پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطع گاز صنایع سیمان به یک ماه رسید

ادعای شرکت گاز کذب از کار درآمد

قطع گاز صنایع سیمان به یک ماه رسید

مدیرعامل سیمان ممتازان: سیمانی‌ها مازوت می‌سوزانند





قطع گاز صنایع سیمان به یک ماه رسید

۸ دی ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که زمستان تنش انرژی نداریم. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در حساب توییتر خود قطعی گاز را جوسازی رسانه‌ای خواند. با این حال حدود یک ماه است که گاز اکثر کارخانه‌های سیمان قطع است. محمد ربانی، مدیرعامل کارخانه سیمان ممتازان در گفت‌وگو با «پیام‌ما» از مازوت‌سوزی در کارخانه‌های سیمان خبر می‌دهد. سوختی که هم عوارض محیط زیستی بالایی دارد و هم با هزینه حمل ‌و نقل‌ قیمتش بیش از دو برابر قیمت گاز تمام می‌شود. گاز به یک مسئله بحرانی و امنیتی تبدیل شده و بعد از صنایع نوبت به جایگاه‌های سی‌ان‌جی رسیده که گازشان را قطع کنند.

 

«زمستان با کمبود انرژی مواجه نخواهیم بود» این گفته قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درست در روزی منتشر شد که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سی‌ان‌جی از قطعی گاز در جایگاه‌‌ها خبر داد. دادرس، رئیس اتحادیه جایگاه داران سی‌ان‌جی در ۶ دی‌ماه خبر داد که شرکت گاز طی ابلاغیه‌ای اعلام کرده که گاز جایگاه‌داران از این هفته قطع خواهد شد.
با این حال دولت راغب به استفاده از واژه قطعی گاز چه در سطح کشوری و چه در سطح شهرستان‌ها نیست. اخیراً سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در توییتر خود نوشت: «تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند و از گاز و مازوت (در صورت نیاز) استفاده می‌کنند. روز یکشنبه (۴ دی‌ماه) یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن سیمان عرضه شد و تا آخر سال ذخیره کلینکر (۱۳ میلیون تن) در واحدها وجود دارد. انتظار جوسازی رسانه‌ای نداریم و با آن برخورد می‌کنیم.»
پس از آن، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علی‌رغم کاهش گاز تحویلی به کارخانه‌های سیمان، اما با تحویل سوخت دوم (مازوت)، برنامه‌های تولید به قوت خود باقی است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفته بود: «قطعی گاز کارخانه‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه گاز تحویلی کاهش یافته و با برنامه برای صنایع فولادی و سیمانی اعمال شده، اما در تابستان گذشته و در تعامل با وزارت نفت نسبت به تامین سوخت جایگزین (مازوت) برای کارخانه‌های سیمان اقدام شده است.»

رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان: در شرایط عادی، مصرف روزانه گاز برای صنایع سیمان ۲۷ میلیون متر مکعب است اما در حال حاضر حداکثر گاز تخصیصی به کل صنعت سیمان، شش میلیون متر مکعب است. گفته می‌شود که این محدودیت گاز است نه قطعی آن. اینها بازی با کلمات است

کرمان ۳ کارخانه سیمان کرمان، ممتازان و ماهان دارد . میزان تولید سیمان در دو کارخانه سیمان کرمان و سیمان ممتازان ۳ هزار و ۳۰۰ تن در روز و در کارخانه سیمان ماهان حدود ۸۰۰ تن است. منوچهر فلاح، رئیس شرکت گاز استان کرمان در خصوص تامین گاز برای این صنایع حاضر به مصاحبه نیست. او به «پیام ما» می‌گوید: «شاید استاندار کرمان هم موافق نباشد که این اطلاعات رسانه‌ای شود. برای این امر باید با حراست هماهنگ شود و بازتاب این موارد در جامعه چندان خوب نیست.» پیگیری‌های «پیام‌ ما» برای هماهنگی با حراست و روابط‌ عمومی مجموعه برای مصاحبه در این امر بی‌نتیجه است. فلاح پیش‌ از این در طی نشست خبری خود نیز زیر بار قطعی گاز در صنایع استان کرمان نرفته بود. او از واژه مدیریت و محدودیت گاز برای صنایع استفاده کرده و تاکید کرده بود که شرکت گاز در قرارداد با صنایع ۸ ماه خود را مکلف به تامین گاز دانسته و ۴ ماه بعد باید صنایع توانمندی مصرف سوخت مایع را داشته باشند.
محدودیت گاز بازی با کلمات است
واقعیت اما با جملات خبری مسئولان دولتی نمی‌خواند. حمید فرمانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان، طی مصاحبه‌ای با خبرگزای بازار استفاده از واژه محدودیت به جای قطعی گاز را بازی با کلمات خوانده است. فرمانی در این رابطه گفته است: «تولیدکننده بازی با کلمات را بلد نیست؛ در شرایط عادی، مصرف روزانه گاز برای صنایع سیمان ۲۷ میلیون متر مکعب است اما در حال حاضر حداکثر گاز تخصیصی به کل صنعت سیمان، شش میلیون متر مکعب است. گفته می‌شود که این محدودیت گاز است نه قطعی آن. اینها بازی با کلمات است.»

قطعی گاز فقط قیمت تمام شده سیمان را بالا نبرده است. در حال حاضر مهم‌ترین مصرف‌کنندگان سی‌ان‌جی تاکسی‌دارها، رانندگان آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و دهک‌های پایین درآمدی هستند که استفاده از سوخت بنزین برای آنها هزینه زیادی می‌تراشد و به طور قطع مشکل‌زا خواهد بود. تصمیم به قطع گاز جایگاه‌ها در شرایطی گرفته شده که مصرف بنزین در کشور حدود ۱.۵ میلیون لیتر از تولید آن بیشتر است که به این ترتیب با ادامه سرما باید شاهد افزایش قیمت حمل و نقل برای خودروهای شخصی نیز بود

یک ماه است که از مازوت استفاده می‌کنیم
طبق اطلاعات «پیام ما» گاز صنایع سیمان از یک ماه گذشته قطع بوده است. صنایعی که تعدادشان در کل کشور به ۵۴ واحد اقتصادی سیمان می‌رسد. مدیران عامل صنایع سیمان کرمان و ماهان در این رابطه حاضر به مصاحبه نیستند. محمد ربانی، مدیرعامل کارخانه سیمان ممتازان اما ضمن تایید قطعی گاز در صنایع سیمانی به «پیام‌ما» می‌گوید: «حدود یک ماه است که گاز اکثر کارخانه‌های سیمان را قطع کردند و گفتند که از مازوت استفاده کنید. طبیعتا ما رفتیم از شرکت نفت حواله مازوت گرفتیم، اما تامین مازوت هم به این راحتی‌‌ها نیست و مازوت را از پالایشگاه‌های مختلف می‌دهند. هفته قبل از پالایشگاه اصفهان مازوت می‌گرفتیم ولی الان گفتند از پالایشگاه شیراز مازوت را تامین کنید.»
کارخانه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی به سمت مازوت رفتند و حالا پیدا کردن مازوت نیز برای برخی دردسر شده و هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته است. ربانی درباره هزینه سوخت مازوت می‌گوید: «مازوت را فعلا به قیمت گاز می‌فروشند ولی هزینه حمل با خودمان است؛ یعنی از شیراز ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان کرایه حمل برای هر لیتر است. اگر چه قیمت مازوت، قیمت تایید پالایشگاه و تقریبا معادل گاز است، ولی با قیمت حمل ۲ برابر قیمت گاز و قدری بیشتر در می‌آید.»
مصرف بنزین ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش می‌یابد
قطعی گاز فقط قیمت تمام شده سیمان را بالا نبرده است. در حال حاضر مهم‌ترین مصرف‌کنندگان سی‌ان‌جی تاکسی‌دارها، رانندگان آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و دهک‌های پایین درآمدی هستند که استفاده از سوخت بنزین برای آنها هزینه زیادی می‌تراشد و به طور قطع مشکل‌زا خواهد بود. تصمیم به قطع گاز جایگاه‌ها در شرایطی گرفته شده که مصرف بنزین در کشور حدود ۱.۵ میلیون لیتر از تولید آن بیشتر است که به این ترتیب با ادامه سرما باید شاهد افزایش قیمت حمل و نقل برای خودروهای شخصی نیز بود.
بعد دیگر این امر افزایش آلودگی هوا است. به غیر از مازوت‌سوزی در صنعت سیمان، با اجرای ابلاغیه شرکت گاز به جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مصرف بنزین بین ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش می‌یابد. بنزین در دو مرحله می‌تواند در آلایندگی نقش داشته باشد. قبل از احتراق در هنگام نگهداری، نقل و انتقال، سوخت گیری و پس از احتراق.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *