پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکرار مرگ کودکان در کانال عباس‌آباد

۷ عضو شورای شهر تهران به حادثه سقوط کودک ۶ ساله در کانال عباس‌آباد واکنش نشان دادند

تکرار مرگ کودکان در کانال عباس‌آباد

شهریاری، مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران: هرساله آب منطقه‌ای تهران بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات جاری خودش را بابت ایمن‌سازی کانال‌ها هزینه می‌کند. ما فنس‌کشی می‌کنیم، نرده کشی می‌کنیم اما بالافاصله دزدیده می‌شوند





تکرار مرگ کودکان در کانال عباس‌آباد

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۳۹

کانال آب عباس آباد شهرری، در دو سال گذشته به قتلگاه کودکان تبدیل شده است. در دو سال گذشته ۴ کودک در کانال سقوط کرده و جان باختند. آخرین حادثه ۶ اسفند رخ داد، سقوط کودکی ۶ ساله. اردیبهشت ماه هم کودک ۱۲ ساله‌ای داخل کانال خفه شده بود. کانالی که یکبار بابت بوی متعفن و بار دیگر بابت جولان موش‌ها در اطرافش، محل تذکر اعضای پارلمان شهری تهران بود، دیروز، ۸ اسفند به دلیل سقوط و مرگ کودکان مورد توجه قرار گرفت. کانال آبی که به گفته اعضای شورای شهر تهران، وزیر نیرو باید بابت آن تذکر بگیرد.

کانال آب ری – ورامین در سال‌های اخیر باعث مرگ کودکان شده است. عصر پنجشنبه ۶ اسفند یک کودک ۶ ساله در روستای عباس‌آباد، شهرستان ری در این کانال سقوط کرد و جان خود را از دست داد. کانال ۳۶ کیلومتر است و در مسیر ری به شهرستان ورامین قرار دارد، ۲۲ کیلومتر آن در شهرری است و آنطور که مشاهدات میدانی تایید می‌کنند، تنها ۲ کیلومتر آن ایمن‌سازی شده است. کانالی درست در چند قدمی خانه‌ها و واحدهای مسکونی.
اعضای شورای شهر تهران در واکنش به مرگ کودک ۶ ساله در کانال عباس‌آباد، دیروز تذکراتی در جلسه علنی ارائه کردند، تذکراتی که بیشتر آن‌ها متوجه وزارت نیرو بود.
جعفر شربیانی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، تذکر خودش را با پخش یک فیلم آغاز کرد، تصاویری که روی واکنش اعضای خانواده کودکان سقوط کرده در کانال تمرکز داشت. او با اشاره به دستورالعمل ترک فعل که در قوه قضائیه مصوب شده است، بر تاریخچه تذکراتش درباره کانال عباس‌آباد تاکید کرد و گفت: بنده دو ماه قبل تذکری به وزارت نیرو و آب منطقه‌ای دادم و از خطرات کانال آب عباس‌آباد شهرری صحبت کردم. جلساتی هم در فرمانداری ری برگزار و بودجه‌ای با همت این فرمانداری و شهرداری تهران مناطق ۲۰ و ۱۵ تخصیص داده شد و قریب ۱۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شد که آب منطقه‌ای بتواند در آنجا اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما با پیگیری‌هایی که کردیم متوجه شدیم چنین طرح‌هایی برای مردم محروم و مستضعف ظاهرا برای دوستان اولویت ندارد و در جلسات کارشناسی هر بار سنگ اندازی می‌کردند و برای انجام ندادن کار بهانه‌های متعدد می‌آوردند.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: این حادثه تلخ حاصل بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی عده‌ای در آب منطقه‌ای تهران است که جایگاهی اشغال کرده‌اند و به مردم ضربه می‌زنند. اگر این موضوع را پیگیری نمی‌کردم جلسات آن را برگزار نمی‌کردیم و بودجه را با خواهش از دوستان در شهرداری و فرمانداری تخصیص نمی‌دادیم و تذکرات ما پخش نمی‌شد امروز چنین فریاد نمی‌زدیم هم وزیر نیرو را مخاطب قرار دادم وزیر شنید و عکس‌العملی نداشت. نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی باید حرکتی کنند و از وزیر سوال و استیضاح را مطرح کنند. کاری کنید افرادی که جان مردم برایشان اهمیتی ندارد، تنبیه شوند. او در ادامه خواستار برخورد با مسببین حادثه جان باختن کودک ۶ ساله شد.
پس از شربیانی، اینبار ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به بی‌توجهی آبفا به نامه‌های ارسال شده درباره کانال عباس‌آباد خبر داد و گفت: در مهر ماه سال جاری از محله عباس‌آباد بازدید کردم. در آنجا کانالی بود که تا آن زمان سه بچه در آن افتاده و غرق شده بودند و گفتم ممکن است مجددا حادثه‌ای رخ دهد و از سازمان آب منطقه‌ای خواهش کرده و با امضای آقای چمران نامه زدیم. گفتند به ما مربوط نیست و مربوط به شرکت آب و فاضلاب است بنابراین به شرکت آب و فاضلاب نامه زدیم و مثل همه تذکراتی که به عنوان اعضای شورا به غیر از شهرداری می‌دهیم که کسی گوش نمی‌دهد این هم به تاریخ سپرده شد و متاسفانه این حادثه مجددا تکرار شد و اگر با مسببین این حادثه برخورد نشود مطمئن باشید باز هم در چند ماه آینده شاهد حادثه مشابهی خواهیم بود.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم در تذکری تاکید کرد تا مدیریت شهری به وظیفه خود در قبال سرپوشیده کردن کانال عباس‌آباد در منطقه ۲۰ عمل کند: شهرداری رقم 20 میلیارد تومان را در بودجه 1401 به منظور ایمن سازی و سرپوشاندن کانال عباس‌آباد در نظر گرفته تا در آینده ما شاهد اتفاقات تلخ در این بخش نباشیم. هرچند که این نگرانی وجود دارد که حتی با اختصاص این ارقام حرکتی جهت ایمن‌سازی صورت نگیرد و شرکت آب و فاضلاب اقدامی را در این خصوص در دستور کار قرار ندهد.
مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم در تذکری مشکل را از چند زاویه دید، و نسبت به وظایف استانداری و صداوسیما طرح سوال کرد: وظیفه صدا و سیما در معضلات و مشکلاتی از این دست چیست؟ اگر صداوسیما به درستی به اینگونه موضوعات ورود کند، کمتر شاهد مشکلاتی از این دست خواهیم بود. وظیفه استاندار تهران چیست؟ اگر استانداری تهران به موقع با گذشت بیش از شش ماه با گذشت عمر دولت فعلی، به موضوع ورود می‌کرد آیا شاهد چنین حادثه ای ‎بودیم؟ این مدیریت آشفته در شهر تهران، به مردم آسیب می‎زنیم.
او تاکید کرد: اگر این کانال آب به جای جنوب شهر تهران، در یکی از مناطق برخوردار وجود داشت و از کنار منزل یکی از مسئولان رد می‎شد همین رفتار با آن صورت می‌‏گرفت؟ امروز فشار اقتصادی و گرفتاری‌ها و مشکلات را مردم مستضعف جامعه تحمل می‎کنند و بعد وقتی می‎خواهیم منابعی را اختصاص دهیم می‎بینیم که کم توجهی صورت می‌‏گیرد که این کم توجهی یک عقب افتادگی است که از دولت گذشته به ارث رسیده است. اما با یک همدلی و همکاری باید آن را برطرف کنیم.
حبیب کاشانی، خزانه دار شورا نیز پیشنهاد تشکیل کارگروهی درخصوص حادثه کانال عباس‌آباد را داد: خواهش من هم این است که یک کارگروهی تشکیل شود تا دوستان بتوانند به عنوان متولی کار را در آن دنبال کنند و اگر لازم است همانگونه که فرمودند با وزارتخانه‎های دیگر و با استانداری و هر دستگاه دیگری که لازم است جلساتی را تشکیل دهند تا به نتیجه برسیم.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در ادامه از مدیریت شهری خواست تا رسیدن به نتیجه پیگیر حادثه کانال عباس‌آباد باشد: دیگر چه سطحی از مکاتبه و تذکر با یک دستگاه اداری باید برای آنها الزام آور باشد و تعیین تکلیف بکند و آنها را وادار به انجام کاری کند؟ لذا خواهشم این است افرادی که تذکر دادند پیش قدم باشند و این فرایند پیگیری قضایی را که قطعا مدعی العموم در این ماجرا ورود می‌کند را پیگیری کنند.
مهدی بابایی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر نیز در پایان پیشنهاد کرد که مدعی‌العموم و دادستان به ماجرا ورود کنند: باید نامه‌ای با امضای همه ۲۱ نفر اعضای شورای اسلامی شهر تهران تهیه و خواستار برخورد با خاطیان این پرونده شویم. همچنین باید پیگیر اقدامات و تمهیدات لازم از سوی شهرداری تهران و مسئولان برای پیشگیری از حوادث مشابه دیگر باشیم. مهدی چمران، رئیس جلسه نیز بعد از پیشنهاد بابایی اعلام کرد که موضوع دنبال می‌شود و اگر مقرر شد، نامه رسمی به دادستان ارسال می‌شود.
شرکت آب منطقه‌ای تهران اما معتقد است رسیدگی به کانال‌های آب در سطح مناطق در شهر تهران به عهده شهرداری است و کانال عباس‌آباد هم در جنوب خاورشهر در محدوده شهری قرار گرفته است. محمد شهریاری، مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با روزنامه «پیام ما» تاکید می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای تهران متولی تامین آب برای مصارف مختلف است. ما در سطح استان و دشت ورامین نزدیک ۷۵۰ کیلومتر کانال‌های اصلی، درجه یک، درجه دو در سطح اراضی که تحت پوشش شبکه‌مان است، داریم. طبیعتا ایمن سازی و حفاظت این ۷۵۰ کیلومتر برایمان مقدور نیست، نه به لحاظ بخش‌های اداری و نه ماهیت فنی و بهره‌برداری. اصلا این موضوع اصلا مقرون به صرفه نیست.
شهریاری ادامه می‌دهد: این کانال‌ها دهه ۵۰ و ۶۰ احداث شده در مجاورت مراکز جمعیتی کانال‌ها بود این کانال‌ها به لحاظ فنی سرپوشیده و ایمن سازی شدند و اقدامات همزمان با اجرای کانال‌ها پیاده کردیم اما رفته رفته توسعه شهری، کانال‌های خارج از بافت شهری را داخل بافت آورده و عملا ساکنان با این کانال‌ها مجاورت دارند.
به گفته او براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به صراحت گفته شده که حفاظت و ایمنی کانال در محدوده‌های شهری به عهده شهرداری‌هاست: در واقع در محدوده شهری این وظیفه به عهده متولیان شهرداری و دهیاری است و خارج از این محدوده‌ها این وظیفه به عهده وزارت نیرو است. شرکت آب منطقه‌ای تهران سعی کرده طی تفاهم نامه و توافق‌نامه‌هایی این ایمن سازی را همراه با شهرداری‌ها انجام دهد. مانند همین کانال عباس‌آباد که ما تفاهم کردیم و توافق کردیم که در این موضوع همکاری کنیم و تعاملی شود تا زودتر کار جمع شود. برنامه ما این بود که ۲۲۵۰ متر دیگر در محدوده خاورشهر سرپوشیده کنیم اما متاسفانه این اتفاق هفته گذشته رخ داد.
شهریاری از برگزاری جلسه و اجرای طرح‌هایی برای افزایش محدوده تحت پوشش کانال خبر می‌دهد اما: هرساله آب منطقه‌ای تهران بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات جاری خودش را بابت ایمن‌سازی کانال‌ها هزینه می‌کند. ما فنس کشی می‌کنیم، نرده کشی می‌کنیم اما بالافاصله دزدیده می‌شوند و تمام زحمت ما به هدر می‌رود ما امروز به وفور با این سرقت‌ها مواجه هستیم.
این مقام مسئول پیش بینی می‌کند که جلسات و مذاکرات برای ایمن سازی آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کند که تا انتهای سال ۱۴۰۰ تجهیز کارگاه و خرید تجهیزات و مصالح مورد نیاز آغاز شود. آغازی بر ایمن سازی کانال آبی که در دو سال گذشته قتلگاه جان ۴ کودک شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *