پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محکومیت اسپانیا به دلیل ناتوانی در کنترل آلودگی هوا

دادگاه عالی اتحادیه اروپا به دلیل غلظت بیش از حد دی‌اکسید نیتروژن در هوای مادرید و بارسلون حکم صادر کرد

محکومیت اسپانیا به دلیل ناتوانی در کنترل آلودگی هوا

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا: اسپانیا نتوانست برنامه‌ای مناسب برای کیفیت هوا در مقیاس مطلوب ارائه دهد و از ژوئن 2010 حد مجاز آلودگی اتحادیه‌ اروپا را رد کرد





محکومیت اسپانیا به دلیل ناتوانی در کنترل آلودگی هوا

۳ دی ۱۴۰۱، ۹:۳۲

|پیام ما| ادامه آلودگی هوای دو شهر بزرگ مادرید و بارسلون، سرانجام به صدور رای علیه این کشور انجامید. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که اسپانیا بین سال‌های 2010 تا 2018 اجازه داده است که میزان دی‌اکسید نیتروژن (NO2) در هوا به‌طور مستمر از محدودیت‌های اتحادیه اروپا در مادرید و بارسلون فراتر رود؛ این موضوع به طور بالقوه راه بروکسل برای اعمال مجازات را هموار می‌کند.

 

اتحادیه اروپا می‌گوید اسپانیا در محافظت از شهروندان خود شکست خورده است و حکم دادگاه بین‌المللی راه را برای اعمال مجازات هموار می‌کند. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) روز پنجشنبه 21 دسامبر رای داد که اسپانیا از قوانین آلودگی هوا پیروی نکرده است. به گزارش رویترز، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا در سال 2019 از دادگاه عالی اتحادیه خواسته بود تا به دلیل کیفیت نامطلوب هوا در دو شهر بزرگ اسپانیا، با این استدلال که از شهروندان در برابر آلودگی محافظت نشده، علیه اسپانیا اقدام کند. این کمیسیون نگفته است که در این صورت، ممکن است چه مجازات‌هایی اعمال کند، اما طبق رویه نقض اتحادیه اروپا، این مجازات می‌تواند شامل پرداخت روزانه یا یکجای مبلغ جریمه باشد.

به گزارش دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، کمیسیون، اسپانیا را به نقض دستورالعمل کیفیت هوا برای حد مجاز سالانه NO2 متهم کرد و گفت که از سال 2010 میزان این آلاینده به‌طور سیستماتیک و پیوسته در منطقه والس-بایکس لوبرگات در بارسلون و همچنین مادرید از حد مجاز فراتر رفته است

بر اساس این گزارش دادگاه دریافته است که میزان دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا در مناطقی با جمعیت 7.3 میلیون نفر، از جمله در دو شهر بزرگ و منطقه صنعتی Valles-Baix Llobregat در نزدیکی بارسلون، از حد مجاز فراتر رفته است. این حکم می‌گوید: «اسپانیا نتوانست برنامه‌ای مناسب برای کیفیت هوا در مقیاس مطلوب ارائه داده و دوره‌ زمانی تعیین شده، افزایش NO2 را تا حد امکان کاهش دهد، چراکه از ژوئن 2010 مقیاس مطلوب حد مجاز اتحادیه‌ اروپا را رد کرد.» بر اساس این حکم اکنون انجام هرگونه اقدام احتمالی درباره این تخلف، بر عهده کمیسیون اجرایی است.
دولت: شهرداری مقصر است، شهرداری: دولت مقصر است
تابستان امسال، یورونیوز در خبری درباره آلودگی هوای اسپانیا نوشته بود: در ماه ژوئن آلودگی هوا در سراسر خط ساحلی مدیترانه جنوبی افزایش یافت. بر اساس اطلاعات شرکت نظارت بر کیفیت هوا (ایرلی) در این ماه به‌ویژه در جنوب اسپانیا و ایتالیا ارقام بالایی از آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ ثبت شده است. بزرگترین مشکل در فصل تابستان، غلظت بالای دی‌اکسید نیتروژن ناشی از افزایش تردد در این مناطق است. ویکتور وارچالوفسکی، مدیرعامل ایرلی می‌گوید: «در میان بسیاری از شهرهای خط ساحلی، بیشترین آلودگی در سواحل اسپانیاست؛ مناطقی چون مورسیا، بارسلونا، مالاگا و همچنین در سواحل دریای سیاه، ساحل نسبار و نقاطی در ایتالیا. دلیل این امر ممکن است افزایش نسبتاً زیاد دما باشد که در نیمه دوم ژوئن 2022 مشاهده شد.»
ادامه آلودگی در اسپانیا در حالی است که به گفته وارچالوفسکی قرار گرفتن درازمدت و کوتاه‌مدت در معرض آلودگی هوا با تبعاتی برای سلامتی همراه است. «قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا می‌تواند پیامدهای مختلف سلامتی را به همراه داشته باشد. کیفیت پایین هوا خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های بهداشتی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد.» تابستان امسال یکی از آلوده‌ترین مکان‌ها، به گفته ایرلی، آتن بود و پس از آن بارسلونا و میلان قرار داشتند.
در مادرید، جایی که با اجرای یک طرح کاهش انتشار، برای سال‌ها در مرکز جنگ سیاسی بوده است، شهردار محافظه‌کار، دولتِ چپ‌گرا را به ناتوانی در رسیدگی به آلودگی هوا متهم می‌کند. در مقابل، جریان اپوزیسیون هم شهردار را به دلیل عقب‌نشینی برخی اقدامات ضد آلودگی سرزنش می‌کند.
جانت سانز، رئیس اداره محیط زیست بارسلونا، به خبرنگاران گفته است که مدیریت شهری بر بهبود حمل و نقل عمومی، استفاده از دوچرخه و سایر اقدامات برای مبارزه با آلودگی متمرکز است و ادارات مرکزی و منطقه‌ای هم باید به سهم خود اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دهند. او اضافه کرد: «ما سه سال است که در مسیر کاهش آلودگی بوده‌ایم و حالا هم متوقف نخواهیم شد.» امسال همچنین با هدف جلوگیری از آلودگی هوا در شهر بارسلونا واقع در شرق اسپانیا، ورود خودروهای مدل قدیمی به ترافیک شهر ممنوع شده بود.
افزایش آلودگی به طور سیستماتیک و مداوم
یورو ویکلی نیوز، دیروز محکوم شدن اسپانیا را با تیتر «اسپانیا از قوانین آلودگی اتحادیه اروپا پیروی نمی‌کند» در خبرهای فوری خود جای داد. بر اساس این خبر دیوان دادگستری اروپا اعلام کرد که اسپانیا به درخواست کمیسیون به دو مورد خاص در رابطه با اجرای قوانین کاهش آلودگی در مادرید و بارسلون عمل نکرده است.
به گزارش دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، کمیسیون، اسپانیا را به نقض دستورالعمل کیفیت هوا برای حد مجاز سالانه NO2 متهم کرد و گفت که از سال 2010 میزان این آلاینده به طور سیستماتیک و پیوسته در منطقه والس-بایکس لوبرگات در بارسلون و همچنین مادرید از حد مجاز فراتر رفته است.
این دیوان پس از صدور رای در 22 دسامبر گفت: «اسپانیا نتوانست به ما اطمینان دهد که مقدار سالانه دی‌اکسید نیتروژن به‌طور سیستماتیک و مداوم از حد مجاز تجاوز نمی‌کند. این آلاینده از یک طرف، از سال 2010 تا 2018 در کلان‌شهر بارسلونا و شهر مادرید به‌طور فراگیر افزایش یافت و از سال 2010 تا 2017 در منطقه والس-بایکس لوبرگات از حد مجاز فراتر رفت. از سوی دیگر در حالی که برای غلظت NO2 موجود در هوا در هر ساعت مقدار مشخصی تعیین شده، در سال‌های 210 تا 2018 این میزان رعایت نشد.»
دیوان در رای خود اضافه می‌کند: «اسپانیا از 11 ژوئن 2010 تدابیر مناسب برای اطمینان از کوتاه بودن دوره تجاوز از مقادیر حدی تعیین شده برای NO2 تدابیر لازم را اتخاذ نکرده است. اقدامات مناسب برای اطمینان از انطباق با این مقادیر حدی در مناطق شهری بارسلونا، والس-بایکس لوبرگات و شهر مادرید انجام نشده است.»
در داده‌های ثبت شده، گزارش شده است که آلودگی اسپانیا به‌طور سیستماتیک و مستمر از «مقدار حد مجاز سالانه و ساعتی» فراتر رفته است. در صورت تجاوز از مقادیر تعیین شده آلاینده‌ها، کشورها باید برنامه‌هایی برای کیفیت هوا اتخاذ کنند که با انجام اقدامات، کوتاه بودن این دوره (دوره تجاوز آلودگی از حد مجاز) تا حد امکان را تضمین کند. کمیسیون اروپا تشخیص داد که در برنامه‌های کیفیت هوای تصویب شده، اسپانیا اقدامات کافی برای تضمین اینکه دوره تجاوز از محدودیت‌های مذکور در سه منطقه آسیب‌دیده تا حد امکان کوتاه باشد، ارائه نکرده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *