پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توافق برای توقف جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰

در جریان نشست اقلیمی گلاسکو 5 کشور و گروهی از خیریه‌های دنیا وعده‌ دادند برای حفاظت از جنگل سرمایه‌گذاری کنند

توافق برای توقف جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰

فعالان محیط زیست نسبت به این توافق ابراز امیدواری کردند اما هشدار دادند که توافق‌های مشابه در سال ۲۰۱۴ منجر به کاهش جنگل‌زدایی نشده است





۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رهبران بیش از ۱۰۰ کشور جهان روز دوشنبه توافق کردند تا پایان سال ۲۰۳۰ فرآیند جنگل‌زدایی و فرسایش زمین را متوقف کنند. بر این اساس قرار است ۱۹ میلیارد دلار بودجه دولتی و خصوصی برای حفاظت و احیای جنگل‌ها سرمایه‌گذاری شود. کشورهایی که 85 درصد جنگل‌های جهان را در خود جای داده‌اند از این توافق حمایت کرده‌اند. فعالان محیط زیست اگرچه نسبت به توافق تازه ابراز امیدواری کرده‌اند اما هشدار داده‌اند که پیش از این نیز توافق‌های مشابه به کاهش جنگل‌زدایی نینجامیده است.

آخرین گفت‌وگوها در نشست آب‌وهوایی گلاسکو (COP26) بر جنگل‌ها متمرکز بوده است. به گزارش رویترز، رهبران کشورهایی مانند برزیل، اندونزی و جمهوری کنگو که در مجموع ۸۵درصد جنگل‌های جهان را دربرمی‌گیرند از این توافق حمایت کرده‌اند.
دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق بیش از ۳۳هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های جهان را در بر می‌گیرد. بوریس جانسون این توافق را بی‌سابقه خواند و اعلام کرد که امضای آن شانسی برای پایان دادن به تاریخچه طولانی بشر به عنوان فاتح طبیعت و تبدیل آن به محافظ آن است.
روز سه‌شنبه نیز در این نشست ابتکارات دولتی و خصوصی بسیاری مطرح شد تا برای رسیدن به این هدف کمک کند. از جمله وعده کمک میلیارد دلاری به افراد بومی که بهترین محافظان جنگل‌ها و کشاورزی پایدار به شمار می‌روند. سال ۲۰۲۰، مساحتی به اندازه ۲۵۸هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های جهان از بین رفتند که از مساحت بریتانیا بزرگتر است.
بر اساس این توافق،‌ ۱۲ کشور از جمله بریتانیا وعده دادند تا ۱۲ میلیارد دلار از بودجه عمومی را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ برای کمک به کشورهای در حال توسعه استفاده کنند تا بتوانند خاک فرسوده را احیا و با آتش‌سوزی‌های گسترده مقابله کنند. بخش خصوصی نیز حداقل ۵ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری می‌کند.
بر اساس تحقیقات سازمان منابع جهانی، جنگل‌ها نزدیک به ۳۰درصد دی‌اکسید کربن منتشر شده را جذب می‌کنند. جنگل‌ها گازهای گلخانه‌ای را از جو زمین می‌گیرند و از گرم شدن کره زمین جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران بزرگ نیز وعده داده‌اند که سرمایه‌گذاری در جنگل‌زدایی را تا سال ۲۰۲۵ متوقف کنند. ۵ کشور شامل بریتانیا، آمریکا و گروهی از خیریه‌های سراسر دنیا وعده دادند تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای حمایت از افراد بومی به منظور حفاظت از جنگل‌ها و حقوق آنها در مالکیت زمین سرمایه‌گذاری می‌کنند.
طرفداران محیط زیست معتقدند که افراد بومی بهترین محافظان جنگل‌ها در برابر قطع بی‌رویه درختان جنگی و زمین‌خواران هستند.
رئیس‌جمهوری آمریکا نیز پس از آنکه از خروج ترامپ از معاهده پاریس عذرخواهی کرد در سخنرانی خود در این نشست گفت که آمریکا،‌ بریتانیا و اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند تا به آفریقای جنوبی کمک کنند وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. نشست گلاسگو در حالی برگزار می‌شود که بشر در سراسر جهان سعی می‌کند با بحران افزایش سطح دریاها، وقوع توفان‌های شدیدتر و موج گرمای مرگبار مقابله کند. نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل روز دوشنبه با مجموعه‌ای از التماس‌های مذبوحانه از سوی کشورهای کوچک و بزرگ برای اقدامات لازم همراه بود.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و میزبان این کنفرانس ۱۲ روزه که به کاپ۲۶ معروف است در سخنرانی خود تغییرات اقلیمی را به بمب در حال انفجار تشبیه کرد و از دیگر کشورها خواست تا برای مقابله با آن فورا اقدام کنند.
منتقدان با ابراز خوشحالی نسبت به این توافق می‌گویند در سال ۲۰۱۴ نیز توافقی برای کاهش سرعت جنگل‌زدایی میان کشورها صورت گرفت اما اجرای آن محقق نشد. آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان نیز در سخنرانی خود در کنفرانس گلاسکو نیز با تاکید بر اینکه هنوز تعهدات معاهده پاریس محقق نشده‌اند از تمام کشورهای جهان درخواست کرد تا برای مقابله با گرمایش زمین اقدامات جدی‌تری را پیش بگیرند.
مرکل اعلام کرد که آلمان میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۱۰سال ۲۰۴۵ به صفر برساند و تا ۱۰ سال دیگر نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۶۵درصد کاهش دهد. مرکل همچنین از سیاست قیمت‌گذاری جهانی برای انتشار گاز دی‌اکسید کربن که تغییراتی در الگوی تولید و مصرف ایجاد می‌کند و صنایع را مجبور می‌کند تا از بهترین فناوری‌ها برای توقف انتشار آلاینده‌های کربنی در جو زمین استفاده کنند. مرکل در سخنرانی خود درخواست کرد تا قیمت جهانی کربن اعلام شود.
شیخ حسینه،‌ نخست‌وزیر بنگلادش در سخنرانی خود از کشورهای توسعه‌یافته درخواست کرد تا نسبت به تعهد خود به منظور پرداخت کمک ۱۰۰ میلیارد سالانه (به مدت ۵ سال) به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات اقلیمی پایبند باشند. او از کشورهای توسعه‌یافته درخواست کرد تا اطلاعات و فناوری‌های انرژی‌های سبز و پاک را با هزینه‌ای مقرون به صرفه در اختیار بقیه کشورها قرار دهند. به گزارش پیام ما به نقل از خبرگزاری ایسنا،‌ حسینه که ریاست مجمع ۴۸ نفره «گردهمایی آسیب‌پذیران اقلیمی» یا CVF را نیز برعهده دارد گفت که اقدامات صورت گرفته برای سازگاری با تغییرات اقلیمی فایده‌ای نداشته است.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در جریان این نشست وعده داد که تا سال ۲۰۷۰ به شرایط «کربن صفر» می‌رسد؛ شرایطی که در آن کشورها میزان تولید آلاینده‌های کربنی خود را به اندازه توان خود در جذب آنها می‌رسانند تا انتشار بیشتر کربن به جو زمین متوقف شود. دولت هند همچنین وعده داد که تا سال ۲۰۳۰ میزان بکارگیری از منابع تجدیدپذیر را به نصف برساند و یک میلیارد تن از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد.
چین که در این نشست حضور ندارد اعلام کرده تا سال ۲۰۶۰ و آمریکا و اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن صفر خالص می‌رسند.
در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل که سران، نمایندگان و فعالان محیط زیست بیش از ۱۹۵ کشور در آن شرکت می‌کنند، غیبت برخی از رهبران کشورها مانند چین و روسیه به عنوان دو کشوری که سهم بزرگی از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را دارند به شدت پررنگ است. رهبران برخی از کشورهای در حال توسعه نیز که بخش بزرگی از تولید آلاینده‌های کربنی در جهان را دارند مانند برزیل،‌ مکزیک و آفریقای جنوبی نیز در این نشست شرکت نکردند. گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی هم با حمایت از معترضانی که خیابان‌های شهر را برای جلب توجه افکار عمومی می‌بندند گفت که رهبران جهان در جدی گرفتن آینده نسل‌های بعدی تظاهر می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *