پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هفته توفانی اروپا

دانشمندان می‌گویند وقوع توفان‌ها غیرطبیعی نیست اما گرمایش زمین و تغییر اقلیم شدت آنها را بیشتر و مخرب‌تر می‌کند

هفته توفانی اروپا

مایکل دوکس از سازمان هواشناسی انگلستان: گرمایش تدریجی زمین باعث افزایش تعداد وقوع این توفان‌ها شده است افتادن درختان و کنده‌شدن بام‌ها باعث خسارت جانی و مالی بسیاری از اروپایی‌ها شده است





هفته توفانی اروپا

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

توفان «یونس» در اروپا چند روزی است که ردپای خونینی از خود به جای گذاشته است. با اینکه عملیات امداد و نجات در برخی مناطق همچنان ادامه دارد سوال اصلی حول نقش تغییر اقلیم در وقوع چنین توفان‌های مخرب و احتمال وقوع شدیدتر آن در آینده می‌شود. روز شنبه مرگ ۱۶ نفر در اروپا در رابطه با توفان یونس اعلام شد: ۴ نفر در هلند، ۴ نفر در لهستان، ۳نفر در انگلیس، ۲ نفر در آلمان، ۲ نفر در بلژیک و یک نفر در ایرلند. بیشتر این مرگ‌ومیرها بر اثر افتادن درخت روی خودروها اتفاق افتاده است.

این توفان از روز جمعه از ایرلند عبور کرد و به بخش‌های دیگری از بریتانیا رسید. سپس وارد شمال فرانسه و کشورهای بنلوکس شد تا اینکه به دانمارک و آلمان رسید. وقتی وارد آلمان شد بخش بزرگی از شمال این کشور را در بر گرفت؛ جایی که به خاطر وزش باد با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هشدار قرمز اعلان شد. به گزارش یورونیوز سخنگوی شرکت ملی راه‌آهن آلمان می‌گوید بیش از ۱۰هزار کیلومتر خطوط ریلی به خاطر افتادن درختان آسیب زده‌اند. برق حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار خانه در لهستان خاموش شد و چندین مسیر ریلی نیز به حالت تعلیق درآمدند.
وزش باد شدید توفان یونس باعث شد تا صدها پرواز، قطار و کشتی در سراسر شمال‌غرب اروپا لغو شوند. توفانی که کمتر از ۴۸ ساعت بعد از توفان «دادلی» اتفاق افتاد که جان حداقل ۶ نفر را در لهستان و آلمان گرفته بود.
خیابان‌های برزیل رودخانه شدند
هفته گذشته برزیل نیز توفان شدید و رانش زمین را تجربه کرد. در پتروپولیس، یکی از زیباترین شهرهای برزیل عملیات امداد و نجات با سرعت بیشتری به دنبال افرادی بود که در گل و زیر آوار گرفتار شده بودند. آمار مرگ‌ومیر روز پنجشبنه به ۱۱۰ نفر رسیده بود. زمانی که باران به اندازه ظرفیت یک ماه ظرف ۳ ساعت بارید خیابان‌ها و کوچه‌های تپه‌های شمالی ریودوژانیرو به بستر رودخانه‌ها تبدیل شده بودند. ۱۳۴ نفر هنوز گم‌ شده‌اند. کارشناسان می‌گویند وقوع چنین توفان‌های مرگباری در سه ماه گذشته با تغییر اقلیم شدت گرفته است. ۳۰۰ نفر نیز جابه‌جا شده‌اند و در مدارس پناه گرفته‌اند. وندل پیو لورنزو ۲۴ ساله در گفت‌وگو با الجزیره می‌گوید که تمام شب را به دنبال قربانیان گشته. او جسد دختر بچه‌ای را پیدا کرده بود که زنده زیر آوار خاک شده بود. لورنزو می‌گوید: «همه می‌گویند اینجا شبیه میدان جنگ است.» تصاویر ویدیویی در فضای مجازی باران روز سه‌شنبه را نشان می‌دهند که سیل خشنی را در خیابان‌های پایتخت تابستانی و قرن نوزدهمی برزیل نشان می‌دهد که ماشین‌ها، درختان و تقریبا هر چیزی که سر راهش قرار دارد با خود می‌برد. پتروپولیس مقصد محبوب گردشگرانی است که در تابستان از گرمای ریو فرار می‌کنند. این منطقه به خاطر خیابان‌های سر سبز، خانه‌های باشکوه، کاخ سلطنتی که امروزه موزه شده معروف است.
اثر گرمایش زمین بر شدت توفان‌ها
قطع شدن درختان و کنده شدن کاشی‌بام‌ها در انگلستان جان‌های بسیاری را در معرض خطر قرار داد. سازمان هواشناسی انگلستان می‌گوید که یونس این ظرفیت را دارد که پس از توفان سال ۱۹۸۷ که در آن سرعت باد به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که جان ۱۸ نفر را در یک روز گرفت.
هانا کلوک، استاد هیدرولوژی دانشگاه ردینگ در گفت‌وگویی با گاردین درباره هشدارهای قرمز و نارنجی توضیح می‌دهد که نباید آسان گرفته شوند. هشدار قرمز یعنی باید همین الان اقدام کنید چون خطری حتمی جان شما را تهدید می‌کند. هر کسی که در آن منطقه کار می‌کند یا درس می‌خواند باید برای بحران آماده باشد. به گفته کلوک وقتی سرعت باد بیش از ۱۱۲.۶ کیلومتر بر ساعت (۷۰ مایل بر ساعت) باشد می‌تواند درختان را از ریشه بکند، جاده‌ها را ببندد، ماشین‌ها را خرد و خمیر کند و ساختمان‌ها را فرو بریزد. می‌تواند کاشی‌های سفالی بام‌ها را بکند و در هوا پخش کند. اگر یکی از آنها به انسان برخورد کند یا آسیب شدیدی می‌بیند یا کشته می‌شود. باد به این شدت آدم‌ها و ماشین‌ها را در خیابان‌ها جارو می‌کند و تیرهای چراغ برق را سرنگون.
استادیوم O2 که به گنبد هزاره نیز معروف است، نشان اختصاصی گرینویچ در جنوب غرب لندن است. شدت باد که بیش از ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسید تکه‌هایی از سقف این استادیوم را کنده است.
مایکل دوکس از سازمان هواشناسی می‌گوید بررسی اقلیم نشان می‌دهد که گرمایش تدریجی زمین باعث افزایش تعداد وقوع توفان‌های این شکلی شده است. در واقع دانشمندان اقلیم چند سالی است درباره وقوع این رخدادها هشدار می‌دهند.
در حالی که دانشمندان بر سر اینکه توفان‌ها به خودی خود بیشتر و شدیدتر شوند، خیلی‌ها معتقدند که بحران اقلیم اثرات این توفان‌ها را بدتر می‌کند.
افزایش سطح آب دریاها
فردریک اوتو، اقلیم‌شناس آلمانی که اثر شرایط اضطراری آب‌و‌هوایی بر خشکسالی، توفان عظیم و موج گرما را بررسی می‌کند معتقد است که شواهد کمی نشان می‌دهند تغییرات اقلیمی باعث شده شدت باد در توفان‌های زمستانی قوی‌تر شوند.
اوتو می‌گوید آسیب‌های توفان‌های زمستانی بر اثر تغییرات اقلیمی بدتر شده است، به دو دلیل: اول اینکه شدت باران‌های این توفان‌ها بسیار بیشتر شده و تحقیقات بسیاری این موضوع را به تغییر اقلیم ربط می‌دهند. دوم به خاطر افزایش سطح آب دریا. امواج آب‌های توفان بلندتر و مخرب‌تر شده‌اند.
ریچارد آلن، استاد علوم اقلیم در دانشگاه ردینگ می‌گوید در هر قرن، توفانی مانند یونس قطعا جزایر بریتانیا را در هم می‌کوبد اما هیچ شواهد قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که تعداد این رخدادها بیشتر می‌شود و یا سرعت باد پرزورتر.
آلن در ادامه تاکید می‌کند که با این حال باران‌های شدید و بالا رفتن سطح آب دریاها به دلیل تغییر اقلیم که انسان عامل آن است همواره کره زمین را گرم‌تر می کند. سیل‌های بیشتری در مناطق ساحلی رخ می‌دهند. به گفته آلن وقتی دنیا گرم‌تر شود، توفان‌هایش هم انفجاری‌تر می‌شود.
وزش باد بخشی از سقف استادیوم فوتبال ادو دن هاخ در هلند را کند و به پرواز درآورد. در شمال فرانسه ۳۰ نفر زخمی شدند که علت آن تصادف جاده‌ای به خاطر شدت وزش باد، پرت شدن و افتادن اجسام از بالا عنوان شده است. صبح روز شنبه نزدیک به ۳۷هزار خانه برق نداشتند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *