پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شاید بهره‌برداری از چاه ژرف اضطراری است

سلاجقه در حاشیه جلسه هیات دولت:

شاید بهره‌برداری از چاه ژرف اضطراری است





شاید بهره‌برداری از چاه ژرف اضطراری است

۱۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که در نشست خبری اخیرش گفته بود بدون مجوز محیط زیستی اجازه استحصال از آب‌های ژرف داده نمی‌شود، دیروز در اظهاراتی متفاوت درباره بهره‌برداری از چاه ژرف در سیستان گفت: «شاید بحث اضطرار باشد.»
علی سلاجقه که در اظهارات پیشین با بهره‌برداری از منابع آب ژرف بدون بررسی‌های علمی و مجوز محیط زیستی مخالفت کرده بود، دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «قرار شده معاونت علمی ریاست جمهوری آزمایشات و مطالعاتی درباره سه چاه ژرف انجام دهد و بعد از نظر کمی و کیفی تصمیم‌گیری می‌شود که از این آب‌ها استفاده شود یا نه.» طبق گزارش ایرنا او سپس با اظهار بی‌اطلاعی از بهره‌برداری یک چاه ژرف در سیستان توضیح داد: «شاید بحث اضطرار باشد.» اشاره به اضطرار در بهره‌برداری از چاه ژرف در حالی است که رضا اردکانیان، وزیر نیروی دولت قبل نیز پیش از این بارها تاکید کرده بود که این پروژه مطالعاتی بوده و اجرایی نیست.
از سوی دیگر اظهار بی‌اطلاعی سلاجقه نیز با اطلاعاتی که پنج روز پیش در نشست خبری خود عنوان کرده بود متفاوت است. او در این نشست درباره خبرهای منتشر شده از استحصال آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان گفته بود: «در این زمینه مکاتباتی با وزیر کشور داشته‌ایم. برای چاه‌های آب ژرف در سیستان و بلوچستان، تا زمانی که مجوز محیط زیستی نداشته باشد، اجازه فعالیت نمی‌دهیم. معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری موظف شده تا تحقیقاتی که در زمینه میزان و نحوه برداشت آب‌های ژرفی انجام شده است را ارائه دهد اما هنوز گزارشی ارائه نداده است. استحصال از سه چاه جنبه آزمایشی دارد تا منابع آب‌های ژرف شناسایی و مطالعات لازم انجام شود.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز همچنین در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه، عنوان کرد: دومین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و صد میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌های شهرهای تبریز و ارومیه رها شده است.
او افزود: مشکل آب هم که حل شود، حتماً انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی‌سیب انجام می‌شود. جهاد کشاورزی استان باید تکالیف خود را در زمینه کشت‌های جایگزین و کشت‌های کم‌آب‌بَر و رهاسازی به‌موقع آب انجام دهد و وزارت نیرو هم باید حقابه را بر سر تالاب تحویل دهد نه در مسیر.
سلاجقه با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر حفظ اکوسیستم و احیای تالاب انزلی تصریح کرد: یک قرارگاه جهادی تشکیل شده و قرار است در یک بازه زمانی مشخص این امر پیگیری شود؛ از جمله این‌که حریم تالاب مشخص شود که کاداستر انجام شده و نیز مباحث حقوقی و ادعای برخی در مورد مالکیت نیز در حال تعیین تکلیف است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *