پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آماده‌باش علیه موج هشتم کرونا

وزیر بهداشت و معاونانش از احتمال اوج‌گیری موج هشتم همه‌گیری کرونا و تمهیدات دولت برای مقابله با ۳ سویه جدید کووید ۱۹ سخن گفتند

آماده‌باش علیه موج هشتم کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان، با بیان این‌که «۳ سویه جدید کرونا در بیماران اخیر مشاهده شده»، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است





آماده‌باش علیه موج هشتم کرونا

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۸:۴۵

وزیر بهداشت و دو معاون بهداشت و درمانش از احتمال اوج‌گیری موج هشتم کرونا در ایران ظرف ۴ تا ۶ هفته آینده سخن گفته و تاکید کرده‌اند که در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند. این در حالی است که به‌گفته یکی از این مقام‌های ارشد در وزارت بهداشت، «۳ سویه جدید کرونا به نام‌های BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده است.»

 

ابراهیم رئیسی و همراهانش در دولت سیزدهم در مدتی که دولت را تحویل گرفته‌اند، هر جا با انتقاد نسبت‌به ضعف عملکرد و عدم تحقق وعده‌هایشان مواجه شدند، از کرونا گفتند و این‌که چطور توانستند جلوی همه‌گیری کرونا بایستند و با واکسیناسیون گسترده، بلایی را از سر ایرانیان دور کنند که یک سال و چند ماه در سراسر کشور جولان می‌داد و روزانه، گاهی تا چندصد نفر از ایرانیان را به کام مرگ می‌کشاند. در تازه‌ترین مورد سخنگوی دولت از بحران‌های کشور تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم سخن گفت و تاکید کرد: «شهریورماه ۱۴۰۰، روزانه بیش از ۷۰۰ نفر فوتی کرونایی داشتیم؛ در حالیکه در آذرماه امسال ۱۳ روز بدون فوتی کرونا ثبت شد.» علی بهادری جهرمی اما وقتی در سخنان روز نهم دی‌ماه خود، عملکرد دولت در مقابله با همه‌گیری کرونا را می‌ستود، دیگر نه‌تنها خبری از آن روزهای بدون فوتی کرونا نبود، بلکه آن‌طور که بسیاری از پزشکان مستقل و حتی برخی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از یکی، دو هفته پیش از آن می‌گفتند، سیر صعودی ابتلا به سویه جدید کرونا در کشور آغاز شده و زنگ خطر موج هشتم کرونا در ایران به صدا درآمده است. خطری که حالا نه‌تنها معاونان وزیر بهداشت، بلکه شخص وزیر نیز به آن اذعان دارند.

بر اساس جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، پس از آمریکا، کشورهای هند، فرانسه، آلمان، برزیل، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، انگلیس و روسیه بالاترین آمار ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند. جدولی که جمهوری اسلامی را در رده هجدهم جهان از این حیث نشان می‌دهد

وزیر بهداشت با اشاره به شناسایی سویه‌های جدید بیماری کرونا در کشور، از آماده‌باش این وزارتخانه خبر داده و بر لزوم واکسیناسیون کرونا در گروه‌های پرخطر و همچنین پوشش ماسک به‌ویژه در اجتماعات تاکید کرده است. بهرام عین‌اللهی که البته همچنان ایران را در آستانه موج هشتم همه‌گیری کرونا، از «موفق‌ترین کشورها در کنترل بیماری کرونا» توصیف کرده، می‌گوید: «با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، تاکید بیشتری به واکسیناسیون به‌ویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر ۶ ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند.» این عضو کابینه دولت سیزدهم که در حالی روز یکشنبه بار دیگر درباره همه‌گیری کرونا در کشور هشدار داده که حدود ۲۴ ساعت پیش از این هشدار، ستاد ملی کرونا به ریاست شخص ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داده بود. نشستی که پس از مدت‌ها در این سطح برگزار می‌شود و یک روز پس از برگزاری، وزیر بهداشت با اشاره به ۵۰ میلیون ذخیره واکسن در کشور، این میزان را «کافی» توصیف کرده و با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، گفته «به‌ویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و … حتما از ماسک استفاده شود.» او که با اشاره به مذاکراتش با وزیر راه و گلایه نسبت‌به این‌که «مدتی است در هواپیماها به مسافران ماسک داده نمی‌شود»، خواستار الزامی شدن ارائه ماسک به مسافران در پروازهای داخلی شده است. عین‌الهی که همچنین تاکید کرده «رعایت بیشتر پروتکل‌ها در اجتماعات دانشجویی و دانش‌آموزی نیز به وزیران مربوطه تذکر داده شده»، گفته «وزارت بهداشت در حال رصد بیماری است و بر همین اساس هم هفته پیش، دو سویه جدید در کشور شناسایی شد.» ویروس‌هایی که ویژگی‌شان به گفته وزیر بهداشت، از جمله آن است که «به سرعت منتشر می‌شوند و همه‌گیری ایجاد کنند.» عین‌الهی با اعلام آماده‌باش وزارت بهداشت، همچنین «تاکید بر کنترل مرزها» را یکی از موضوعات مهم مورد بحث در نشست روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا خوانده و گفته است: «بر همین اساس مرزها رصد می‌شوند و در کشورهای پرخطر دقت بیشتری در مورد ورود مسافرینشان به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی سی آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد، حتما قرنطینه می‌شود.»
اما چنان‌که اشاره شد، علاوه‌بر وزیر بهداشت، روز گذشته دو نفر از معاونان بهرام عین‌اللهی نیز به بیان نکاتی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با همه‌گیری مجدد کرونا و توصیه‌هایی به شهروندان در این خصوص پرداختند تا هم معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و هم معاون درمان این وزارتخانه در یک روز همچون شخص وزیر بهداشت و درمان در این رابطه اظهارنظر کرده باشند.
این در حالی بود که به‌گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان، «۳ سویه جدید کرونا به نام‌های BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده» و مهم‌تر و البته نگران‌کننده‌تر از آن، «پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.» حسین فرشیدی که تاکید کرده دو سویه از این سویه‌های سه‌گانه، به‌تازگی یعنی چهارشنبه هفته گذشته تشخیص داده شده، گفته «قدرت انتقال XBB، تا ۵ برابر بیشتر از سویه دلتا است.» او با تاکید بر این‌که «باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند»، پیش‌بینی کرده که «ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا شویم و این موج جدید به اوج خود برسد.» فرشیدی که روز گذشته را موعد رسمی آغاز پیک جدید کرونا در کشور اعلام کرده، همچون وزیر بهداشت از «آماده باش وزارت بهداشت» خبر داده و گفته «علائم سویه‌های جدید کرونا به‌ویژه در سویه XBB، از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.» او که میزان بستری در سویه های جدید کرونا را مشابه میزان بستری‌هایی سویه امیکرون خوانده، گفته است: «هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد، درصد بستری نیز افزایش می‌یابد.»
همزمان اما معاون درمان وزارت بهداشت و درمان نیز در این رابطه با خبرگزاری خانه ملت به گفت‌وگو پرداخته و با تاکید بر «آمادگی کامل کشور از نظر وضعیت بیمارستانی و پزشکی برای مقابله با احتمال ورود موج جدید به کشور»، گفته «بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه کمبود سرم و اقلام دارویی کاهش یافته و قول دادند که تا ۲ ماه آینده شرایط و وضعیت بهبود یابد.» سعید کریمی اما با تاکید بر این‌که «تضمینی وجود ندارد که ایران بار دیگر درگیر موج جدید کرونا شود»، خواستار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شده است. او از تولید واکسن بر پایه سویه‌های جدید خبر داده و گفته «شاهد انتشار اخباری هستیم که سویه جدید واکسن‌گریز است اما این موضوع مورد تایید نیست؛ البته نمی‌توان آن را به‌طورکلی انکار کرد و امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تزریق واکسن و استفاده از ماسک با مشکل اساسی مواجه نشویم.»
هشدارهای وزیر بهداشت و معاونانش در آغاز موج هشتم کرونا در ایران اما در حالی مطرح شده که عمده نگرانی به‌خصوص در بحث ورود سویه‌های جدید کرونا به کشور، به سفر مسافران خارجی مربوط است که از کشور چین راهی ایران می‌شوند. روز گذشته سفیر این کشور در تهران در یادداشتی که جهت انتشار در اختیار ایسنا قرار داد، سعی کرد از نگرانی ایرانیان درباره عملکرد این کشور و ورود مسافران چینی به ایران بکاهد. چانگ هوآ در این یادداشت، سعی کرده تصویری مثبت از عملکرد دولت چین در مقابله با همه‌گیری کرونا به‌دست دهد، در عین حال انتقادهای گسترده جهانی به این دولت را «تبلیغات و حاشیه‌سازی منفی با انگیزه‌های پنهان» توصیف کرده است. مواضعی که باتوجه به پیشینه عملکرد این کشور در مسائل گوناگون وبه‌ویژه در همین بحث همه‌گیری کرونا، محل تشکیک است.
به‌گفته این مقام دولت چین در تهران، این کشور تاکنون تنها با ۵ موج همه‌گیری کرونا مواجه بوده و این در حالی است که ایران هم‌اکنون در آغاز هشتمین موج همه‌گیری است. وضعیتی که البته تنها در ایران شاهد نبوده و کشورهای دیگری نیز بیش از چین از همه‌گیری کرونا آسیب دیدند. این در حالی است که بنابر آخرین آمار جهانی رونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ تاکنون به ۶۶۴ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۶۹ نفر رسیده و مرگ ۶ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۳۷۲ بیمار نیز از سوی دولت‌های مختلف تایید شده است. همچنین بنابر جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی شبانه روز گذشته کرونا در جهان جان ۷۸۱ نفر را گرفته و همچنین ۲۹۸ هزار و ۴۳۵ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است. آماری که نشان از پیشتازی ژاپن در میزان مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا در شرایط کنونی دارد و ایالات متحده را با بیش از ۱۰۲ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری نشان می‌دهد. بر اساس این جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، پس از آمریکا، کشورهای هند، فرانسه، آلمان، برزیل، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، انگلیس و روسیه بالاترین آمار ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند. جدولی که جمهوری اسلامی را در رده هجدهم جهان از این حیث نشان می‌دهد. هرچند آن‌چه در این وبسایت معتبر جهانی در خصوص آمار و ارقام ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی مخابره می‌شود، صرفاً مبتنی‌ بر داده‌هایی است که دولت‌ها به‌طور رسمی منتشر می‌کنند. چنان‌که از ابتدای همه‌گیری کرونا در سراسر جهان شاهد بودیم، صحت و سقم این آمار بسته به میزان توسعه‌یافتگی کشورها، قابل راستی‌آزمایی است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *