلایان در ایران اضافه شدند که از این تعداد ۴۹۷ نفر از آنان در بیمارستان بستری شدند. معاون وزارت بهداشت زیرسویۀ XBB.1.5 را عامل اصلی افزایش ابتلا به کرونا اعلام کرده است.

 

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، دیروز اعلام کرد که روزانه حدود ۱۳هزار نفر با علائم تنفسی و علائم مشابه سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
او دربارۀ آخرین جهش‌های ویروس کرونا گفت: زیرسویۀ XBB.1.5 از نوادگان سویۀ اومیکرون XBB است که قبلاً در ایران آن را نداشتیم و این همان سویه‌ای است که در اروپا و آمریکا موج گسترده‌ای ایجاد کرد. روند افزایشی اخیر بیماری در ایران نیز مربوط به همین زیرسویه است.
سویۀ جدید سرایت‌پذیری بالایی دارد
کریمی با بیان اینکه این سویه سرایت‌پذیری فوق‌العاده زیادی دارد، تصریح کرد: میزان کشندگی آن بیشتر از سایر سویه‌ها نیست، ولی وقتی سویه‌ای سرایت‌پذیری بالایی دارد، ممکن است افراد آسیب‌پذیر با ابتلا به آن جان خود را از دست بدهند. ازاین‌جهت، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید خودمراقبتی کرده و در زدن ماسک در فضای سربسته، حفظ فاصلۀ فیزیکی، رعایت نکات بهداشتی و … دقت کنند.
او دربارۀ میزان مراجعین بیمارستانی اظهار کرد: میزان موارد بستری که ما اعلام می‌کنیم طبق دستور سازمان بهداشت شامل کسانی است که تست PCR مثبت داشته باشند، اما مراجعین کلی بیمارستانی ما اکنون مواردی هستند که مشکوک، محتمل و قطعی کرونا باشند که تا ۷ فروردین‌ماه این مراجعات به حدود ۱۹هزار مورد افزایش یافته بود، اما کم‌کم کاهش یافته است. اکنون حدود ۱۳‌هزار مراجعۀ روزانه به مراکز درمانی داریم که با علائم تنفسی و علائم مشابه سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
معاون وزارت بهداشت دربارۀ موج اخیر کرونا در کشور با اشاره به اینکه این موج دو کوهانه بوده است، توضیح داد: یک‌ افزایش موارد مبتلا به بیماری و قله‌ای در ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ داشتیم که فروکش کرد و مجدداً در ۷ فروردین امسال افزایش موارد را شاهد بودیم که البته دلیل آن هم کاملاً مشخص است که به دنبال افزایش دیدوبازدیدها و رفت‌وآمدها اتفاق افتاد.
او افزود: طی چند روز اخیر از نظر مراجعین بیمارستانی تعداد کاهش یافته است. میزان بستری در روز در ICU تا حدود ۱۰۰۰ نفر افزایش یافته است که الان به حدود ۸۰۰ بستری رسیده و حدود ۳۸۰۰ نفر نیز مشکوک، محتمل و قطعی کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند.
۱۸ شهر قرمز شدند
در حال حاضر ۱۸ شهرستان وضعیت قرمز، ۷۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۱۲۷ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند و روز گذشته ۴۲ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۵هزار و ۶۱۳ رسید.
حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، نیز دربارۀ افزایش ابتلا و تغییر رنگ شهرها به ایرنا گفت: این ایام مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است. با توجه به دیدوبازدیدها و سفرهای نوروزی، از افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، درخواست می‌شود اصول بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های بسته حتماً ماسک بزنند و در جمع حاضر نشوند.
دز یادآور واکسن فراموش نشود
او اضافه کرد:‌ بسیاری از مردم تزریق دز یادآور واکسن کرونا را فراموش کردند. با توجه به دو رقمی شدن مرگ‌ومیر کرونایی، تقاضا می‌شود کسانی که شش ماه از آخرین دریافت واکسن آنها گذشته است، سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به دو رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر کرونایی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و سربسته ضرورت دارد. اکنون در مرحله شیب ملایم موج کرونا هستیم و درصورت بی‌توجهی به اصول بهداشتی ممکن است شاهد پیک نهم هم باشیم.
سهل‌انگاری کنیم، ویروس جان می‌گیرد
اگرچه بسیاری از مردم ماسک و الکل بهداشتی را به کناری گذاشته‌اند، اما مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که کماکان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک، رعایت فاصلۀ اجتماعی و توجه به علایمی شبیه به علایم سرماخوردگی باید از سوی افراد جامعه در نظر گرفته شود تا بار دیگر با همه‌گیری و قرنطینه روبرو نشویم.
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: اکنون وضعیت کشور به دلیل استفادۀ درست از طرح سراسری واکسیناسیون کنترل شده است، اما این روزها تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است. اگر در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فاصله‌گذاری اجتماعی سهل‌انگاری‌ها شود، ویروس دوباره جان می‌گیرد.
او اظهار داشت: باید در محیط‌های بسته و پر ازدحام از ماسک استفاده شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار جدی مردم باشد چون کرونا نشان داد که در محیط‌های بسته امکان انتقال این ویروس بیشتر است.
جماعتی تأکید کرد: همه اقدامات انجام‌شده در ۲ سال اخیر نشان داد که واکسیناسیون راه مهمی برای نجات کشور از این وضعیت و پایدار ماندن کشور در برابر کرونا است. از مردم می‌خواهیم برای تزریق واکسن کرونا زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا دوباره به روزهای تلخ مرگ‌ومیر کرونایی و اعمال محدودیت‌ها برنگردیم.
دبیر کمیتۀ علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: در واقع توصیه‌های جدی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بهتر این ویروس است و باید این موضوعات از سوی مردم جدی گرفته شود، زیرا کرونا ثابت کرد با هیچ کس شوخی ندارد و همه را درگیر این بیماری به نوعی می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *