پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشورهای ثروتمند مسئولیت آلایندگی خود را نمی‌پذیرند

نارضایتی کشورهای کم‌درآمد از نتایج نشست تغییر اقلیم در بن:

کشورهای ثروتمند مسئولیت آلایندگی خود را نمی‌پذیرند

کشورهای ساحلی و جزایر کوچک می‌گویند که آمریکا و اتحادیه اروپا باید غرامت آنها را به دلیل انتشارات کربنی خود در صد سال گذشته بپردازند





کشورهای ثروتمند مسئولیت آلایندگی خود را نمی‌پذیرند

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

دو هفته مذاکرات تغییر اقلیم، سرانجام با دلخوری میان کشورهای فقیر و ثروتمند در بن آلمان به پایان رسید. کشورهای در حال توسعه می‌گویند که ضربه محکمی از تغییر اقلیم خورده‌اند که به دلیل وجود گازهای گلخانه‌ای در جو زمین است که در طول ۱۰۰ سال گذشته به‌وسیله کشورهای ثروتمندتر منتشر شده‌اند.

 

کشورهای کم‌درآمد امیدوار بودند که پس از نشست گلاسکو در ماه نوامبر بتوانند کمک‌های مالی را در دستور کار رسمی خود قرار دهند. اما در نشست بن آلمان، متقاعد کردن آمریکا و اتحادیه اروپا کار بسیار مشکلی شد.
فوریت اقلیمی به سرعت به فاجعه تبدیل می‌شود
کانرد هانت، مذاکره‌کننده اصلی سازمان بین‌دولتی کشورهای جزایر کوچک و کشورهای ساحلی یا AOSIS در انتهای این نشست تغییر اقلیم به نمایندگان کشورها می‌گوید: «فوریت اقلیمی خیلی سریع دارد به فاجعه تبدیل می‌شود.» واقعیتی که به گفته او هنوز از آنچه پشت درهای این نشست می‌گذرد، به دور است.
کشورهای در حال توسعه می‌گویند که آنها برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم نیاز به کمک مالی دارند چون این پیامدها برای آنها بیشتر از کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته بوده است. این کشورهای کوچک و ساحلی ظرفیت مالی کمتری برای سازگاری با عواقب محیط زیستی دارند.

کشورهای ثروتمند مانند آلمان به دنبال منابع جدید سوخت‌های فسیلی در خارج از کشورند و در عین حال برای حمایت از کشورهای در حال توسعه که با فجایعی چون توفان‌های شدید ناشی از تغییر اقلیم و افزایش سطح آب دریاها روبه‌رو هستند، کوتاهی می‌کنند

این کشورها استدلال می‌کنند که مواجهه آنها با آثار تغییر اقلیم به دلیل کربنی است که به‌وسیله کشورهای ثروتمند برای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی‌شان منتشر می‌شود. آنها همچنین می‌گویند که اروپا و آمریکا حالا مسئولیت دارند غرامت‌شان را بپردازند.
اروپا و آمریکا اما با این نظریه موافق نیستند. آنها می‌ترسند که اگر برای انتشار طولانی‌مدت آلاینده‌های خود، غرامتی بپردازند ممکن است مجبور شوند چندین سال یا قرن‌ها میلیاردها دلار پرداخت کنند. این مسئله که در جریان مذاکرات نشست بن با موضوع «ضرر و زیان» نام گرفت به زخم دردناک این سری از مذاکرات تبدیل شد.
در نوامبر سال گذشته، نشست کاپ۲۶ در اسکاتلند، جزایر کوچک و کشورهای در حال توسعه توافق کردند که کاهش انتشار کربن را به پشتوانه وعده‌های کشورهای ثروتمند برای پرداخت کمک‌های مالی، در اولویت قرار دهند؛ مصالحه‌ای که به گزارش بی‌بی‌سی امیدوار بودند نتیجه‌بخش و موثر باشد.
بی‌نتیجه ماندن مذاکرات
الکس اسکات از اتاق فکر محیط زیستی E3G می‌گوید که این مصالحه بر اساس درکی بود که کشورهای جهان بخواهند درباره این مسئله گفت‌وگو کنند و درباره چگونگی جاری شدن کمک‌های مالی برای جبران «ضرر و زیان» این کشورها تصمیم بگیرند. اسکات از سوی دیگر می‌گوید که در نشست بن درباره این موضوع هیچ نتیجه‌ای به دست نیامده و به جای آن فقط کارگاهی برگزار شده تا صحبت شود که چگونه می‌توانیم برخی از مشکلات را برطرف کنیم.
اتحادیه اروپا در این نشست انتقادهای سنگینی را وارد کرد. هرجیت سینگ، از سازمان بین‌المللی شبکه اقدام اقلیم می‌گوید: «اتحادیه اروپا به طور متناوب مذاکرات درباره کمک‌های مالی برای «ضرر و زیان» را متوقف می‌کرد.»
سینگ در ادامه تاکید می‌کند که اتحادیه اروپا موضع ریاکارانه خود را در دو هفته گذشته نشان داد. کشورهای ثروتمند مانند آلمان به دنبال منابع جدید سوخت‌های فسیلی در خارج از کشورند و در عین حال برای حمایت از کشورهای در حال توسعه که با فجایعی چون توفان‌های شدید ناشی از تغییر اقلیم و افزایش سطح آب دریاها روبه‌رو هستند، کوتاهی می‌کنند.
بسیاری از نمایندگان کشورها و مناطق کم‌درآمد جهان شواهد خود را درباره اثرات تغییر اقلیم در این نشست ارائه دادند. آدریانا وسکز رودریگز از گروه محیط زیستی کاستاریکا به نام La Ruta del Clima می‌گوید: «هم‌اکنون داریم با ضرر و زیان‌های ۲۵ سال گذشته زندگی می‌کنیم.» او در ادامه می‌گوید: «ما خانواده‌هایی داریم که خانه‌هایشان، محصولات و جان‌شان را از دست داده‌اند و هیچ‌کس هیچ غرامتی برای آنها نمی‌پردازد. منابع ما رو به پایان است و همزمان با بدهی‌های بسیاری داریم.»

اروپا و آمریکا اما با این نظریه موافق نیستند. آنها می‌ترسند که اگر برای انتشار طولانی‌مدت آلاینده‌های خود، غرامتی بپردازند ممکن است مجبور شوند چندین سال یا قرن‌ها میلیاردها دلار پرداخت کنند. این مسئله که در جریان مذاکرات نشست بن با موضوع «ضرر و زیان» نام گرفت به زخم دردناک این سری از مذاکرات تبدیل شد

شدت گرفتن درخواست‌های تسهیلات مالی
اما برخلاف برگزاری دو هفته مذاکرات در بن، این کشورهای کوچک نتوانستند مشکل تسهیلات مالی را برطرف کنند تا در دستورالعمل نشست تغییر اقلیم کاپ۲۷ در شرم‌الشیخ در مصر قرار گیرد. این نشست نوامبر امسال برگزار خواهد شد.
برخی از کشورهای ثروتمند درخواست‌های مکرر رئیس تغییر اقلیم سازمان ملل، پاتریشیا اسپینوسا را برای کمک‌های مالی به کشورهای آسیب‌پذیر «بسیاری قوی» خواندند.
اسپینوسا در مصاحبه‌ای در ساعت‌های پایانی نشست تغییر اقلیم بن اعلام کرد که به کشورهای ثروتمند هشدار داده اگر پول بیشتری روی میز نگذارند، جهان نمی‌تواند به اهداف اقلیمی خود دست پیدا کند.
هم‌نظر شدن کشورهای فقیر و ثروتمند درباره این مسئله کار راحتی نخواهد بود. در حالی که سوال درباره تسهیلات مالی در دستور جلسه رسمی کاپ۲۷ در مصر قرار نمی‌گیرد، اما کشورهای در حال توسعه همچنان برای شنیده شدن صدایشان درباره این موضوع مصمم هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *