پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۳ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به «پیام ما»:

۳ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است

خروج نیروگاه‌های فرسوده از تولید در گرو رفع ناترازی





۳ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۴۰

مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در نشستی با خبرنگاران برنامه‌های صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان ۱۴۰۳ را تشریح کرد. «مصطفی رجبی مشهدی» روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در نمایشگاه «آباد ایران» در مصلای امام خمینی، از برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه خطوط انتقال برق روستاها سخن گفت. فرسودگی نیروگاه‌های کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت برق و عامل مهمی در کاهش بهره‌وری نیروگاه‌هاست. بررسی‌ها طی سال‌های مختلف نشان می‌دهد، قدمت بالای ۵۰ سال برخی از این نیروگاه‌ها موجب کاهش شدید بهره‌وری آن‌ها شده و یکی از مشکلات جدی صنعت برق در ایران است.

سخنگوی صنعت برق می‌گوید: سه هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است. به گفتهٔ او ازرده‌خارج‌شدن این نیروگاه‌ها را مستلزم رفع کامل ناترازی برق دانست که باوجود افزایش سالانۀ آمار ناترازی بین تولید و مصرف برق، این موضوع در ابهام قرار می‌گیرد.

دربارهٔ توسعهٔ شبکه‌های برق، مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و با همراهی دولت از برنامه‌ریزی برای افزودن ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۴۰۰ مگاوات از این مقدار براساس تکالیف محول‌شده به صنایع در راستای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق‌، توسط صنایع انرژی‌بر احداث شده یا بخشی از آن در دست اقدام است.

سخنگوی صنعت برق پیش‌بینی کرد که تا پایان سال‌جاری، همۀ این اقدامات با اتصال به شبکه و کسب مجوزهای محیط‌زیستی به اتمام برسد.

۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید براساس تکالیف محول‌شده به صنایع در راستای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق‌، توسط صنایع انرژی‌بر احداث شده یا بخشی از آن در دست اقدام است

رجبی مشهدی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامۀ «پیام ما» مبنی‌بر فرسودگی نیروگاه‌های تأثیرگذار کشور از جمله نیروگاه‌های بیستون، شهید رجایی و شهر ری و تأثیر آن‌ها بر ناترازی برق‌، ضمن ابراز رضایت از انجام اورهال (تعمیرات اساسی) و تأمین برق این سه نیروگاه، توضیح داد: حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد که از عمر مفید آن‌ها گذشته و در اولویت بازسازی هستند. درصورت رفع ناترازی‌ها، این نیروگاه‌های فرسوده نیز از ردۀ تولید خارج شده و نیروگاه‌های جدید با بهره‌وری بالا جایگزین می‌شوند.

 

رجبی مشهدی همچنین اقدامات انجام‌شده در طول سه سال دولت سیزدهم در راستای رفع تنگناها و پایداری بیشتر شبکۀ انتقال و توزیع برق را این‌گونه تشریح کرد:  در هرسال حدود ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت ترانسفورماتورهای شبکۀ انتقال و فوق توزیع اضافه شده و حدود ۱۲۰۰ کیلومتر نیز شبکۀ انتقال و فوق توزیع ساخته شده است.

رجبی مشهدی در ادامه به برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین برق روستاها و عشایر اشاره کرد و گفت:  تأمین برق ۴۵۰ روستا با ۷ هزار خانوار با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان انجام شد و ۱۸ هزار خانوار عشایری نیز از سامانه‌های قابل‌حمل برق خورشیدی بهره‌مند شدند.

سخنگوی صنعت برق در ادامه به ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه درحال‌ساخت در کشور اشاره کرد که نیمی از آن‌ها شامل نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شوند. این نیروگاه‌ها نقش مهمی در کاهش ناترازی برق خواهد داشت؛ زیرا حداکثر تولید آن‌ها در ساعات اوج بار است.

 

او دربارهٔ تسهیلات و اعتبارهای لازم برای این بخش گفت: ۷.۵ میلیارد دلار در بخش نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار در بخش توسعۀ نیروگاه‌های تجدیدپذیر تسهیلات فراهم شده است.

قطع برق صنایع انرژی‌بر، مانند صنایع فولادی و سیمان ازجمله مسائل مهم صنعت برق در سال‌های اخیر است. رجبی مشهدی دربارهٔ این موضوع هم توضیح داد: بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی انرژی‌بر وجود دارد که برنامه‌ریزی‌های امسال در راستای تحویل انرژی بیشتر به آن‌ها و عدم قطعی برق شده است؛ اما واحدهای صنعتی نیز باید برای مدیریت مصرف تاجای‌ممکن تلاش کنند. همچنین تأمین برق شهرک‌های صنعتی در شش روز از هفته انجام می‌شود که می‌توانند از تأمین برق روز جمعه نیز استفاده کنند و به‌جای‌آن، یک روز مشخص در هفته را تعطیل کنند.

 

سخنگوی صنعت برق همچنین بابیان‌اینکه تابلوی سبز بورس برای سرمایه‌گذاران حوزۀ انرژی‌های تجدید‌پذیر بازگشت به سرمایۀ زیادی خواهد داشت، افزود: تابلوی برق آزاد نیز به‌تازگی ارائه شده است که نرخ خوبی برای مشارکت عموم مردم دارد و در گام اول یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی مقیاس کوچک عرضه داشت. برق تولیدی و عرضه‌شده در این تابلو بدون محدودیت است و علاوه‌بر جبران ناترازی، به کسب درآمد سرمایه‌گذاران این حوزه کمک می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر