سایت خبری پیام ما آنلاین | 25 هزار نفر نیازمند اسکان اضطراری

استاندار کرمان آخرین وضعیت سیل در جنوب کرمان را تشریح کرد

25 هزار نفر نیازمند اسکان اضطراری

وزیر کشور: ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیلاب قبل در دولت مصوب شده است





25 هزار نفر نیازمند اسکان اضطراری

۳۰ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سیل در روزهای گذشته کمر جنوب کرمان را خم کرده است. بارندگی‌ها که از اول هفته آغاز شده بود، شدت گرفته و شهرهایی زیادی از استان کرمان را به محاصره خودش درآورده است. آخرین آمارها نشان می‌دهد که در ۳ روز گذشته در کهنوج ۱۷۶ میلی‌متر، در رودبار ۱۱۰ میلی‌متر، در بم ۱۶۲ میلی‌متر و در قلعه گنج ۱۶۰ میلی‌متر باران باریده است. سیلاب بی‌سابقه در روزهای اخیر خسارت‌های فراوانی به تاسیسات شهری وارد کرده است و آنطور که وزیر کشور می‌گوید بیش از ۵ هزار خانه در کرمان دچار آبگرفتگی شدند. در گزارش زیر آخرین وضعیت سیل در جنوب کرمان را مرور می‌کنیم.

بارندگی‌ها در نواحی از استان کرمان طی دو شب گذشته شدت گرفته است. استاندار کرمان دو روز گذشته اعلام کرده بود که سیل در روزهای اخیر زندگی ۲۵ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است. علی زینی‌وند از همه دستگاه‌ها درخواست کمک‌رسانی کرده است و از ارتش و سپاه نیز خواسته تا خودروهایی ارسال کنند که بتوانند در باتلاق جازموریان حرکت کنند.
۳ کودک در سیل غرق شدند
او در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی نیز خبر داده است ۳ کودک بر اثر سیلاب جان خود را از دست دادند: سه کودک (دو نفر در ریگان و یک نفر در کهنوج) به علت بی‌احتیاطی در رودخانه غرق شدند و جان خود را از دست دادند. به گفته استاندار کرمان حدود ۶ روستا تخلیه شدند و اسکان موقت دارند و در شهرستان عنبرآباد نیز بخشی از شهر دچار فرونشست شده و دستور تخلیه ۵۰ خانه در این ناحیه داده شده است. او همچنین گفته سیل در هفته گذشته به هزار و ۷۰۰ منزل مسکونی آسیب رسانده و هزار ۵۰۰ راس دام نیز تلف شدند.
تنها راه ارتباطی با روستاها، تلفن است
ایسنا نیز خبر داده که حداقل در شهر زهکلوت ۲۰ درصد تاسیسات شهری دچار خسارت شدند و ۲۴۰ روستای رودبار هم به محاصره سیلاب در آمدند.
علی پرورش، فرماندار رودبار جنوب نیز خواستار کمک رسانی در حد ملی شده و به مهر گفته است: رودبار یعنی جایی که رودخانه‌ها بار خود را بر زمین می‌گذارند و طی دو روز گذشته ده‌ها رودخانه خروشان با دبی آب بسیار بالا به این منطقه سرازیر شده است. او گفت: شب گذشته تمام تلاش خود را کردیم که مردم را از مناطق در معرض خطر دور کنیم و همین مساله موجب شد کشته نداشته باشیم. دسترسی زمینی به بسیاری از مناطق سیل زده وجود ندارد و باید هر چه زودتر امداد هوایی شروع شود و در صورت لزوم از خودروهای خاص برای دسترسی به مناطق باتلاقی و در معرض سیل استفاده شود.
این آمار در حالی اعلام می‌شود که فرماندار ریگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها شرایط ۷۵ روستای این شهرستان را بحرانی اعلام کرده است. امین باقری تاکید کرده است که از آغاز سیلاب وارد شدن به این روستاها ناممکن بوده و تنها راه ارتباطی، تلفن بوده است. او همچنین از قطعی برق، آب و تلفن ثابت و تخریب راه‌های این شهرستان خبر داده و گفته است: هیچ بارندگی در ریگان روی نداده است اما چون سیلاب از مسیر ریگان به سمت کویر روانه می‌شود ریگان با وجود خشکسالی از سیل متأثر می‌شود و هر سال خسارت‌های زیادی به شهرستان وارد می‌شود. او در گفت‌وگویی دیگر به ایسنا خبر داده که ۳ نفر از مفقودی‌های سیل در مناطق کوهستانی این شهرستان پیدا شدند. ۳ نفر از اهالی دهنه عباسعلی که به دلیل افزایش بارندگی و سیلاب با ماشین شخصی راه را گم کرده بودند.
آبگرفتگی ۳۱ روستای قلعه گنج
فرماندار قلعه گنج، یکی از نواحی متاثر از سیل نیز خبر داده که همچنان ۱۵ راه روستایی در این شهرستان مسدود است و ۱۲۰۰ واحد مسکونی نیز در این محدوده دچار آبگرفتگی شدید شدند.
مهدی شهسواری در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده است: ۳۱ روستا دچار آبگرفتگی شدید شده است. همچنین ۱۵ راه روستایی در بخش مرکزی قلعه گنج به علت طغیان رودخانه های فصلی مسدود است. تلفات دام نیز بسیار سنگین بوده و با همت گروه های جهادی، بسیج و هلال‌احمر اهالی روستای «جم شاهی» اسکان اضطراری پیدا کردند.
خسارت ۲۰۰ میلیاردی به راه‌های جنوب کرمان
سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز دیروز تاکید کرده همچنان ۲محور اصلی، ۵ محور فرعی و ۴۵ راه روستایی به علت طغیان رودخانه‌ها مسدود است. مجتبی محمودی تاکید کرده است که به علت طغیان رودخانه‌ها عملا هیچ عملیات راهداری در بستر رودخانه نمی‌توان انجام داد. او آخرین خسارت‌های سیل به جمل‌و نقل جاده‌ای را ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده تاکید کرده است: بیش از ۴۵ دستگاه پل و ابنیه فنی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شده است. او همچنین تاکید کرده است که حدود ۱۵ کیلومتر دریواسیون و دیواره‌های هدایت سیلاب تخریب شده و خسارت به بیش از هزار کیلومتر راه روستایی در جنوب کرمان نیز خسارت وارد شده است.
تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز دیروز به استان کرمان سفر کرد و اعلام کرد که بارش باران که از روز یکشنبه آغاز شده باعث آبگرفتگی در نواحی بسیاری شده است. او با اشاره به آبگرفتگی رودبار جنوب و زهکلوت تاکید کرد: متاسفانه در استان کرمان بیش از ۵ هزار خانه دچار آبگرفتگی شده‌اند. همه دستگاه‌های دولتی و نظامی برای کمک پای کار هستند. او همچنین از تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیلاب خبر داد و گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیلاب قبل در دولت مصوب شده است و در سیلاب جدید هم تسهیلات مورد نیاز ارزیابی می‌شود.
این آمارها در حالی مخابره می‌شود که بنا گفته استاندار کرمان، ۲۵ هزار نفر نیازمند اسکان فوری در جنوب کرمان هستند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *