سایت خبری پیام ما آنلاین | 2022، گرم‌ترین سال پس از انقلاب صنعتی

پیش‌بینی سازمان هواشناسی انگلستان از ادامه گرمایش جهانی در سال آینده حکایت دارد

2022، گرم‌ترین سال پس از انقلاب صنعتی

سال ۲۰۲۲ هشتمین سال متوالی است که در آن دمای زمین بیش از یک درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن جهان فراتر می‌رود





۴ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سازمان هواشناسی انگلستان در آستانه سال نوی میلادی پیش‌بینی کرده میانگین دمای جهان بین ۰.۹۷ تا ۱.۲۱ درجه سانتی‌گراد (که متوسط آن ۱.۰۹درجه سانتی‌گراد است) بالاتر از میانگین دما در دوران پیش از انقلاب صنعتی (۱۸۵۹ تا ۱۹۰۰) خواهد بود. در واقع سال ۲۰۲۲ هشتمین سال متوالی است که در آن دمای زمین بیش از یک درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن جهان فراتر می‌رود.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون این دومین سالی است که پیش‌بینی میزان افزایش دما به‌وسیله این سازمان هواشناسی کمتر از سال‌های گذشته است. علت اصلی آن به خاطر اثر پدیده لانینا یا La Nina(که متضاد El nino یا ال‌نینوست) در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام است که میانگین دمای جهان را به طور موقت خنک‌تر می‌کند. در وضعیت لانینا درجه حرارت سطح آب اقیانوس سرد می‌شود. به گزارش بلومبرگ به خاطر وقوع پدیده لانینا در اقیانوس آرام شاهد افزایش دمای کمتری خواهیم بود. زمستان سردتر تمایل به گاز طبیعی مایع را در آسیا، بزرگترین خریدار آن را افزایش می‌دهد.
از سال ۱۸۵۰ دمای کره افزایش روند تصاعدی را طی کرده و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. نیک دانستون، دانشمند سازمان هواشناسی انگلستان، می‌گوید وضعیت لانینای دیگری در راه است که به همین ترتیب در مقایسه با ۶ سال گذشته دمای هوای خنک‌تری پیش‌بینی شده است. اما همچنان این احتمال وجود دارد که دمای زمین در سال ۲۰۲۲ به بالاتر از ۱ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند. آدام اسکیف، رئیس پیش‌بینی‌های طولانی‌مدت اقلیمی در این سازمان می‌گوید: «پیش‌بینی‌های سال آینده نشادن‌دهنده افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو زمین است و سرعت گرمایش کره زمین به حدی است که سال‌های ال‌نینو در پایان دهه ۹۰ میلادی خنک‌تر از سال‌های لانیناست که دو دهه بعد رخ داده است.»
سال ۲۰۱۵؛ نقطه شروع
۶ سال پیش اولین باری بود که افزایش گرمایش زمین از یک درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن جهان عبور کرد. این پیش‌بینی بر اساس محرک‌های اصلی اقلیم جهان بود که در آن رخدادهای پیش‌بینی نشده مانند فوران‌های عظیم کوه‌های آتش‌فشانی در نظر گرفته نشده‌اند؛ رخدادهایی که به‌طور موقت باعث خنک‌تر شدن زمین می‌شوند. در واقع خاکسترهای ریز این فوران‌ها سایه‌ای در مقابل خورشید ایجاد می‌کنند که باعث خنک‌ شدن موقتی زمین می‌شوند. دانشمندان می‌گویند زمانی که درباره میانگین گرمایش زمین به بیش از یک درجه سانتی‌گراد صحبت می‌کنیم در واقع افزایش دمای نامتقارن در برخی نقاط جهان را نادیده می‌گیریم. برخی مناطق قطب شمال نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی چندین درجه گرم‌تر شده‌اند.
توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای
دانشمندان هسته‌ای بارها تاکید کرده‌اند که تا زمانی که انتشار گازهای گلخانه‌ای متوقف نشود، دمای جهان همچنان رو به گرم‌تر شدن می‌رود. این افزایش دما یعنی وقوع موج‌ گرمای بیشتر که باعث افزایش مرگ و میر می‌شود و به تولید مواد غذایی آسیب می‌زند. سازمان ملل در گزارش اخیر خود تاکید کرده با اینکه انتظار می‌رود تقاضا برای مواد‌غذایی در دهه‌های آینده ۵۰درصد بیشتر شود، تغییرات اقلیمی باعث می‌شود تولیدات محصولات کشاورزی ۳۰درصد کاهش پیدا کند. در آخرین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو، رهبران و نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان تلاش کردند تا دیدگاهی را زنده کنند که در آن افزایش دمای کره زمین نسبت دوران پیش از انقلاب صنعتی به ۱.۵درجه سانتی‌گراد محدود شود. مذاکره‌کنندگان این نشست توانستند بر سر تجارت کربن و متان به توافق‌هایی دست پیدا کنند اما امیدها برای دستیابی به بیانیه‌ای واضح و روشن برای حذف زغال‌سنگ ناکام ماند.
تغییرات اقلیمی، سلامت انسان را نشانه می‌گیرد
تغییرات آب و هوایی شدید و دمای متغیر سلامت انسان را به طور مستقیم هدف می‌گیرد. بیل فریست، جراح پیوند قلب و ریه، رهبر پیشین اکثریت مجلس سنای آمریکاست که در زمینه ارتقای بهداشت و سلامت روان فعالیت می‌کند. او می‌گوید این تغییرات باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی می‌شود. در گردبادهای مرگبار و ویرانگری که هفته گذشته ۵ ایالت آمریکا را در هم نوردیدند، دست کم ۸۹ نفر جان خود را از دست دادند. با اینکه متخصصان ارتباط شدت این گردبادها با افزایش دمای زمین را بررسی می‌کنند، مشخص است که میزان وقوع بلایای طبیعی در برخی مناطق نسبت به ۴۰ سال پیش بیشتر شده است. بیل فریست در یادداشتی برای مجله فوربز می‌نویسد، وقوع این گردبادها تاثیر بسیاری بر اقتصاد و سلامت جسمی و روحی و روانی دارد و باعث افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی و افزایش آمار مرگ و میر می‌شود. شواهد سال‌هاست نشان می‌دهند که آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های انسان یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی است. نتایج بررسی‌های موسسه «بررسی بار جهانی بیماری» تخمین می‌زند در سال ۲۰۱۹ حداقل ۹ میلیون نفر از آلودگی هوا کشته شدند و علت مرگ ۶۲درصد از آنها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی مثل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی بوده است. علاوه بر آن، افزایش دمای ناشی از تغییرات اقلیمی باعث افزایش تاثیرات مخرب آلودگی هوا روی قلب و عروق و ریه می‌شود. هم دمای بالا و هم اختلاف دمای زیاد در یک منطقه با افزایش سکته مغزی قلبی ارتباط دارند.
افزایش دمای زمین همچنین باعث تشکیل گنبد حرارتی می‌شود که احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و توفان را افزایش می‌دهد. در هر رخداد، ذرات ریزی تشکیل می‌شوند که به طور مستقیم به قلب و ریه‌ها آسیب می‌رسانند. افزایش دمای زمین به معنی استفاده بیشتر از برق است که منجر به استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی می‌شود که به صورت تدریجی آلودگی بیشتری تولید می‌کنند و این چرخه ویرانگر ادامه پیدا می‌کند. امتناع از مهار نشر گازهای گلخانه‌ای تنها باعث افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت انسان می‌شود و ریکاوری را سخت‌تر می‌کند. افزایش آلودگی هوا و آلرژن‌ها، بیماری‌ها و ناراحتی تنفسی را به همراه دارد. سیل، آتش‌سوزی‌های جنگلی و گردبادها منجر به آسیب جسمی و مرگ می‌شوند. افزایش دما باعث هیپوترمی و سکته قلبی می‌شود و تمام این عوامل استرس‌زا روی سلامت روحی و روان ما تاثیر می‌گذارند.
زمان عمل فرا رسیده
در اواسط تابستان امسال هیئت بین‌دولتی سازمان ملل یا IPCC گزارش جدیدی درباره میزان تاثیر تغییرات اقلیمی روی زمین منتشر کرد. IPCC از سال ۱۹۸۸تاکنون شش گزارش ارزیابی منتشر کرده که در هر کدام از آنها نسبت به گزارش قبلی هشدارهای بیشتری مشاهده می‌شود. در گزارش ششم این هیئت که از ۱۴هزار تحقیق جمع‌آوری شده برای اولین بار رابطه مستقیم انسان و گرمایش کره زمین نشان داده می‌شود. در این گزارش تاکید می‌شود تغییرات اقلیمی واقعیتی شوم است که دیگر نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. به اقدام و توجه فوری نیاز دارد. الان صحبت از آن است که تبعات ناشی از آن را چه زمانی مشاهده می‌کنیم. بلایای طبیعی که قرنی یک بار رخ می‌دادند حالا بیشتر شده‌اند. آب شدن یخ‌های مناطق قطبی و افزایش سطح دریاها دنیا را در سطح هشدار بالا قرار داده است و آب‌وهوای مناطق خشک و مرطوب نیز شدیدتر شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *