پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کلاهبرداری از دامداران و فساد در واردات نهاده‌های دامی

گفت‌وگوی «پیام‌ما» با ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی؛

کلاهبرداری از دامداران و فساد در واردات نهاده‌های دامی

برکناری رئیس سازمان تعاون روستایی قطعاً به تخلفات سریالی «آریو تجارت سهیل» مربوط است





کلاهبرداری از دامداران و فساد در واردات نهاده‌های دامی

۶ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیش از نیمروز وقتی در تماس تلفنی با یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیگیر آخرین وضعیت رسیدگی به تخلفات شرکت «آریوتجارت سهیل» شدیم، او از برکناری یک مدیر ارشد در وزارت جهاد کشاورزی با ما خبر داد که ارتباطی مستقیم با این پرونده دارد؛ برکناری رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی که وقتی ذبیح‌الله اعظمی ساردویی در آن ساعات پیش از نیمروز گذشته از آن صحبت می‌کرد، هنوز به طور رسمی اعلام نشده‌بود و البته ساعتی بعد، حوالی بعدازظهر دیروز رسماً اعلام شد. خبری که به‌طور تلویحی نشان از این داشت که پرونده تخلفاتی که این روزها در فضای رسانه‌ای از آن شنیده‌ایم، انگار به‌واقع بی‌ارتباط به وزارت جهاد کشاورزی و حمایت این وزارتخانه از یک شرکت خصوصی مشکوک نبوده است. شرکتی با عنوان «آریو تجارت سهیل» که منابع رسانه‌ای از تخلفات نه‌گانه‌اش در جریان واردات نهاده‌های دامی خبر داده و ازجمله «فروش بیش از ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی ناموجود در کشور از طریق سامانه بازارگاه»، «جمع‌آوری بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تولیدکنندگان این بخش»، «ایجاد کوتاژ مجازی (تقلبی) در سامانه بازارگاه برای نهاده‌هایی که بعد از ۲ ماه هنوز وجود خارجی ندارند» و «تبعیض و رانت در بکارگیری شرکتی که اهلیت‌سنجی و اعتبارسنجی نشده و به‌صورت محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی» در این راستا به‌کار گرفته‌شده از جمله این تخلفات بود.

 

آقای اعظمی ساردویی! حتماْ‌ در جریان آن‌چه مدتی است در ارتباط با تخلفات شرکت «آریو تجارت سهیل» در فضای رسانه‌ای مطرح شده، قرار دارید؛ آیا به‌واقع این تخلفات گسترده اتفاق افتاده است؟
آنطور که از شواهد و قراین به نظر می‌رسد اشتباهات و احیاناً تخلفاتی انجام شده اما آنچه مسلم است درباره احراز این تخلفات باید دستگاه قضایی و مسئولان سازمان بازرسی اعلام‌نظر کنند که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، در حال حاضر دستگاه قضایی و سازمان بازرسی به این پرونده ورود کرده و طبیعتاً در ارتباط با احراز یا عدم‌احراز این تخلفات نظر قانونی و رسمی خود را اعلام خواهند کرد. اما فارغ از این ما در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز پیگیر موضوع هستیم و همین هفته از وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی به‌خصوص ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی برای حضور در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون دعوت کرده بودیم که البته شاهد تغییر و تحولات مدیریتی در وزارتخانه بودیم اما به‌هرحال قرار است وزیر و معاونانی که همچنان مسئولیت دارند، در جلسه روز سه‌شنبه علاوه بر مباحث دیگری که در کمیسیون مطرح است، به ابهامات این پرونده نیز پاسخ دهند.

اعظمی: چه دلیلی داشته اموری را که در حیطه وظایف و اختیارات این 3 شرکت مادرتخصصی بوده به شرکت خصوصی دیگری سپرده‌اند که فاقد منابع مالی قانونی و مکفی بوده و تخلفاتش نیز محرز است

گفتید شاهد تغییر و تحولات مدیریتی بودیم؛ مشخصاً از تغییر مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی صحبت می‌کنید؟
بله، ظاهراً آقای اسماعیل قادری‌فر از سمت ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی برکنار و آقای محمدعلی نیکبخت جایگزین شدند. آقای نیکبخت پیش از این ریاست جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی را برعهده داشته و قرار است به‌عنوان جایگزین آقای قادری‌فر کار خود را در سازمان مرکزی تعاون روستایی آغاز کند. تخلفات قبلی عدیده بوده و موارد و موضوعات متعدد و سریالی در این سازمان اتفاق افتاده است که از جمله در بحث خرید خرما، زعفران و دیگر محصولات رقم خورده است و ما قطعاً موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
با این حساب یعنی معتقدید که تغییر ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی به تخلفات صورت گرفته در شرکت آریوتجارت سهیل مربوط بوده است؟
معتقدم که 100 درصد بی‌ارتباط نیست.
و این‌که تخلفات صورت گرفته از نظر شما تا چه میزان به شخص وزیر جهاد کشاورزی یا معاونان و دیگر مدیران ارشد وزارتخانه مربوط است؟
ببینید چندین شرکت زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی فعالیت دارند که در این میان 3 شرکت خدمات بازرگانی دولتی، شرکت پشتیبانی امور دام و همچنین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکت‌های مادرتخصصی هستند. سوالی که مطرح می‌شود اینجاست که چه دلیلی داشته اموری را که در حیطه وظایف و اختیارات این 3 شرکت مادرتخصصی بوده به شرکت خصوصی دیگری سپرده‌اند که فاقد منابع مالی قانونی و مکفی بوده و تخلفاتش نیز محرز است. درواقع کلاه‌برداری صورت گرفته و این شرکت بدون این‌که اعتباری برای واردات نهاده‌های دامی داشته باشند، ادعا کرده‌اند که نهاده‌های دامی برای خریداری روی یک سامانه بارگذاری شده و کشاورزان و دامداران بیچاره در حالی از طریق این سامانه نهاده موردنیازشان را خریداری کرده‌اند که اساساً نهاده‌ای در کار نبوده و حتی وارد کشور نیز نشده است. این البته تنها یکی از مواردی است که به‌عنوان تخلفات این شرکت مطرح است و آن‌چه مسلم است کمیسیون پیگیر موضوع خواهد بود و تا دستیابی به نتیجه نهایی موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و با این افراد کنار نخواهد آمد.
اولین کار یا به تعبیری مرحله نخست از این پیگیری‌هایی که قرار است از طریق کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس انجام شود، چه خواهد بود؟
حضور وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی در جلسه کمیسیون قطعی است که قرار است سه‌شنبه همین هفته به مجلس بیایند و در جلسه کمیسیون به ابهامات پاسخ دهند.
احیاناً احتمال استیضاح وزیر جهاد کشاورزی یا اقداماتی از این دست نیز وجود دارد؟
فعلاً نه! در واقع باید پاسخگو باشند و به نمایندگان مردم توضیح بدهند که چرا شاهد این وضعیت بودیم. البته وزیر جهاد هم‌اکنون نیز قدم اول را برداشته و اقدامات لازم را با برکناری رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی برداشته است. درنتیجه باید ببینیم در جلسه پیش‌رو در کمیسیون چه اتفاقاتی خواهد افتاد و وزیر و معاونانش چه توضیحی در ارتباط با این اوضاع به دست خواهند داد.
یعنی معتقدید که علت اصلی تغییر رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی همین تخلفات در شرکت «آریوتجارت سهیل» بوده است؟
نمی‌دانم. در واقع این نکته‌ایست که باید وزارت جهاد کشاورزی و روابط عمومی وزارتخانه به آن پاسخ دهند اما به هر حال به نظر می‌رسد که بی‌ارتباط نبوده و این‌چنین باشد. در عین حال باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اینطور نیست که همه مشکلات ناشی از عملکرد رئیس پیشین سازمان مرکزی تعاون روستایی باشد. به‌هرحال آقای اسماعیل قادری‌فر نیز فردی دانشگاهی و مدیری توانمندی است اما به هر صورت تخلفاتی در زیرمجموعه او انجام گرفته که باید رسیدگی شود و پاسخگو باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *