پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گاز مشعل و تولید کربن ایران

گاز مشعل و تولید کربن ایران





گاز مشعل و تولید کربن ایران

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

دوازده اسفند 1400 مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: حجم گازی ۴۸۰ میلیون فوت مکعب روزانه در حال سوختن است و امیدواریم ظرف چند سال آینده در دولت سیزدهم به اتمام برسد و در روزی، خاموش شدن آخرین گاز فلر را جشن بگیریم. هزینه جمع آوری گازهای مشعل این پروژه یک میلیارد یورو است. یکی از سرچشمه‌های مهم تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران، سوزاندن گازهای همراه نفت است . وهاب پور و همکاران در سال 97 براساس اطلاعات ماهواره‌ای حجم گاز مشعل در مناطق نفت‌خیز ایران را محاسبه کردند. سالیانه حدود ۵۳ میلیون تن دی‌اکسید کربن از طریق گاز مشعل در ایران منتشر می‌شود. ایران براساس توافق‌نامۀ پاریس (COP21) به کاهش ۴ الی ۸ درصدی گازهای گلخانه‌ای متعهد است .گاز مشعل به‌تنهایی حدود 7٫4 درصد از میزان انتشار دی‌اکسید کربن‌ کشور را به خود اختصاص می دهد.
ترکیب اتمسفر یک جزء کلیدی در تنظیم دمای سیاره است. اتمسفر 78 درصد نیتروژن (N2)، 21 درصد اکسیژن (O2)، یک درصد آرگون (Ar) و کمتر از یک درصد اجزای کمیاب است که همه گازهای دیگر هستند. اجزای کمیاب شامل دی اکسید کربن (CO2)، بخار آب (H2O)، نئون، هلیوم و متان است. بخار آب عمدتاً بر اساس منطقه متغیر ، و حدود یک درصد از جو را تشکیل می‌دهد‌. گازهای جزیی شامل چندین گاز گلخانه‌ای مهم هستند که گازهای مسئول گرم کردن و خنک کردن گیاه هستند. در مقیاس زمین شناسی، آتشفشان ها و هوازدگی- فرآیندی که CO2 را در رسوبات دفن می‌کند- منابع CO2 جو است‌. فرآیندهای بیولوژیکی هم CO2 را در جو اضافه و کم می‌کنند.
گازهای گلخانه‌ای ‌گرما را در جو به دام می‌اندازند و با جذب مقداری از امواج مادون قرمز خروجی امواج بلندتر که از زمین ساطع می شود، سیاره را گرم می‌کنند و بنابراین از تلف شدن گرما در جو جلوگیری می‌کنند. گازهای گلخانه‌ای بیشتر در اتمسفر، گرمای امواج بلند بیشتری را جذب کرده و سیاره را گرمتر می‌کند. گازهای گلخانه‌ای اثر کمی بر تابش خورشیدی ورودی با موج کوتاهتر دارند.
رایج‌ترین گازهای گلخانه‌ای عبارتند از بخار آب(H2O)، دی‌اکسید کربن(CO2)، متان (CH4) و اکسید نیتروژن(N2O). بخار آب فراوان‌ترین گاز گلخانه‌ای است، اما فراوانی جوی آن در طول زمان تغییر چندانی نمی‌کند. دی اکسید کربن بسیار کمتر از بخار آب است، اما دی اکسید کربن در اثر فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی ، تغییر کاربری زمین و جنگل‌زدایی به جو اضافه می‌شود. علاوه بر این، فرآیندهای طبیعی مانند فوران‌های آتشفشانی دی اکسید کربن را زیاد می‌کنند، اما اثری بسیار کمتر از مداخلات انسانی دارند.

دو دلیل مهم وجود دارد که چرا دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه‌ای است. اول اینکه دی اکسید کربن در جو می‌ماند و صدها سال از بین نمی‌رود. دوم، بیشتر دی اکسید کربن اضافی منشأ فسیلی دارد، به این معنی که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی آزاد می‌شود. زغال سنگ و نفت سوخت‌های فسیلی هستند و از گیاهان مرده‌ای ساخته شده‌اند که در اصل میلیون‌ها سال پیش در اثر فتوسنتز ایجاد شده و در زمین ذخیره شده‌اند.
فتوسنتز با استفاده از نور خورشید و دی اکسید کربن گیاهان را ایجاد می‌کند. این دگرگونی طی میلیون‌ها سال به‌عنوان یک فرآیند آهسته رخ می‌دهد و کربن فسیل‌ شده در سنگ ها و رسوبات را ذخیره می‌کند. بنابراین، وقتی زغال سنگ و نفت می سوزانیم، بلافاصله انرژی خورشیدی ذخیره شده و دی اکسید کربن فسیلی را آزاد می کنیم که میلیون ها سال طول کشیده تا در وهله اول انباشته شوند. سرعت انتشار برای درک تغییر اقلیم فعلی بسیار مهم است.
در علم، سامانه مجموعه‌ای از اشیا و فرآیندهای متقابل است. مطالعه سامانه زمین مطالعه این سامانه‌ها است: ژئوسفر — سنگ ها؛ اتمسفر – گازها؛ هیدروسفر – آب؛ کرایوسفر – یخ؛ و بیوسفر (زیست کره) – موجودات زنده. علم زمین این سامانه ها و نحوه تعامل و تغییر آنها را در پاسخ به چرخه های طبیعی و نیروهای انسانی یا انسان زا مطالعه می کند. تغییرات در یک سامانه زمین بر سایر سامانه ها اثر می گذارد.
برای ما بسیار مهم است که از زمینه زمین‌شناسی فرآیندهای تغییر اقلیم و نحوه تعامل این سامانه ‌های زمینی آگاه باشیم، اولاً برای ما درک چگونگی و چرایی فعالیت های انسانی به عنوان موجب تغییرات اقلیمی کنونی و ثانیاً، تفکیک فرآیندهای طبیعی و فرآیندهای انسانی در سوابق اقلیمی گذشته زمین شناسی بسیار مهم است.
دما و آب و هوای زمین تا حد زیادی بر اساس ترکیب گازهای جوی‌، گردش اقیانوس‌ها، و ویژگی‌های سطح زمین سنگ ها، یخچال های طبیعی و گیاهان تغییر می کند. همچنین برای درک تغییرات اقلیمی، تمایز بین اقلیم و آب و هوا ضروری است. آب و هوا عبارت است از الگوهای دما و بارش کوتاه مدت که در روزها و هفته ها رخ می دهد. اقلیم محدوده متغیر دما و الگوهای بارندگی است که در بلندمدت برای یک منطقه خاص به طور میانگین محاسبه می شود . بنابراین، تنها یک زمستان سرد به این معنی نیست که کل کره زمین در حال خنک شدن است‌. بسیاری از دانشمندان از میانگین 30 ساله به عنوان یک مقیاس مناسب استفاده می‌کنند. بنابراین، تغییر اقلیم به تغییرات و روندهای آهسته دما و بارش در دراز مدت برای یک منطقه خاص یا زمین به عنوان یک کل اشاره دارد.
بدون اتمسفر، زمین مانند ماه دارای نوسانات شدید دمایی بین روز و شب خواهد بود. دمای روز صدها درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال و دمای شبانه صدها درجه کمتر از نرمال خواهد بود. از آنجایی که ماه جو چندانی ندارد، دمای آن در روز حدود 106 درجه سانتیگراد‌ و دمای شب در حدود 183 – درجه سانتیگراد است. این یک محدوده حیرت‌انگیز 272 درجه سانتی‌گراد بین سمت روشن و تاریک ماه است که چگونگی ‌دخالت جو زمین در تنظیم دمای زمین را شرح می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *