پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زندگی زیر بار قرض

به دلیل معین نبودن قراردادها، حقوق کارکنان منابع طبیعی ایلام 10 ماه پرداخت نشده است

زندگی زیر بار قرض

نیروهای اداره کل منابع طبیعی استان ایلام می‌گویند پاسخ مطالبه حقوق‌شان تهدید به اخراج است





زندگی زیر بار قرض

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۰

نزدیک به 10 ماه است نیروهای منابع طبیعی در بخش حفاظت و سایر بخش‌ها که دارای قرارداد رسمی نیستند حقوق دریافت نکرده‌اند. با این وجود ترس از اخراج، موجب شده کمتر صدای اعتراضی از آنان شنیده شود. حالا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، این کارگران و نیروهای حفاظتی می‌گویند دیگر نمی‌توانند فشار ناشی از بی‌حقوقی را تحمل کنند. نگرانی آنها نه روزهای سخت گذرانده بلکه از روزهای پیش روست. آنها می‌گویند هیچ پاسخ روشنی در مورد زمان تسویه حساب و تعیین وضعیت قراردادهایشان از سوی مسئولان منابع طبیعی استان دریافت نمی‌کنند.

 

آذر امسال بود که با صحبت‌های رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام مسئله معوق ماندن حقوق کارکنان منابع طبیعی این استان آشکار شد. گرچه مطالبه حجت‌الاسلام کریمی‌تبار منجر به واکنشی از سوی مسئولان منابع طبیعی این استان شد ولی با گذشت 2 ماه دیگر حقوق معوق 130 نفر از کارکنان این دستگاه اجرایی به 10 ماه رسید.
متقاعد کردن این کارکنان برای انجام گفت‌و‌گو دشوار است چرا‌که می‌گویند تهدید به اخراج و عدم عقد قرارداد دوباره شده‌اند. آنها می‌گویند تلاش کرده‌اند موضوع حقوق و دریافتی‌هایشان را به آرام‌ترین شکل ممکن پیش ببرند تا هیچ کس نتواند برچسب دیگری جز پیگیری مطالبات را به آنان نسبت دهد.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام: مشکل تامین اعتبار برای پرداخت حقوق نیروهایی است که طی سال‌های گذشته بدون قرارداد مشخصی جذب شدند یعنی نه قرارداد کارگری دارند نه شکل دیگری از قرارداد. طبیعتا حقوق از محل اعتبارات جاری پرداخت می‌شود که این اعتبار فقط برای افرادی است که قرارداد رسمی دارند

زندگی زیر بار قرض
«س‌.‌ملک‌شاهی» یکی از این نیروهاست که به «پیام ما» می‌گوید دیگر امکان ادامه و گذران زندگی با شرایط فعلی وجود ندارد: «ایلام جزو استان‌های محروم است. ما روزانه با شرایطی دست و پنجه نرم می‌کنیم که کمتر استانی درگیر آن است. مسیرهای دسترسی و جاده‌های ایلام نه به گفته ما بلکه به گفته خود مسئولان بدترین وضعیت را دارد. بیکاری، اعتیاد و مشکلاتی مانند آن در استان ما بیداد می‌کند. گرانی و هزار مشکل که گریبان کشور را گرفته ما را هم درگیر کرده است. در چنین شرایطی حقوق ما را هم نزدیک به یک سال است پرداخت نمی‌کنند. ما باید چطور زندگی کنیم؟ دور و بر ما را هم آدم‌‌های پولدار نگرفته‌اند که حتی بتوانیم مکرر از بقیه قرض کنیم. قرض و وام هم حد و اندازه‌ای دارد. من یک فرزند 3 ساله و یک نوزاد دارم. پول شیرخشک بچه‌ام را هم دیگر ندارم. پول پوشک ندارم. پول نان شب نداریم چه برسد به پوشک و رخت و لباس و اجاره‌خانه و مانند اینها.‌»
او اضافه می‌کند: «حالا معوقات را پرداخت نمی‌کنند بماند به کنار، زبانشان هم زبان تهدید و زور است. جواب نمی‌دهند اگر بخواهند جواب بدهند هم می‌گویند سکوت کنید، پیگیر هستیم اگر خبری و رسانه‌ای کنید اخراج می‌شوید. ما باید چه کنیم؟»
«‌عباس.‌و‌» یکی دیگر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی ایلام است. او نیز به «پیام ما» می‌گوید: «این نخستین بار نیست که ما درگیر پرداختی‌ها می‌شویم. ما قرارداد رسمی نداریم و نیروی رسمی نیستیم. به رغم ابلاغیه‌ای که وجود دارد اما ما را تعیین وضعیت نمی‌کنند و می‌گویند تعیین وضعیت برایتان برابر با تعدیل است. خب وضعیتمان حالا چه فرقی با تعدیل دارد؟ ما نزدیک یک سال است شرمنده زن و بچه‌مان هستیم. شب عید هم این شرمندگی دوچندان می‌شود. نمی‌خواهم بگویم ما کار شاقی انجام می‌دهیم که دیگران انجام نمی‌دهند اما ما شغلی داریم که با کمترین امکانات انجام می شود. خودتان می‌دانید که حقوق ما به اندازه یک پایه حقوق است و حتی برای پاس و گشت امکاناتی مانند خودرو نداریم. چند ماشین وجود دارد که باید صبر کنیم در نوبت استفاده باشد. لباس و پوتین را هر چند سال یک بار می‌دهند و اگر براثر حادثه‌ای مثلا کفشمان پاره شود یا باید شش ماه دنبال دو امضا و چک برای خرید کفش جدید بدویم یا عطای امکانات اداره را به لقایش ببخشیم و از جیب خرید کنیم. اینها را برای غر زدن نمی‌گویم به این دلیل می‌گویم که بدانید در شرایط عادی هم ما با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و حالا همه چیز بدتر شده است.»
نخستین بارمان نیست
عباس به خاطر می‌آورد که در سال‌های 95 و 98 هم دریافت حقوق همین نیروها به تعویق افتاده بود. او می‌گوید: «در این دو سال هم مطالبات عقب افتاده بود. گرچه همه را یک جا پرداخت نکرده بودند اما در چند قسط خلاصه آب باریکه‌ای می‌آمد و می‌رفت. حالا همه تا گردن زیر قرض گرفتار شده‌ایم. یکی دم عروسی‌اش بود، یکی بچه ‌دارد، یکی مریض، هر کس گرفتاری‌ای دارد که حالا چند برابر شده است.»
در پیگیری «پیام ما» از اداره کل منابع طبیعی، جنگلداری و آبخیزداری استان، مدیر‌کل پاسخ مستقیمی نداد اما مدیر روابط عمومی این دستگاه می‌گوید: «مشکل تامین اعتبار برای پرداخت حقوق نیروهایی است که طی سال‌های گذشته بدون قرارداد مشخصی جذب شدند یعنی نه قرارداد کارگری دارند نه شکل دیگری از قرارداد. طبیعتا حقوق از محل اعتبارات جاری پرداخت می‌شود که این اعتبار فقط برای افرادی است که قرارداد رسمی دارند.»
جلیل کرمی ادامه می‌دهد: «با تغییر مدیریت در تلاش هستیم تا این مشکل رفع شود اما همان طور که می‌دانید این اقدام چندان آسان نیست. برای 70 نفر از نیروها که جزو نیروهای ایثارگر ما بودند تعیین وضعیت انجام شد اما تعداد نیروهای بلاتکلیف زیاد است و هنوز 130 مورد بلاتکلیف مانده است. یک مسئله این است که هر قرارداد باید عنوان مشخصی داشته باشد یعنی پست‌ها هم باید مشخص شود. در حال حاضر نیروهای قراردادی و طرحی اداره هم دچار مشکلاتی هستند و باید به امور آنان نیز رسیدگی شود. انشالله تا آینده‌ای نزدیک این مشکل را رفع می‌کنیم. متوجه مشکلاتی که کارکنانمان با آن مواجه هستند هستیم و تمام تلاشمان در مجموعه رفع هرچه سریعتر آن است.»
رفع یک مشکل قانونی
مشکل در تعیین تکلیف قرارداد این نیروها در حالی است که مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت، تصویب آن را تعویق انداخت و اعلام کرد که باید ابهاماتش رفع شود. طرحی که البته جذب نیروهای غیررسمی که فعلا در دولت مشغول هستند را نیز به منوط به ‌پذیرفته شدن در آزمونی کرده بود که جدا از آزمون استخدامی، به طور خاص و ویژه این گروه برگزار می‌شود. شاید خبری که یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به تاریخ 8 بهمن در وب‌سایت خانه ملت اعلام کرد بتواند گشایشی در رفع مشکل نیروهای منابع طبیعی ایلام و بسیاری دیگر از کارکنان بلاتکلیف دولت باشد.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود: ابهامات طرح ساماندهی کارکنان دولت در نشست امروز کمیسیون اجتماعی رفع شده است. حسین لطفی اعلام کرده بود: در نشستی با حضور اعضای وزارتخانه‌های مرتبط ابهامات وارد شده به طرح ساماندهی کارکنان دولت که هیئت رئیسه مجلس بر اساس ماده ۱۵۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وارد دانسته بود به طور کامل رفع شد و امیدواریم به زودی سایر مراحل را طی کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *