پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «ایران»، مادر «پیروز» باردار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

«ایران»، مادر «پیروز» باردار است

خبر باردار بودن «ایران» تایید شد





«ایران»، مادر «پیروز» باردار است

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۱۶

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر باردار بودن «ایران» را تایید کرد.
به گزارش ایسنا، علی سلاجقه دیروز در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دلیل تلف شدن پیروز گفت: در مرگ پیروز یک فرایند کاملا آزمایشی در کشور اتفاق افتاد که در دنیا بی‌سابقه بود. تولد این توله یوزها یک چرخه علمی بود و دو همتای آن روز اول تلف شدند. چون پیروز شیر مادر مصرف نکرده بود، از لحاظ بنیه‌ای ضعیف و در این ده ماه در شرایط قرنطینه‌ای بود و مسائل گوارشی، کلیوی و یبوست مطرح بود و از لحاظ شرایط استخوان‌بندی و اسکلتی و حرکتی هم مشکل داشت.
او ادامه داد: متخصصان اعتقاد دارند که تکثیر در حیات وحش برای گونه‌های یوزها انجام نمی‌شود. گونه یوز شرایط انتخابش در طبیعت سنگین و سخت است و درصد بالایی تلف شدن در حالت حاملگی طبیعی رخ می دهد. دغدغه مردم برای ما ارزشمند است.
سلاجقه افزود: همه ظرفیت‌های دامپزشکی داخل کشور و خارج از کشور و متخصصی از آفریقای جنوبی در این ده ماه کنار کار قرار گرفتند و بحث دیالیز اتفاق افتاد که از نوع صفاقی بود که شکم حیوان باید باز می‌شد و راه‌حل دیگری وجود نداشت. باید از خون مادرش استفاده می‌شد ولی مادرش حامله بود و این کار امکان‌پذیر نبود و جراحی انجام شد و در نهایت پیروز تلف شد.
«پیروز» تاکسی‌درمی می‌شود
حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره سرنوشت «پیروز» پس از مرگ گفت: لاشه «پیروز» در تهران است. ابتدا لاشه او برای کالبدشکافی انتقال داده شد، برخی آزمایش‌های دامپزشکی لازم روی لاشه انجام و سپس برای تاکسیدرمی پوست‌کنی شد.
او با اشاره به اندام‌های جنسی «پیروز» گفت: با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی هماهنگ کردیم تا همزمان با کالبدشکافی اندام‌های جنسی او را بردارند و ذخیره کنند چرا که این اندام‌ها ارزشمند هستند و در آینده در صورت نیاز می‌توان از آنها استفاده کرد. به عبارتی ژن «پیروز» تا همیشه حفظ خواهد شد.
ذخیره‌سازی نمونه بافت جنسی «کوشکی»
از سوی دیگر پس از تلف شدن «کوشکی»، یوزپلنگ نر مرکز تکثیر در اسارت توران، به دلیل کهولت سن، از بافت جنسی و پوست آن نمونه‌برداری شد و برای ذخیره‌سازی و تولید رده سلولی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور انتقال یافت. اینطور که ایسنا گزارش داده، اکنون پس از گذشت سه هفته و انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم، زیست‌پذیری سلول‌ها تایید شده و به گفته محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی نمونه‌های بافت و سلول برای استفاده‌های احتمالی آتی منجمد و ذخیره شدند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر