پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شاخ و شانه کشیدن برای خاورمیانه

اسرائیل و ایالات متحده امریکا در حال برگزاری رزمایش مشترک هستند

شاخ و شانه کشیدن برای خاورمیانه

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی: وضعیت برجام بد است





شاخ و شانه کشیدن برای خاورمیانه

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۲۹

|پیام‌ما| در شرایطی که مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت برجام را «بسیار بد» توصیف کرده و گفته نمی‌توان به آسانی گفت که برجام مرده یا زنده است، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده مدعی شده که واشنگتن به دنبال بازگرداندن برجام به روی میز نیست.

 

بنا بر گزارشی که اکو ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت‌ امور خارجه ایالات متحده منتشر کرده است ند پرایس در گفت‌وگوی مطبوعاتی روزانه خود درباره اظهارات رابرت مالی، نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران پیرامون افزایش فشار واشنگتن به چین برای توقف خرید نفت از ایران توضیح داد: «ما در مورد نیاز به اجرای تحریم‌های موجود و در صورت لزوم، افزایش فشار بر ایران در پاسخ به رفتارش، صریح و ثابت بوده‌ایم. ما به طور منظم و قوی درگیر امور روزمره اجرای تحریم‌هایمان هستیم، از جمله ارتباطات منظم و مؤثر با متحدان و شرکا در مورد کسانی که سعی در فرار از تحریم‌های ما دارند».

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برجام در دستور کار نیست، زیرا ایرانی‌ها به طور مداوم به بازگشت متقابل به پایبندی مجدد به برجام پشت کرده‌اند. آن‌ها این کار را در سپتامبر گذشته انجام دادند، زمانی که توافق اساساً روی میز بود و سایر شرکت‌کنندگان در 1+5 اساساً با آن موافقت کرده بودند، و تنهاچیزی که نیاز بود عزم ایران برای توافق بود. اما آن‌ها تصمیم گرفتند که توافق نکنند. آن‌ها تصمیم گرفتند از تعهدات خود چشم پوشی کنند

او در این رابطه افزود: «جمهوری خلق چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران، کانون اصلی اجرای تحریم‌های ما است. ما مرتباً با جمهوری خلق چین و سایر کشورها در تعامل هستیم تا آن‌ها را از برداشتن گام‌هایی در قبال ایران -که پتانسیل تضعیف تحریم‌های ایالات متحده را دارد- منصرف کنیم. فعلا از اقدامات احتمالی در مورد دور زدن تحریم‌ها سخن نمی‌گوییم، اما به نظارت بر صادرات نفت ایران و تعامل با شرکای تجاری ایران درباره احتمال قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ایالات متحده ادامه می‌دهیم و امکان در معرض مجازات قرار گرفتن، فقط روی کاغذ یا فرضی نیست. ما در طول این دولت، طی یک سال گذشته، چندین تحریم و مجازات مختلف وضع کرده‌ایم که تجارت غیرقانونی نفت و پتروشیمی ایران را هدف قرار داده است. برخی از این‌ها شامل نهادها یا بازیگران مستقر در جمهوری خلق چین هستند. به عنوان مثال، در سپتامبر سال گذشته، دو نهاد مستقر در جمهوری خلق چین را به دلیل بهره‌برداری از تأسیسات ذخیره نفت خام برای فرآورده‌های نفتی ایران و یک شرکت کشتیرانی که فرآورده‌های نفتی ایران را حمل کرده بود، به همراه نهادهای وابسته در سایر کشورها تحریم کردیم. در ژوئن سال 2022، شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و شرکت‌های فعال در چین، امارات و ایران را هم تحریم کردیم. این‌ها فقط دو نمونه از اقدامات هستند.»
برجام در دستور کار بایدن نیست
پرایس در ادامه مدعی شده که «واضح است که برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور به نفع ما نیستند، اما به نفع جمهوری خلق چین یا هیچ کشور دیگری در سراسر جهان هم نیستند. بنابراین ما فکر می‌کنیم مهم است که با هم کار کنیم، حتی زمانی که در چندین جبهه اختلافات عمیقی داریم و تلاش کنیم تا تحریم‌ها به وضوح و با جدیت اجرا شوند».
پرایس در مورد پرسش دیگری در مورد تعهد دولت بایدن نسبت به احیای برجام گفته ماه‌هاست که برجام در دستور کار قرار نگرفته و آن‌چه در دستور کار است محکوم کردن و مقابله با ارائه کمک‌های [ادعایی] امنیتی ایران به روسیه و تلاش‌ برای «حمایت از مردم شجاع ایران که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند» است.
او مدعی شده: «برجام در دستور کار نیست، زیرا ایرانی‌ها به طور مداوم به بازگشت متقابل به پایبندی مجدد به برجام پشت کرده‌اند. آن‌ها این کار را در سپتامبر گذشته انجام دادند، زمانی که توافق اساساً روی میز بود و سایر شرکت‌کنندگان در 1+5 اساساً با آن موافقت کرده بودند، و تنهاچیزی که نیاز بود عزم ایران برای توافق بود. اما آن‌ها تصمیم گرفتند که توافق نکنند. آن‌ها تصمیم گرفتند از تعهدات خود چشم‌پوشی کنند. این الگویی بود که از ایران دیده بودیم. بنابراین حتی در حالی که ما معتقدیم که راه‌حل دیپلماتیک برای چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران به مراتب ارجح‌ترین گزینه است، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام روی میز نبوده است. این چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم».
در همین شرایط، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که توافق هسته‌ای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی «در وضعیت بسیار بدی» قرار دارد. گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک جلسه در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفته «سخت است که بگوییم توافق هسته‌ای ایران مرده است یا خیر» اما «در وضعیت بسیار بدی قرار دارد».
بنا بر گزارش العربیه، رافائل گروسی در این نشست اعلام کرد که «توافق هسته‌ای ایران اکنون یک پوسته خالی است». گروسی، همچنین گفت: «هیچکس این توافق را مرده اعلام نکرده اما هیچ تعهدی انجام نشده است و هر محدودیتی که در برجام وجود داشت چندین بار نقض شده است».
گفته‌های گروسی و پرایس در حالی بیان شده است که ایالات متحده آمریکا دست به رفتارهای تحریک‌برانگیز دیگری نیز زده است. واشنگتن که همچنان به دنبال محدود کردن برنامه اتمی تهران است؛ رزمایش مشترکی با اسرائیل تدارک دیده است. ایالات متحده و اسرائیل از روز دوشنبه بزرگ‌ترین تمرین نظامی مشترک را آغاز کرده‌اند. بنا بر گزارشی از المانیتور، چهار بمب‌افکن یواس‌بی ۵۲ با قابلیت حمل بمب اتمی، جنگنده‌های اف ۳۵، اف ۱۵ و اف ۱۸ و گروه ضربتی ناو هواپیمابر به جلوداری کشتی یواس‌اس جورج اچ. دبلیو. بوش و ۱۴۲ هواپیما و ۱۲ کشتی اسرائیلی و آمریکایی برای این رویداد یک هفته‌ای به نام «جونیپر اوک ۲۳.۲» (Juniper Oak 23.2) حضور دارند.
به گزارش اکو ایران به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، حدود ۶۴۰۰ پرسنل آمریکایی و ۱۱۰۰ نیروی دفاع ملی اسرائیل مشارکت می‌کنند. او به المانیتور گفته که یک فرماندهی مشترک اسرائیل و آمریکا بر هماهنگی هوایی فراز مدیترانه نظارت خواهند کرد. این عملیات شامل سوخت‌گیری هوایی، جنگ الکترونیک و اجرای یک تمرین درگیری زنده است که با هدف سرکوب دفاع هوایی دشمن و حملات هم‌زمان به اهداف استراتژیک خواهد بود.
تلاش ناکام برای برجام
هم‌چنین این مانورها شامل نیروهای عملیات ویژه و زمینی آمریکا، تیم‌های رزمی جستجو و نجات و امکانات نیروی فضایی می‌شود. حدود ۸۱ تن مهمات از جمله بمب‌ها و موشک‌های هدایت‌شونده با لیز چهار سیستم هیمارس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، درباره این رویداد روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفته: «این یک تمرین مشترک همه‌جانبه برای بهبود همکاری‌ها در زمین، هوا، دریا، فضا، فضای سایبری بوده تا توانایی‌مان برای پاسخگویی به خطرات احتمالی افزایش یابد». او مدعی شده: «ما متعهد به تقویت روابط نظامی در سراسر منطقه هستیم».
کوریلا، فرماندهی مرکزی (سنتکام)، این رزمایش را به تمرینات دیگری تشبیه کرد که ایالات متحده به طور معمولاً با کشورهای منطقه انجام می‌دهد. اما یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور مصاحبه کرد، گفت که اهمیت و دلیل آن فراتر از این است. این مقام گفت: این مهم‌ترین رزمایش ایالات متحده و اسرائیل تا به امروز خواهد بود و چیزی مشابه آن تا کنون اتفاق نیفتاده است.
این مقام ارشد تأکید کرد که هدف این رزمایش به طور خاص ایران نیست، بلکه برای آزمایش توانایی ارتش آمریکا برای افزایش سریع نیروها در خاورمیانه و هماهنگی با ارتش اسرائیل برای پاسخگویی به تهدیدات بزرگ طراحی شده است.
با این وجود، مقامات پنتاگون مدعی شده‌اند که انتظار دارند ایران و دیگر دشمنان ایالات متحده متوجه پیام رزمایش باشند. این مقام ارشد دفاعی آمریکا ادعا کرد: «این یک سیگنال برای رقبا و دشمنان است که فقط ایالات متحده یا اسرائیل تنها نبوده؛ بلکه در واقع این ائتلافی است که با آن روبه‌رو خواهند شد و این ائتلاف توان و قابلیت تعامل بالایی درون خود دارد».
این رزمایش که مقامات پنتاگون و سنتکام در طی تنها چند هفته با هماهنگی کابینه قبلی اسرائیل سازماندهی کردند، در بحبوحه نشانه‌هایی از رنجش ائتلاف جدید به رهبری بنیامین نتانیاهو حکایت دارد؛ چرا که گزارش‌هایی رسیده است که آمریکا همچنان دنبال مذاکره با ایران است.
در همین حال یک کارشناس مسائل غرب آسیا درباره توان ارتش اسرائیل و رویکرد این رژیم به مسائل منطقه، گفت: «ارتش اسرائیل ظرفیت حمله به هیچ کجا را ندارد، اما به هم ریختگی داخلی رژیم صهیونیستی وقوع هر حادثه‌ای را ممکن می‌کند و در این شرایط ممکن است جریان‌های داخلی اسرائیل کاری را علیه خاک همسایه انجام دهند، در همین راستا ارتش لبنان نیز تمهیداتی را در نظر گرفته است.» اینها سخنان سعدالله زارعی است که ایسنا دیروز از قول او مخابره کرده است. زارعی افزود: «اینکه ارتش لبنان تمهیداتی در مناطق جنوبی اندیشیده به معنای این است که با توجه به آشفتگی‌هایی که در داخل رژیم صهیونیستی پیش آمده، درگیری‌های داخلی از یک طرف و تنش‌های شدیدی که بین این رژیم و مردم فلسطین به وجود آمده، ارتش لبنان احتمال می دهد که در این آشفته بازار اتفاقاتی پیش آید و بر امنیت لبنان تاثیر گذارد. بنابراین در یک جمع‌بندی می‌توان گفت از اینکه ارتش اسرائیل از لحاظ آمادگی بتواند کاری علیه آنان و یا فلسطینیان انجام دهد در وضعیت زیر صفر قرار دارد.»
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: طبق آماری که منتشر کرده‌اند ۵۰ درصد ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری درگیر هستد و بر اساس این آمار دست‌کم سال گذشته میلادی ۵۰ کشته داده و حدود ۲۷۰ نفر از فلسطینی ها نیز شهید شدند.
به گفته زارعی این آمار نشان می‌دهد ارتش اسرائیل ظرفیت حمله به هیچ کجا را ندارد، اما به هم ریختگی داخلی رژیم صهیونیستی وقوع هر حادثه ای را ممکن می‌کند و در این شرایط ممکن است جریان داخلی اسرائیل کاری را علیه خاک همسایه انجام دهند، در همین راستا ارتش لبنان نیز تمهیداتی را در نظر گرفته است.
او همچنین به وضعیت کابینه جدید رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: برای سقوط کابینه نتانیاهو حذف ۴ کرسی از ائتلاف کنونی کفایت می‌کند، یعنی اگر ۴ کرسی از ائتلاف راست به اصطلاح جریان صهیونیست مذهبی کم شود، دولت سقوط می‌کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: هم‌اکنون یکی از وزرا در پارلمان که دارای ۱۱ رای بوده، برکنار شده و تهدید کرده از ائتلاف خارج می‌شود، اگر از ائتلاف خارج شود دولت سقوط می‌کند بلافاصله تبدیل به یک دولت اداره امور جاری می‌شود که دیگر نمی‌تواند تصمیم بگیرد و ماموریت دولت تبدیل به برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *