پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شکار بامدادی ریزپرنده‌ها

بامداد امروز چند ریزپرنده در آسمان اصفهان ساقط شدند

شکار بامدادی ریزپرنده‌ها

اسرائیلی‌ها هنوز مسئولیت ارسال ریزپرنده‌ها را برعهده نگرفته‌اند، اما چند مقام این رژیم بر سر این اقدام از یکدیگر انتقاد کردند





شکار بامدادی ریزپرنده‌ها

۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲:۱۳

|پیام ما| ساقط کردن چند «ریزپرنده» توسط پدافند هوایی ارتش، خبر داغی بود که شهروندان ایرانی، خصوصاً اهالی اصفهان و تبریز در نخستین ساعات جمعه با آن مواجه شدند. موضوعی که رسانه‌های آمریکایی آن را به اقدام تلافی‌جویانهٔ اسرائیل در پی عملیات «وعدهٔ صادق» هفتهٔ گذشتهٔ سپاه پاسداران نسبت دادند، اما مقامات اسرائیل به‌طور مستقیم اقدام نظامی علیه ایران را تأیید نکردند. فرمانده کل ارتش نیز اعلام کرد تنها سامانهٔ پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی اصفهان فعال شده است و این اتفاق هیچ خسارتی در پی نداشته است.

حوالی ساعت ۴ بامداد روز جمعه، برخی از شهروندان در شهرهای اصفهان و تبریز از شنیده شدن صدای انفجار خبر دادند و زیرنویس شبکهٔ خبر سیما نیز شنیده شدن این انفجارها را تأیید کرد. دقایقی بعد نیز ویدئوهایی کوتاه که توسط شهروندان اصفهانی از آسمان این شهر گرفته شده بود، نشان می‌داد اشیائی نامشخص در آسمان هدف قرار گرفته و منهدم شدند. 

ساعتی پس از این واقعه، امیر سرتیپ دوم «سیاوش میهن‌دوست»، ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان، گفت: «این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیای مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.» 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد هیچ خسارتی به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است

پس از او، امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی»، فرمانده‌کل ارتش، به «دفاع پرس» گفت: انفجار صبح جمعه در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضدهوایی به شیء مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است. 

او اضافه کرد: با توجه به هوشیاری ما، چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود. کارشناسان مربوطه در حال بررسی ابعاد موضوع هستند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.» 

بااین‌حال، دقایقی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز، خبرگزاری‌ها و منابع محلی وضعیت این دو شهر پرجمعیت را عادی گزارش کردند. 

 

واکنش‌های بین‌المللی

در روزهای گذشته، ایران بارها دربارهٔ هرگونه اقدام اسرائیل هشدار داده بود. اگرچه مقامات اسرائیلی تا زمان تنظیم این گزارش اظهارنظری رسمی دربارهٔ این اقدام نداشته‌اند، اما خبرگزاری رسمی عمان این اقدام را منتسب به اسرائیل دانست و آن را محکوم کرد. همچنین، مقامات وزارت امورخارجهٔ کشورهای فرانسه، ایتالیا و کانادا خواستار کاهش تنش در منطقه شدند. 

«ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس، نیز گفت باید از تشدید تنش خودداری شود: «این را به بنیامین نتانیاهو هم گفته‌ام که تشدید تنش به‌نفع هیچ‌کس نیست. آنچه می‌خواهیم ببینیم برقراری آرامش در منطقه است.» 

وزارت خارجهٔ چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با هرگونه برخوردی که ممکن است باعث افزایش تنش در خاورمیانه شود، مخالف هستیم و به نقش سازندهٔ خود برای تقویت آرامش در خاورمیانه ادامه می‌دهیم.» 

 

وزارت خارجهٔ هلند اعلام کرد: «ما از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم. تحولات اخیر خاورمیانه نگرانی زیادی ایجاد می‌کند.» 

«اورزولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا، نیز گفت: «ما باید تمام تلاش خود را به‌کار گیریم تا تمام طرف‌ها را از تشدید تنش در خاورمیانه بازداریم. لازم است منطقه در ثبات باشد.» 

در همین حال وزارت خارجهٔ مصر اعلام کرد: «ما از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری را حفظ و قوانین بین‌المللی را به‌طور کامل اجرا کنند.» وزارت خارجهٔ مصر همچنین دربارهٔ عواقب گسترش «نزاع و بی‌ثباتی در منطقه» و پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.

 

آسیبی به تأسیسات هسته‌ای وارد نشده است

اگرچه برخی رسانه‌ها مدعی آسیب رسیدن به تأسیسات هسته‌ای در نزدیکی اصفهان شدند، اما خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) تأیید کرده که در نتیجهٔ حادثهٔ روی‌داده، هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است. 

حساب کاربری این آژانس در شبکهٔ ایکس (توییتر سابق) نوشت: «رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار خویشتنداری شدید از سوی همه است و تکرار می‌کند که تأسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشند.» 

 

دعوا در رژیم اسرائیل

اما خبرگزاری ایسنا به‌نقل از کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد: «توییت‌های ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، و تالی گوتلیب، عضو کنست (پارلمان اسرائیل)، که به مسئولیت اسرائیل اشاره کرده‌اند موجب نگرانی دستگاه‌های امنیتی شده است.» 

ایتامار بن‌گویر در توییتی به حادثهٔ روز جمعه اشاره کرده و نوشته بود این حمله «مسخره و ضعیف» بود. این کانال همچنین گزارش داد: پیش‌بینی‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی این است که «حمله» به پایان رسیده است، اما اسرائیل همچنان آماده‌باش خود را حفظ می‌کند. به‌رغم اینکه اسرائیل از قبل به واشنگتن گفته بود حمله‌ای را به ایران انجام خواهد داد، اما آمریکا موضع مشخصی اتخاذ نکرد.

 

در همین حال میکی لِوی، رئیس سابق و عضو فعلی پارلمان رژیم صهیونیستی، خطاب به بن‌گویر نوشت: تبریک می‌گویم! شما توانستید تمام دوران حضور خود در مسئولیت «وزارت شکست ملی» و «عضویت در کابینه» را در یک کلمه توصیف کنید!

تالی گوتلیب نیز که از حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است، به این رویداد اشاره کرده بود و این درحالی‌است که تل‌آویو رسماً مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. 

گوتلیب که عضو کمیتهٔ خارجه و امنیت کنست است، دیروز در توییتی نوشت: صبح به‌خیر مردم عزیز اسرائیل. صبحی سربلند با افتخار! امیدواریم قدرت بازدارندگی را بازیابیم!

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *