پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جای خالی محیط زیست در رکوردهای مدیرعامل برق حرارتی

نشست خبری مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی برگزار شد

جای خالی محیط زیست در رکوردهای مدیرعامل برق حرارتی

عبدالرسول پیشاهنگ: در تابستان، روزانه ۳۰ میلیون لیتر معادل سوخت مصرف کردیم که این عدد ۳ برابر تولید گازوئیل کشور است





جای خالی محیط زیست در رکوردهای مدیرعامل برق حرارتی

۱۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما | مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از رکوردهایی که در فاصله مهر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ به دست آورده بگوید. فیلمی از چگونگی تعمیرات نیروگاه‌های برق حرارتی هم به نمایش درآمد. اما در میان همه اعداد و ارقامی که ادعا می‌شد در سال‌های گذشته از آنها خبری نبوده، هیچ اشاره‌ای به وضعیت آلاینده‌های محیط‌ زیست نیروگاه‌ها نکرد. غریب‌تر این بود که وقت او محدود بود و سوالات هم محدودتر و فرصت طرح این موضوع دست نداد.

 

«عبدالرسول پیشاهنگ» که از سال گذشته بر صندلی «محسن طرزطلب» در شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی تکیه زده است، در حالی که اوج مصرف برق تابستان ۱۴۰۱ پشت سر گذاشته شده، از اعداد و ارقامی گفت که آنها را رکوردهای ثبت شده در دوره مدیریتش بر این شرکت نامید. یکی از این رکوردها در مدار آوردن یک واحد نیروگاهی در ۸ ماه بود. دیگر عددی که او آن را رکورد خواند حدود ۹۴هزار مگاوات تعمیر نیروگاهی بود.
ماه‌ها قبل «محسن طرزطلب» با اشاره به اینکه نیروگاه‌های حرارتی در دست ساخت در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد اظهار نگرانی کرده بود که بعد از این تاریخ عملاً سرمایه‌گذاری‌ای نداریم که در زمینه تولید نیروگاهی به نتیجه برسد. با این حال پیشاهنگ تأکید کرد که دولت سیزدهم که برنامه داده بود ظرف ۴ سال کار خود به افزایش ۳۵هزارمگاواتی تولید برق خواهد رسید در سال اول به برنامه‌اش دست یافته است.

۲۶۰ میلیون لیتر گازوئیل و مابقی سوخت مایع برای مخازن پیش‌بینی شده است به طوری که ۳ و نیم میلیارد گازوئیل و
۳ میلیارد مازوت، تا پایان آبان باید در ذخایر تامین شود

او با اشاره به راندمان نیروگاه‌های حرارتی گفت: در سال گذشته شاهد افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۳۹.۲ درصد بودیم که این عدد در سطح جهانی عدد قابل قبولی است.
پیشاهنگ کمتر به سابقه وضعیت صنعت برق در ارائه آمارهای خود اشاره می‌کرد. برای مثال در همین مورد در سال ۱۳۹۸ راندمان نیروگاه‌های برق حرارتی ۳۸.۵۶درصد ثبت شده و قرار بود در سال ۹۹ نیز این میزان ارتقاء یابد و طبیعی است که پس از دو دوره دیگر احراز عدد ۳۹.۲ باید نتیجه روندی باشد که در صنعت برق جریان داشته است.
تنها بخشی که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی از افزایش بهره‌وری که نتیجه آن کاهش مصرف آلاینده‌هاست سخن گفت در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی افزایش راندمان در سال‌های بعدی بود. او به نصب توربین‌های کلاس اف. اشاره کرد که در ۴ نیروگاه از جمله دوکوهه و زرند کرمان در حال نصب است.
نکته دیگری که او درباره استفاده از سوخت‌های فسیلی گفت نیز این بود که «ما به دو دلیل رغبتی برای استفاده سوخت‌های فسیلی مایع به جای گاز نداریم زیرا اولاً هزینه‌های تعمیرات ما را به دو برابر افزایش می‌دهد و دیگر اینکه به دلیل دیگر جوانب اجتماعی است.
با این حال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی از ثبت رکورد تولید ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت در نیروگاه‌های حرارتی طی نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این میزان تولید معادل ۹۵ درصد کل انرژی تولیدی کشور است.
آنچه اینک بعد از اوج ‌مصرف تابستانی در انتظار تولید برق است مسأله سوخت نیروگاه‌ها در فصول سرد سال است. موضوعی که خبرنگاران از پیشاهنگ پرسیدند. او در‌ این‌باره توضیح داد: تامین سوخت نیروگاه‌ها توسط وزارت نفت صورت می‌گیرد. در همین راستا جلسات متعددی را با این وزارتخانه داشته‌ایم و اکنون پیش‌بینی‌های لازم برای ذخیره سوخت صورت گرفته است.
او در توضیح این موضوع افزود: دی و بهمن هر سال نیاز مصرف سوخت را به وزارت نفت اعلام می‌کنیم و مطابق برنامه‌ریزی امسال نیز این مساله صورت گرفته و باید گفت که روزانه در تابستان ۳۰ میلیون لیتر معادل سوخت مصرف کردیم که این عدد ۳ برابر تولید گازوئیل کشور است.
مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی همچنین افزود: ۲۶۰ میلیون لیتر گازوئیل و مابقی سوخت مایع برای مخازن پیش‌بینی شده است به طوری که ۳ و نیم میلیارد گازوئیل و ۳ میلیارد مازوت، تا پایان آبان باید در ذخایر تامین شود تا به عدد معقولی در این مدت برسیم.
پیشاهنگ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه صنعت برق برای از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده گفت: در حال حاضر ۳ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده، در کشور وجود دارد که باید در یک برنامه ۳ تا ۴ ساله این نیروگاه‌ها را به مرور از مدار خارج کنیم. برنامه‌ریزی‌های مشخصی را برای این مساله در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم از محل صرفه‌جویی سوخت نیروگاه‌های جدیدی را احداث کنیم.

در حال حاضر ۳ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده، در کشور وجود دارد که باید در یک برنامه ۳ تا ۴ ساله این نیروگاه‌ها را به مرور از مدار خارج کنیم

او با اشاره به اهم دستاوردهای تولید برق حرارتی در دولت سیزدهم گفت: رکورد جدید افزایش ظرفیت واحدهای حرارتی با بهره‌برداری ۴ هزار و ۳۰۶ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید ثبت رکوردی در این حوزه بوده است. همچنین با احتساب احداث هزار و ۵۱ مگاوات نیروگاه جدید تا پایان شهریورماه به رکورد ۵ هزار و ۳۵۷ مگاوات در افزایش ظرفیت نیروگاهی خواهیم رسید.
او همچنین از ثبت رکورد جدید ساخت واحدهای نیروگاهی با نصب و راه‌اندازی یک واحد گازی جدید نیروگاهی در استان سمنان، طی مدت زمان ۸ ماه خبر داد و افزود: تحقق ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۸ درصد، یک رکورد قابل قبول بوده چرا که این عدد در رکوردهای جهانی ۹۵ درصد است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره انجام تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی گفت: از مهرماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱ به میزان ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگابایت برای دوره اوج بار، تعمیرات نیروگاهی صورت گرفت که عدد قابل‌توجهی است.
او با بیان این که ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، تصریح کرد: ۳۲.۲ درصد معادل ۲۳ هزار و ۲۳۹ مگاوات متعلق به بخش دولتی و ۶۷.۸ درصد معادل ۴۹ هزار و ۳۲ مگاوات متعلق به بخش خصوصی است و باید گفت که ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور در حال حاضر ۸۸ هزار و ۷۲۵ مگاوات بوده که از این میزان ۸۱.۲ درصد را نیروگاه‌های حرارتی در برمی‌گیرد.
او با اشاره به برنامه‌های تولید نیروگاه‌های زغال‌سنگ گفت: ۵ هزار مگاوات تولید نیروگاه زغال‌سوز در کشور برنامه‌ریزی شده که ژنراتور و توربین آن در سایت است. روی بویلر زغال‌سوز تجربه کمتری داریم که مپنا با جوین خارجی طراحی بویلر را انجام داده‌اند. در همین راستا در طبس احداث واحد زغال‌سوز در برنامه داریم که متعلق به شرکت مادرتخصصی است.
او درباره ورود سوخت میعانات به نیروگاه‌های کشور تصریح کرد: مخازن کروی شکلی را باید برای این مساله بسازیم که دوره آزمایشی این کار انجام شده و باید تامین مالی صورت بگیرد که با همکاری سازمان برنامه و بودجه این کار را انجام می‌دهیم.
پیشاهنگ با بیان این که ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده پیش‌بینی شده که منابع آن از محل منابع سازمان بودجه تامین می‌شود و اولین آن در ری اجرا خواهد شد.
او با بیان این که در چهار سال فعالیت دولت سیزدهم باید به ۳۵ هزار مگاوات تولید دست یابیم بیان کرد: ۱۵ هزار مگاوات مختص به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات برای صنایع انرژی بخش و ۱۰ هزار مگاوات برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. تعهد ما در سال اول انجام شده و توانستیم 6هزار مگاوات تولید را در سال اول رقم بزنیم و برنامه‌ریزی برای ادامه کار نیز انجام خواهد شد.
او با بیان اینکه از حدود یک ماه پیش از شورای اقتصاد مصوبه جدید اخذ کردیم تا ۲هزار و ۶۵۰ مگاوات از محل ماده ۱۲ داشته باشیم تاکید کرد: این موضوع به پیشنهاد سازمان برنامه مطرح شد و بدون یک رای مخالف مورد امضاء قرار گرفت؛ علاوه بر این به دنبال توسعه نیروگاه‌های بخش بخار هستیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *