پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تاثیر کرونا در کاهش وابستگی به زغال‌سنگ زودگذر بود

افزایش ۴.۹درصدی انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن در بخش انرژی و صنعت در جهان

تاثیر کرونا در کاهش وابستگی به زغال‌سنگ زودگذر بود

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای که در سال ۲۰۲۰، ۱۰درصد کاهش پیدا کرده بود، در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۶درصدی روبه‌رو شد





تاثیر کرونا در کاهش وابستگی به زغال‌سنگ زودگذر بود

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

آغاز همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ تعطیلی بسیاری از صنایع و قرنطینه خانگی شهروندان در بسیاری از کشورها را به دنبال داشت. همین باعث شد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش بی‌سابقه‌ای داشته باشد. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد با بازگشت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به روند عادی و راه افتادن نیروگاه‌هایی که با سوخت زغال‌سنگ کار می‌کنند، میزان مصرف انرژی بیشتر شد و سال ۲۰۲۱ باز هم با افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه بود. بررسی‌های موسسه مستقل و تحقیقاتی رودیوم نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش انرژی و صنعت ۶.۲درصد در آمریکا افزایش داشته است. افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌های تعجب‌آور نیست. سال ۲۰۲۰ با رکورد ۱۰درصدی کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه بود که بیشترین میزان کاهش ثبت‌شده در یک سال را رقم می‌زد. شیوع ویروس کرونا با قرنطینه گسترده‌ای همراه بود که میزان مصرف انرژی را به کمترین حد خود در طول دهه‌های مختلف رساند. با لغو محدودیت‌ها و از سر گیری فعالیت‌های اقتصادی، انتظار می‌رفت تا میزان انتشار دوباره شیب صعودی پیدا کند.

کیت لارسن، یکی از اعضای گروه تحقیقاتی و مشاوره‌ای رودیوم در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز می‌گوید: «میزان انتشار بسیار کمتر از سطح آن در سال ۲۰۱۹ است.» لارسن می‌گوید که افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای باز هم آنقدر شدید نبود چون کرونا همچنان در روند بازگشت به روال عادی اختلالاتی ایجاد می‌کند و فعالیت‌های اقتصادی به‌طور کامل راه نیفتاده‌اند.
افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکیدی است بر چالش‌های پیش‌روی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که تلاش می‌کند برای جلوگیری از افزایش شدید دمای زمین، کشورش را از نفت، گاز و زغال‌سنگ دور کند.
جو بایدن هدفی را تعیین کرده که طبق آن باید تا سال ۲۰۳۰، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا به حداقل ۵۰درصد کمتر از میزان آن در سال ۲۰۰۵ برسد. هدفی که به گفته دانشمندان تمام کشورهای جهان باید آن را دنبال کنند تا از افزایش دمای زمین به بیش از ۱.۵درجه سلسیوس جلوگیری کنند و خطر وقوع بلایای فاجعه‌بار را به حداقل برسانند. در قرن گذشته، کره زمین ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است.
میزان انتشار چقدر کمتر از سال ۲۰۰۵ است؟
تخمین‌های گروه رودیوم نشان می‌دهد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ۱۷.۴درصد کمتر از میزان آن در سال ۲۰۰۵ است. تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که اگر قوانین و سیاستگذاری‌های جدیدی به منظور سرعت بخشیدن مرحله گذار به انرژی‌های بادی، خورشیدی و دیگر انرژی‌های پاک وضع نشوند، احتمال رسیدن به اهداف بایدن کاهش شدیدی پیدا می‌کند.
جو بایدن برای رسیدن به هدف خود باید موفق شود لایحه مربوط به گذار از سوخت‌های فسیلی به تجدیدپذیر را به تصویب کنگره و مجلس سنای آمریکا برساند. این لایحه با نام ‌Build Back Better شامل بودجه‌ای ۵۵۵ میلیارد دلاری برای هزینه‌ها و مشوق‌های مالیاتی در برنامه‌های محیط زیستی شامل نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر، فروش ماشین‌های برقی و دیگر برنامه‌های اقلیمی است. در حال حاضر سرنوشت این لایحه در برزخ گره خورده است. جمهوری‌خواهان به طور هماهنگ با این لایحه مخالفت کرده‌اند و همه‌چیز به رای یک سناتور بستگی دارد؛ سناتور دموکرات وست ویرجینیا، جو منچین، که رای‌اش سرنوشت‌ساز خواهد بود. او تاکنون از حمایت از این لایحه امتناع کرده است. دموکرات‌های مجلس آمریکا قرار است امسال دوباره تلاش کنند تا رای کافی برای تصویب این لایحه را کسب کنند.
کاهش وابستگی به زغال‌سنگ
تحلیل‌های اخیر، محققان دانشگاه پرینستون را به این جمع‌بندی رسانده است که اگر این لایحه به همین شکلی که هست، تصویب شود می‌تواند پیشرفت قابل توجهی برای آمریکا در مسیر رسیدن به اهداف اقلیمی خود محسوب شود. بر اساس این لایحه در دهه آینده سرعت نصب نیروگاه‌های بادی و خورشیدی سه یا چهار برابر می‌شود، فروش خودروهای برقی افزایش می‌یابد و شرکت‌های آب و برق تشویق می‌شوند تا نیروگاه‌هایی را که با زغال‌سنگ می‌سوزند از رده خارج کنند.
اما آمریکا فعلا برای گردش اقتصاد خود به سوخت‌های فسیلی وابسته است.
حمل‌ونقل؛ بزرگترین بخش آلوده‌کننده
حمل‌ونقل بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای است. میزان انتشار ناشی از آن در سال ۲۰۲۰ با ۱۵درصد کاهش همراه بود اما در سال ۲۰۲۱، ۱۰درصد افزایش پیدا کرد. بزرگترین دلیل این افزایش، استفاده بیشتر از کامیون‌های بنزینی بود که برای ارسال محصولات به دست مشتریان استفاده می‌شد.
نگرانی‌ها درباره شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا، برنامه‌های سفر خیلی‌ها را مختل کرد و مردم را در خانه‌هایشان نگه داشت. در نتیجه میزان سفرهای ماشینی و هوایی کاهش داشته است. مصرف بنزین تا سه ماه پیش به سطح مصرف در سال ۲۰۱۹ نرسیده بود. تقاضا برای سوخت هواپیماها نیز همچنان پایین‌تر از دوران قبل از پاندمی کروناست.
زغال‌سنگ که آلوده‌‌کننده‌ترین سوخت فسیلی است هم سال گذشته بازگشت پرشکوهی داشت. میزان انتشار آلاینده‌ها از نیروگاه‌های زغال‌سنگی بعد از آنکه در سال ۲۰۲۰، ۱۹درصد کاهش پیدا کرد، سال گذشته ۱۷درصد افزایش داشته است. با اینکه آمریکا نسبت به دهه گذشته از زغال‌سنگ کمتری استفاده می‌کند، اما متوقف کردن آن به زمان بیشتری نیاز دارد.
در سال‌های قبل، پیش از شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های آب و برق آمریکایی بسیاری از نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود را از رده خارج و آنها را با نیروگاه‌های ارزانتر و پاک‌تر گاز طبیعی، بادی و خورشیدی جایگزین کردند. سپس در سال ۲۰۲۰، استفاده از برق کاهش پیدا کرد و استفاده از نیروگاه‌های زغال‌سنگ هم به کمترین میزان خود رسید. اما سال گذشته اتفاق دیگری نیز رقم خورد: قیمت گاز طبیعی تقریبا دو برابر شد. بخش بزرگی از این گرانی به دلیل فرا رسیدن زمستانی سرد و افزایش میزان صادرات بود. در نتیجه بسیاری از شرکت‌های آب و برق دوباره به نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز روی آوردند.
لارسن می‌گوید: «این نشان می‌دهد که چقدر به گاز طبیعی ارزان‌قیمت نیازمندیم تا استفاده از زغال‌سنگ را کنار بگذاریم.»
میزان انتشار خانه‌ها و آپارتمان‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند استفاده از گاز طبیعی برای تولید گرما، اجاق گاز، فر و خشک‌کن‌ها در سال ۲۰۲۰، کاهش ۷.۶ درصدی داشت اما این میزان در سال ۲۰۲۱، ۱.۹درصد افزایش پیدا کرد.
آمریکا تنها کشوری نیست که سال گذشته شاهد افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی بوده است. در ماه نوامبر، محققان گروه پروژه کربن جهانی تخمین زدند که انتشار گاز دی‌اکسید کربن در بخش انرژی و صنعت در جهان ۴.۹ درصد افزایش داشته است. این میزان در سال ۲۰۲۰، ۵.۴درصد کاهش پیدا کرده بود. چین، هند و اتحادیه اروپا شاهد افزایش بیشتری بودند و این موضوع نشان می‌دهد تمام تاثیرات اقلیمی ناشی از همه‌گیری کرونا زودگذر بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *