سایت خبری پیام ما آنلاین | چاره‌جویی برای کرمان

رئیس جمهوری پس از بازگشت از روسیه، به کرمان رفت و از مناطق سیل زده بازدید کرد

چاره‌جویی برای کرمان

ابراهیم رئیسی: خسارت کشاورزان و دامداران و خانواده‌ها جبران می‌شود





چاره‌جویی برای کرمان

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

«سیل کرمان»؛ کلیدواژه‌ای است که با جستجوی آن در شبکه‌های اجتماعی یا گوگل با انبوهی از اخبار تلخی مواجه می‌شوید که همه و همه ظرف 5 روز گذشته پدید آمد. روز چهارشنبه هفته گذشته استاندار کرمان اعلام کرده بود که 25 هزار نفر نیازمند اسکان اضطراری‌اند. دیروز مدیرعامل جمعیت هلال‌‌احمر استان کرمان از امدادرسانی و اسکان 26 هزار نفر متاثر از سیل و توزیع 300 تُن اقلام امدادی، زیستی و معیشتی در 200 روستای حادثه دیده در سیل‌های اخیر سراسر استان خبر داد. وزیر آموزش و پرورش هم به استان کرمان سفر کرد. همزمان مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از آسیب جدی به 242 مدرسه در مناطق جنوبی کرمان در جریان سیل اخیر خبر داد و خواستار اختصاص بودجه لازم برای بهبود وضعیت این مدارس شد. پس از او نوبت به معاون راه‍‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران رسید. او که از جاده‌های خسارت دیده از سیلاب در مناطق سیل زده جنوب کرمان بازدید می‌کرد به بخشی از بودجه مورد نیاز برای ترمیم خسارت‌ها اشاره کرد و گفت: که برای ترمیم قسمتی از محور رودبار به زهکلوت به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. او گفت که با دستور وزیر کشور قرار است این مبلغ به زودی اختصاص داده شود. پس از او سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان تاکید کرد که برای بازسازی راه‌های این مناطق به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. به این آمار تخریب 1500 خانه و تلف شدن 1500 راس دام را هم اضافه کنید. همه این آمار و ارقام تنها بخشی از فاجعه رخ داده در کرمان است هرچند که هنوز آمار دقیقی از خسارت‌های سیل ارائه نشده است.
از مسکو به نهضت آباد
این اتفاقات موجب شد ابراهیم رئیسی به محض بازگشت به ایران از سفر نه چندان بی‌حاشیه‌اش به روسیه، عازم کرمان شود. او در روزهای حضورش در روسیه به صورت تلفنی دستورات لازم برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان را داده بود اما خود دیروز عازم این استان شد تا از نزدیک در جریان عمق فاجعه قرار بگیرد. برگزاری جلسه اضطراری با مسئولان جنوب استان کرمان یکی از اولین اقدامات رئیسی در این استان بود. علی زینی‌وند استاندار، حسین معروفی، فرمانده سپاه ثارالله استان و عبدالرضا ناظری، فرمانده نیروی انتظامی کرمان در این جلسه جزئیاتی از آخرین وضعیت را برای رئیسی تشریح کردند. به گزارش ایسنا زینی‌وند در این جلسه با بیان اینکه «در سیل اخیر راه ۳۳۹ روستای استان مسدود شده و مجبور به تخلیه کامل ۱۹ روستا شدیم، گفت: «بیش از ۵ هزار خانه گرفتار آبگرفتگی و گل و لای شدید شده و حدود ۲۵ هزار کرمانی گرفتار سیلاب شدند.» پس از این جلسه رئیس جمهوری با بالگرد به بازدید هوایی از مناطق خسارت دیده رفت. حضور در میان مردم سیل زده جنوب کرمان دیگر اقدام رئیسی بود. او در این دیدار گفت «این عنایت شامل حال ما شد که علی‌رغم عظیم بودن سیل تلفات جانی نداشتیم و این باعث شکرگزاری است». البته فرماندار ریگان مفقود شدن دست کم 7 نفر را تایید کرده است. رئیس جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «به دنبال فعال شدن اقتصاد روستا هستیم»، گفت: «باران یکی از عوامل کمک کننده در این راستا است که اگر همراه با اقدامات مقدماتی مانند احداث سیل‌بندها و سدها باشد و به کشاورزی و منازل مردم آسیب نرساند، بسیار مفید خواهد بود.»
وعده به سیل زدگان
بخش دیگری از اظهارات ابراهیم رئیسی در جریان حضورش در جمع مردم سیل زده نهضت‌آبادی کرمان، به وعده‌های او برای جبران خسارت‌ها اختصاص یافت. رئیس جمهوری گفت: «سیل‌بندهایی در برخی نقاط ایجاد و لایه‌روبی که به موقع انجام شده است، از خسارات زیاد جلوگیری کرده است، اما در برخی نقاط سیل بندها درست احداث نشدند و مشکلاتی برای کشاورزان و دامداران ایجاد شد.» او با بیان اینکه «مسئولان استان، مردم، جوانان، سازمان‌های امدادگر و سایر دستگاه‌ها در سیل اول تلاش کردند از آلام مردم بکاهند»، گفت: «در سیل دوم طبیعتاً مشکلات بیشتر می‌شود اما مسئولان ارشد کشور یک سری اقدامات کلی انجام دادند که از همه تشکر می‌کنم. به دنبال جبران خسارت نسبت به خانواده‌هایی که برای وسایل منزلشان مشکل ایجاد شده هستیم؛ در برخی منازل به دلیل سستی دیوارها مشکلاتی ایجاد شده و اگر بازسازی نشود امکان سکونت درآن‌ها وجود ندارد که شناسایی و بازسازی و نوسازی آن‌ها به سرعت انجام می‌شود.» رئیس جمهوری همچنین با اشاره به سفر وزرا و معاون اول خود به مناطق سیل زده در دی‌ماه امسال، گفت: «وقتی در سفر بودم سیل دوم اتفاق افتاد، اما پیگیر مشکلات مناطق سیل‌زده بودم که با پیگیری و همت مردم و مسئولان این مشکلات در حال حل شدن هستند.» او با بیان اینکه «به دنبال این هستیم که زندگی مردم این مناطق بهتر از گذشته شود»، تأکید کرد: «این کارها برای کوتاه مدت است و برای بلند مدت احداث سیل‌بندها در اسرع وقت باید انجام شود که این مهم جزء برنامه‌های دولت است و با همت مردم و مسئولان انجام می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

زبانی در معرض خطر که تنها گویش‌ورانی در مرکز ایران دارد

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

هنر کاشی‌کاری در ایران در تهدید کاشی‌های چاپی رنگ باخته‌ است

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دستگاه‌های نساجی به تاروپود هنر ترمه‌بافی هم رسوخ کردند

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *