پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بارش به نفع نیمه جنوبی

موج سرما سراسر کشور را در بر گرفته و برف و باران از شمال تا جنوب ادامه دارد

بارش به نفع نیمه جنوبی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با «پیام ما»: برای جنوب کشور که سال آبی قبل را با خشکسالی بسیار شدید به‌ پایان رساند، بارش‌های اخیر بسیار موثر است رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا: کاهش دما تا شنبه ادامه دارد





بارش به نفع نیمه جنوبی

۲۲ دی ۱۴۰۱، ۰:۴۴

|پیام ما| زمستان است. در اصفهان، بستر خشکیده زاینده‌رود، از برف پوشیده شده و مردمی که چشمشان تشنه دیده رودی خروشان است، پیش روی سی‌وسه‌پل برف‌بازی می‌کنند. زمستانی که با آمدن سامانه‌ای بارشی از دریای سرخ و دریای عرب، از روز دوشنبه در کشور آغاز شده، برف و باران به همراه خود آورده و از شمال تا جنوب را پوشش داده است. این موج سرما و بارش با خود امید آورده اما افت شدید دما در کشور، بیم کمبود انرژی را پررنگ‌تر کرده؛ از همین خاطر است که در بسیاری استان‌ها، مدرسه‌ها یا تعطیل شده‌اند یا غیرحضوری و اداره‌ها ساعت فعالیتشان را تغییر داده‌اند. این میان کارشناسان سازمان هواشناسی می‌گویند این سامانه بیشتر به نفع استان‌های جنوبی بوده است که سال آبی گذشته‌شان با خشکسالی به آخر رسید و در این ماه‌ها تشنه بارشی امیدبخش بودند.

 

دیروز شمال اردبیل، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، البرز، گیلان و شمال فارس برف و باران بارید. پیش‌بینی‌ها می‌گفت دما تا ۱۵ درجه در مناطق سردسیر و ۱۰ درجه در جنوب کشور کاهش می‌یابد. همینطور هم بود. در حالی که پاییز کم‌بارشی در کشور سپری شد، آیا این بارش‌های زمستانی، کمبودها را تا حدی جبران می‌کند؟
احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در پاسخ به این سوال به «پیام ما» می‌گوید: «بارش‌هایی که در چند روز گذشته و همچنین هفته گذشته داشتیم، بارندگی‌های بسیار خوبی برای جنوب کشور بودند. جنوب کشور ما در سال قبل با خشکسالی بسیار شدید به‌ پایان رسید. و این بارش‌ها برای آن منطقه بسیار موثر است. اما متاسفانه در سال آبی جاری، دامنه‌‌های جنوبی البرز بسیار کم‌بارش بوده؛ این نقاط از این سامانه خیلی بهره‌مند نمی‌شود. بنابراین همچنان در دامنه‌های جنوبی البرز از جمله استان‌های تهران، قم، مرکزی، سمنان، بخش‌های شمالی خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی و غربی و همینطور همدان با کم‌بارشی شدید مواجه هستیم.»
او ادامه می‌دهد: «استان‌های جنوبی کشور مثل بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس وضعیت خیلی خوبی دارند؛ یا تقریبا بارش آنها نرمال است یا اندکی کمتر از نرمال. در برخی استان‌ها مثل بوشهر بارش‌ها حتی فراتر از نرمال است.» این‌طور که پیداست، این سامانه بیش از همه به نفع جنوب بوده است.
به گفته وظیفه مسیر گذر این سامانه از عرض‌های جنوبی است و در نتیجه بیشترین بارش‌ها در جنوب بوده است. این جریان البته در گذر از ایران، با انتقال رطوبت می‌تواند بر بارندگی‌ها در مناطق شمالی هم تاثیر بگذارد.
برف تهران کافی نبود
در تهران هم تمام دیروز برف بارید؛ برفی مداوم اما بسیار ریز و البته همراه با آلودگی. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره وضعیت تهران بعد از این بارش‌ها می‌گوید: «بارش‌ها در استان تهران بیشتر از ۶۰ درصد کمتر از نرمال است. این بارندگی‌ها هم در این منطقه خیلی موثر نیست و دیروز (چهارشنبه) بعد از ۲۴ ساعت بارش، در مهرآباد فقط یک میلی‌متر بارش ثبت شد. در بالادست استان البته شاید به ۵ و ۱۰ میلی‌متر بارش برسد و به هر حال باید بابت بارش خوشحال بود اما باید بدانیم در این استان بسیار با کم‌بارشی مواجه‌ایم.» به گفته او علاوه بر تهران، استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی البرز واقع می‌شوند، یعنی آذربایجان‌های غربی و شرقی، زنجان، قزوین و تا حدودی همدان و سمنان و خراسان رضوی وضعیت خیلی مناسبی از نظر بارش ندارند.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا این سامانه بیشتر در نیمه جنوبی تاثیر گذاشت. به‌طوری که طی ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه بیشترین بارش حدود ۵۲ و نیم میلی‌متر در ایستگاه پارسیان در استان هرمزگان و بعد از آن ایستگاه مهر در استان فارس با ۳۷ میلی‌متر ثبت شد

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا هم درباره تاثیر این سامانه بر تهران به «پیام ما» می‌گوید: «این سامانه در تهران بسیار کم‌بارش بود. این بارش‌ها عدد درشتی را رقم نزد. برای نمونه، تا ساعت ۱۰ و نیم صبح چهارشنبه بیشترین بارش ثبت شده در تهران به میزان دو میلی‌متر مربوط به ایستگاه شمیرانات بود. بعد از این ساعت هم بارش‌هایی که داشتیم بیشترین میزان حدود ۰.۴ بوده است. یعنی میزان بارش بعد از آن به یک میلی‌متر هم نرسید.» ضیاییان به تلخی می‌خندد و می‌گوید: «این بارش چون از نوع برف است، نمود بیرونی خوبی دارد. آدم‌ها فکر می‌کنند بارش شدیدی در حال وقوع است. بارش دیروز مداوم بود اما دانه‌های برف ریز بود و در آخر به عدد درشتی از بارش منجر نشد.»
ثبت بیشترین بارش در هرمزگان و فارس
بارش‌ها از روز دوشنبه شروع شده بود و تا سه‌شنبه بیشترین اثر خود را بر کشور گذاشت. به گفته ضیاییان دیروز (چهارشنبه) نقاط بسیار محدودی درگیر بارش بودند، آن هم به‌صورت خفیف و پراکنده. او توضیح می‌دهد: «این بارش‌ها حاصل سامانه کم‌ارتفاع تراز میانی از منابع رطوبتی دریای سرخ و دریای عرب بود که از دوشنبه فعال شد و بالاخره از کشور عبور کرد. با عبور این سامانه بخش‌های زیادی از کشور درگیر برف شدند. از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه بخش‌های زیادی از اصفهان، یزد، ارتفاعات کرمان، بیرجند در خراسان جنوبی برف بارید. در شهرهای شمالی هم بارش برف داشته‌ایم؛ در خراسان شمالی و خراسان رضوی از جمله شهر مشهد، شمال شرق تهران، ارتفاعات استان مازندران، استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و حتی قم برف باریده است. در استان مرکزی، اراک و ایستگاه‌های دیگر بارش داشتند و در استان چهارمحال و بختیاری هم بارش‌های خوبی گزارش شد.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا: این سامانه در تهران بسیار کم‌بارش بود. این بارش‌ها عدد درشتی را رقم نزد. برای نمونه، تا ساعت ۱۰ و نیم صبح چهارشنبه بیشترین بارش ثبت شده در تهران به میزان دو میلیمتر مربوط به ایستگاه شمیرانات بود. بعد از این ساعت هم بارش‌هایی که داشتیم بیشترین میزان حدود ۰.۴ بوده است. یعنی میزان بارش بعد از آن به یک میلیمتر هم نرسید

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا این سامانه بیشتر در نیمه جنوبی تاثیر گذاشت. به‌طوری که طی ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه بیشترین بارش حدود ۵۲ و نیم میلی‌متر در ایستگاه پارسیان در استان هرمزگان و بعد از آن ایستگاه مهر در استان فارس با ۳۷ میلی‌متر ثبت شد.
سرما تا شنبه ماندگار است؛ هشدار برای کمبود انرژی
سرمایی که از چهارشنبه شاهد بودیم و کاهش دمای قابل ملاحظه‌ای در بسیاری از نقاط کشور را به دنبال داشت، تا روز شنبه ادامه دارد. ضیاییان می‌گوید طبق پیش‌بینی‌ها بخش‌های زیادی از کشور را درگیر کاهش دما خواهد کرد و بیشترین میزان کاهش در شمال شرق کشور، در استان‌هایی مثل خراسان رضوی، خراسان شمالی و کل نیمه شرقی خواهد بود. حتی استان‌های مرکزی کاهش محسوس دما خواهند داشت.
با توجه به پیش‌بینی تداوم کاهش دما تا روز شنبه، پیداست که شبکه انرژی کشور تحت فشار قرار می‌گیرد. در حالی که تا پیش از این سخن از زمستان سخت اروپا بود، موج گرما در کشورهای اروپایی مشکل گاز را حل کرده اما در ایران برای تسهیل گازرسانی به خانه‌ها در این موج سرما، به ناچار مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و اداره‌ها تعطیل شده و این تعطیلی به بعضی صنایع هم رسیده است. دیروز در پی بارش برف و برودت هوا، دستگاه‌های اجرایی دولتی و دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی کاهش یافت و مدرسه‌ها غیرحضوری شد. در بعضی شهرستان‌‌های استان فارس هم مدارس با تاخیر آغاز به کار کردند و در قزوین مدرسه‌ها در بعضی مقاطع غیرحضوری شد. شدت سرما در چهارمحال و بختیاری به حدی بود که همه ادارات و سازمان‌های دولتی، بانک‌ها، مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی تعطیل شدند. در گیلان هم دیروز و هم امروز مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری شد. در استان قم هم تعطیلی‌هایی در چند روستا اعلام شد. علاوه بر اینها اخبار مشابهی از بیرجند، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد اصفهان، مشهد، خراسان رضوی، یاسوج و… شنیده شد. ضیاییان هم با اشاره به تداوم سرما، مدیریت بهینه انرژی و صرفه‌جویی را ضروری و جدی می‌داند. موج جدید بارش‌ها به گفته او بار دیگر شروع می‌شود. «ما انتظار داریم که از اواخر وقت روز جمعه ابتدا استان‌های ایلام و لرستان درگیر بارش باشند و روز شنبه جنوب غرب کشور مثل استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و مرکزی شاهد بارش خواهند بود. این میان بارش در استان‌های چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات شمال شرقی خوزستان به صورت برف خواهد بود. بعد از آن، روز یکشنبه هم بارش کمابیش در استان‌های جنوب غربی کشور ادامه دارد.» به گفته او هفته آینده هم روزهای خوبی برای نیمه جنوبی کشور است، چون با پایان این موج، روز سه‌شنبه هم در این مناطق باران می‌بارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر