پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمله ناموفق ریزپرنده‌ها در نیمه‌شب اصفهان

شامگاه شنبه یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اصفهان هدف حمله ریزپرنده‌ها قرار گرفت

حمله ناموفق ریزپرنده‌ها در نیمه‌شب اصفهان

در سراسر جهان و به دنبال آن در ایران، استفاده از ریزپرنده‌ها برای طیف گسترده‌ای از جمله نظارت‌های اضطراری، گشت‌های مرزی و شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، کشف مین‌ها، نقشه‌برداری، تصویربرداری و بسیاری دیگر از کاربردها به طرز چشم‌گیری افزایش‌ یافته است





حمله ناموفق ریزپرنده‌ها در نیمه‌شب اصفهان

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵

شامگاه شنبه یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اصفهان هدف حمله ریزپرنده‌ها قرار گرفت. در حالی که در دقایق اولیه انتشار اخبار حادثه اصفهان، گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای‌مجازی در اوج خود قرار داشت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جزئیات حادثه را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد. همزمانی این حمله ناموفق با حادثه‌ای در کارخانه روغن موتور در آذرشهر تبریز، بنای خط برخی رسانه‌های خارجی را بر این نهاد که نوعی پیوستگی میان این رویدادها ایجاد کنند.
تله‌های پدافندی ریزپرنده‌ها را گرفتار کرد
در اطلاعیه وزارت دفاع در ارتباط با این انفجار اعلام شد: شامگاه شنبه، هشتم بهمن، یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد حمله ناموفق ریزپرنده‌ها قرار گرفت که یکی از آنها با اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند. در بیانیه وزارت دفاع که به دنبال وقوع حادثه انفجار در یکی از صنایع دفاعی اصفهان منتشر شد، آمده است: این حمله ناموفق شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ صورت گرفت که با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی حمله ریزپرنده‌ها با موفقیت دفع شده است. این بیانیه می‌افزاید: این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزئی به سقف کارگاه وارد شده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است.

در سال‌های اخیر در سراسر جهان و به دنبال آن در ایران، استفاده از ریزپرنده‌ها برای طیف گسترده‌ای از جمله نظارت‌های اضطراری، گشت‌های مرزی و شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، کشف مین‌ها، نقشه‌برداری، تصویربرداری و بسیاری دیگر از کاربردها به طرز چشم‌گیری افزایش‌ یافته است تا جایی که تقریباً امروزه اکثر مأموریت‌های نظامی و بسیاری از مأموریت‌های هوایی غیرنظامی توسط این پرنده‌ها انجام می‌گیرد

همچنین در ساعات اولیه رویداد محمدرضا جان نثاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به رسانه‌ها گفته بود صدای انفجار ناشی از صدایی بود که پدافند، آن ریزپرنده را مورد اصابت قرار داد. او با اشاره به اقدام پدافندی صورت گرفته گفت: یکی از ریزپرنده‌ها سرنگون شد و دو ریزپرنده دیگر هم در تله پدافندی گرفتار شدند و مجبور شدند خودشان را منفجر کنند. جان نثاری ادامه داد: صدای انفجاری که شنیده شد، صدایی بود که پدافند آن ریزپرنده را مورد اصابت قرار داد.
واکنش وزیر خارجه در حضور همتای قطری
حسین امیرعبداللهیان بعد از ظهر روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد اتفاق شنبه شب در یکی از مجتمع‌های وزارت دفاع در اصفهان و مسائل مطرح در ارتباط با آن از جمله تاثیر آن بر مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: در راستای انجام برخی از اقدامات برای ناامن‌سازی ایران، این اقدام بزدلانه شنبه شب انجام شد. دستگاه‌های امنیتی ما در راستای تامین امنیت حداکثری کشور تلاش و فعالیت می‌کنند.
او همچنین گفت: چنین اقداماتی نمی‌تواند در نیت و اراده متخصصان ما برای پیشرفت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور تاثیری بگذارد.
بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از محل انفجار
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارتباط با حادثه اصفهان گفت: قرار است سه تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جهت بازدید از محل انفجار شنبه شب کارگاه وزارت دفاع در اصفهان به این استان سفر کنند. شهریار حیدری گفت: پس بازدید و دریافت اطلاعات گزارش آن به اطلاع مردم می‌رسانیم.
واکنش مشاور امور دیپلماتیک رئیس امارات
واکنش به انفجار اصفهان ابعاد بین‌المللی هم داشت. انور قرقاش مشاور رئیس امارات متحده عربی در امور دیپلماتیک در خصوص انفجار اصفهان نوشت: تنش خطرناک به نفع منطقه نیست. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «تشدید تنش خطرناک در بیش از یک مکان در منطقه ما همانند انفجار اصفهان، به نفع منطقه و آینده آن نیست». او افزود: «علی‌رغم پیچیده و در هم تنیده بودن مشکلات منطقه، اما هیچ جایگزینی برای گفت‌و‌گو و حل و فصل سیاسی برای دوری از تنش بیشتر و رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز در راستای کاهش تنش و حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای وجود ندارد.»
ریزپرنده‌ها چه ابزارهایی هستند؟
در سال‌های اخیر در سراسر جهان و به دنبال آن در ایران، استفاده از ریزپرنده‌ها برای طیف گسترده‌ای از جمله نظارت‌های اضطراری، گشت‌های مرزی و شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، کشف مین‌ها، نقشه‌برداری، تصویربرداری و بسیاری دیگر از کاربردها به طرز چشم‌گیری افزایش‌ یافته است تا جایی که تقریباً امروزه اکثر مأموریت‌های نظامی و بسیاری از مأموریت‌های هوایی غیرنظامی توسط این پرنده‌ها انجام می‌گیرد.
ریزپرنده‌‌ها در کنار کاربردهای فراوان، تهدیدات گسترده‌ای را به همراه دارند، به‌عبارتی‌دیگر به همان اندازه که ریزپرنده‌ها ابزاری مفید و بااهمیت هستند، گاهی اوقات به همان اندازه می‌توانند مخرب باشند.
این تهدیدات می‌تواند گاهی به‌صورت جاسوسی در قالب تصویربرداری از اماکن ممنوعه‌ای مانند پادگان‌ها، مراکز نظامی، پالایشگاه‌ها یا پتروشیمی‌ها و یا مراکز صنعتی مهم برای یک کشور باشد، یا اینکه به‌صورت یک اسلحه برای ترور و از بین‌ بردن افراد مهم به کار رود. به‌عنوان‌ مثال در صنعت نفت و گاز که بحث امنیت آن به طور خاص برای کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌تواند به‌عنوان هدفی مهم و وسوسه‌انگیز برای دشمنان کشور که می‌خواهند باعث تخریب جمعی، کاشت هرج‌ومرج تهدیدات امنیت ملی به‌حساب آید کما اینکه در سال‌های اخیر تجربه این اقدامات خرابکارانه را در کشور داشته‌ایم. البته این تهدیدات به اینجا ختم نمی‌شود و دایره گسترده‌تری از این مجموعه را در برمی‌گیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر