سایت خبری پیام ما آنلاین | ضربه سخت جنگ، گرما و خشکسالی به کشاورزی اروپا

فائو در گزارشی از کمبود تولید غلات در جهان گزارش داد

 ضربه سخت جنگ، گرما و خشکسالی به کشاورزی اروپا





 ضربه سخت جنگ، گرما و خشکسالی به کشاورزی اروپا

۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰

وضعیت تولید غذا در سال جاری میلادی همچنان بحران‌زده است. سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با پیش‌بینی افت ۱.۴ درصدی تولید غلات دنیا در سال جاری اعلام کرده تولید غلات اوکراین در این سال ۳۸ درصد کاهش یافته اما تولید غلات روسیه بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. برآورد فائو همچنین از ناتوانی کشورها در تامین غذای مورد نیازشان حکایت دارد به طوری که مجبور می‌شوند از ذخایر غلات‌شان برداشت کنند.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های دورنمای محصولات و وضعیت غذایی که هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرد. تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی ۱.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۲۷۷۴ میلیون تن برسد. بر این اساس امسال ۳۸.۹ میلیون تن غله کمتری در دنیا نسبت به سال ۲۰۲۱ تولید می‌شود.
به گزارش ایرنا، پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی از تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ نسبت به گزارش سه ماه قبل ۱۷.۲ میلیون تن کاهش داشته است. تداوم خشکسالی‌ها در نیمکره شمالی باعث کاهش پیش‌بینی فائو از تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی شده است.
بر اساس این گزارش، کشاورزی اروپا بیشترین ضربه را از خشکسالی در مقایسه با مناطق بزرگ دیگر تولیدکننده غلات در سال ۲۰۲۲ متحمل شده است به طوری که انتظار می‌رود تولید غلات این منطقه در سال جاری ۷.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۵۰۷ میلیون تن برسد. هوای داغ و خشک به ویژه آسیب زیادی به مزارع ذرت در اروپا زده و باعث کاهش ۱۶ درصد برداشت محصول ذرت در این منطقه نسبت به سال قبل شده است.
تولید غلات در آفریقا نیز امسال ۴.۴ درصد، در آمریکای شمالی ۰.۳ درصد و در آسیا ۰.۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما در آمریکا جنوبی شاهد افزایش ۱۰.۷ درصدی تولید غلات خواهیم بود. تولید غلات این منطقه از ۲۲۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۲۵۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.

بر اساس پیش‌بینی فائو تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ پاسخگوی کل نیاز مردم در این سال نخواهد بود و کشورها مجبورند بخشی از این نیاز را با برداشتن از ذخایر غله خود تامین کنند. بر این اساس انتظار می‌رود ذخایر غلات دنیا در سال جاری ۲.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند و به ۸۴۵ میلیون تن برسد

گندم به عنوان مهم‌ترین غله تولیدی در دنیا با افت تولید چندانی در سال جاری مواجه نخواهد شد. فائو انتظار دارد تولید جهانی گندم امسال تنها ۰.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۷۷۷ میلیون تن برسد. در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۷۷۸ میلیون تن گندم در دنیا تولید شده بود.
اما تولید برنج با افت ۲.۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ مواجه می‌شود و به ۵۱۴ میلیون تن می‌رسد. تولید برنج دنیا در سال قبل ۵۲۵ میلیون تن گزارش شده بود. تولید سایر غلات نیز امسال ۱.۸ درصد کاهش می‌یابد و بالغ بر ۱۴۸۲ میلیون تن خواهد شد.
این گزارش همچنین انتظار دارد تجارت جهانی غلات در سال جاری میلادی با افت ۱.۹ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۴۶۹ میلیون تن برسد. مصرف جهانی غلات نیز ۰.۱ درصد کاهش یافته و به ۲۷۹۲ میلیون تن خواهد رسید.
بر اساس پیش‌بینی فائو تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ پاسخگوی کل نیاز مردم در این سال نخواهد بود و کشورها مجبورند بخشی از این نیاز را با برداشتن از ذخایر غله خود تامین کنند. بر این اساس انتظار می‌رود ذخایر غلات دنیا در سال جاری ۲.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند و به ۸۴۵ میلیون تن برسد.
هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنج دنیا با افت بیش از ۴ درصدی تولید این محصول مواجه می‌شود. تولید برنج هند در سال قبل ۱۹۵ میلیون تن اعلام شده بود که انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به ۱۸۷ میلیون تن کاهش یابد. تولید برنج پاکستانی نیز با کاهش ۶ درصدی به ۱۳.۲ میلیون تن می‌رسد.
بر اساس پیش‌بینی فائو تولید غلات کشور آمریکا در سال جاری میلادی نیز با کاهش ۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل مواجه می‌شود و به ۴۳۳ میلیون تن می‌رسد.
روسیه با وجود این که درگیر جنگ با اوکراین است تولید غلات خود را ۱۰.۶ درصد افزایش داده و به ۱۳۰ میلیون تن می‌رساند. در سال قبل ۱۱۷.۶ میلیون تن غله در این کشور تولید شده بود. تولید گندم این کشور با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۸۶.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.
اما اوکراین با افت ۳۸ درصدی تولید غلات خود در سال جاری مواجه شده به طوری که بر اساس انتظار فائو، تنها ۵۳.۱ میلیون تن غله در این کشور طی امسال تولید می‌شود که این رقم ۳۲.۵ میلیون تن کمتر از سال قبل است. تولید گندم اوکراین از ۳۲.۲ میلیون تن در سال قبل به ۲۰ میلیون تن در سال جاری خواهد رسید. تولید برنج در اوکراین همچون سال قبل صفر خواهد بود و تولید سایر غلات از ۵۳.۴ میلیون تن به ۳۳.۱ میلیون تن کاهش می‌یابد.
پیش از این در فروردین ماه امسال روسای بانک جهانی (WBG)، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) و سازمان تجارت جهانی (WTO) خواستار اقدام فوری در زمینه امنیت غذایی شده‌ بودند.
آنها در بیانیه‌ای گفته بودند: «جهان با چندین بحران به لرزه درآمده است. پیامدهای جنگ در اوکراین به همه‌گیری کووید-۱۹ می‌افزاید که اکنون وارد سومین سال خود شده است، در حالی که تغییرات آب و هوایی و افزایش شکنندگی و درگیری‌ها، آسیب‌های دائمی را برای مردم در سراسر جهان به وجود می‌آورد. افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و کمبود عرضه باعث افزایش فشار بر خانوارها در سراسر جهان شده و میلیون‌ها نفر را به فقر سوق می‌دهد. این تهدید برای فقیرترین کشورها که سهم بسیار زیادی از واردات مواد غذایی دارند، بسیار بالاست اما آسیب‌پذیری در کشورهای با درآمد متوسط که میزبان اکثر فقیران جهان هستند، به سرعت در حال افزایش است. برآوردهای بانک جهانی هشدار می‌دهد که به ازای هر یک درصد افزایش قیمت مواد غذایی، ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان در فقر شدید قرار می‌گیرند.»
آنها هشدار داده‌ بودند که افزایش قیمت مواد غذایی با افزایش چشمگیر قیمت گاز طبیعی (یک عنصر کلیدی کود نیتروژن‌دار) تشدید می‌شود. در بیانیه این چهار نهاد مهم تاکید شده که افزایش قیمت کود به همراه کاهش قابل‌توجه عرضه جهانی آن، بر تولید مواد غذایی در اکثر کشورها از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده که به شدت به واردات کود متکی هستند، پیامدهای مهمی دارد: «افزایش قیمت مواد غذایی و صدمات عرضه می‌تواند به تنش‌های اجتماعی در بسیاری از کشورهای آسیب‌دیده دامن بزند، به‌ویژه کشورهایی که در حال حاضر شکننده هستند یا تحت تأثیر درگیری قرار گرفته‌اند.»
این نهادها از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده‌ بودند که فوراً با اقدامات هماهنگ اعم از تأمین مواد غذایی اضطراری، حمایت مالی، افزایش تولید کشاورزی و تجارت آزاد از کشورهای آسیب‌پذیر حمایت کنند. خواسته‌ای که میزان تحقق آن پس از گذشت چند ماه هنوز مبهم است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *