پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایده‌های حمل‌و‌نقل پایدار شهرها در سال 2021

درباره برترین شهرهای جهان که در ایجاد سیستم حمل‌و‌نقل عمومی موفق بوده‌اند

ایده‌های حمل‌و‌نقل پایدار شهرها در سال 2021

نیویورک در بین 23 شهر برتر آمریکا، رتبه نخست را در زمینه حمل‌و‌نقل دارد





ایده‌های حمل‌و‌نقل پایدار شهرها در سال 2021

۱ مهر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

حمل‌و‌نقل عمومی یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه شهری به حساب می‌آید. در تعریف توسعه پایدار، حق دسترسی به مترو، بی آر تی، تاکسی، قطار شهری و … یکی از عناصر مهم به حساب می‌آید و به همین دلیل، تمرکز بر آن همواره مورد توجه مدیران موفق شهری و شهرداری‌های مطرح بوده است.

حمل‌و‌نقل عمومی مناسب یکی از ویژگی‌های بارز یک شهر قابل زندگی است. این عامل مهم، دسترسی شهروندان به محل کار، خانه و خدماتی را که ممکن است به محل سکونت نزدیک نباشند، فراهم می‌کند. علاوه بر این، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی یک راه پایدارتر و مقرون به صرفه برای دور زدن یک منطقه شلوغ شهری است.
شهرهای بسیاری وجود دارند که در این زمینه الگوی سایر شهرها هستند. دنور، نیویورک، لس آنجلس، بوستون، لندن، توکیو، مونیخ، سنگاپور، هنگ کنگ، پاریس، شانگهای و … از جمله بهترین شهرهای جهان در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی به لحاظ سرعت، گستردگی و توان هستند.
طبق یک مطالعه و بررسی که اخیرا انجام شده، 5 شهر توانسته‌اند مقام نخست را در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی داخل شهری در یک سال اخیر به دست آورند.
در این گزارش سعی داریم مروری بر نام این شهرها، پیشرفتشان در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی و خلاقیت‌های مدیران و مهندسان آنها در این زمینه داشته باشیم:
نیویورک، بالاترین مقام و رتبه حمل‌و‌نقل عمومی
بدون شک ایالات متحده آمریکا پهناورترین و بهترین شبکه حمل‌و‌نقل عمومی را دارد. در فهرست سالانه شهرهای توسعه یافته در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی، نام شهرهای بزرگ آمریکا همواره دیده می‌شود.
در میان شهرهای آمریکا، نیویورک بالاترین مقام و رتبه را در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی دارد. طبق گزارش پایگاه Arcadis، نیویورک در بین 23 شهر برتر آمریکا، رتبه نخست را در زمینه حمل‌و‌نقل دارد.
علت این جایگاه برای نیویورک این است که اولا، شهرداری نیویورک بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه ارتباطی و حمل‌و‌نقل را در این شهر به وجود آورده «که از لانگ آیلند تا نیوجرسی را پوشش می‌دهد» و ثانیا، فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی در این شهر 24 ساعته است و یک لحظه توقف ندارد.
توکیو، شهری با وسایل نقلیه پیشرفته
سیستم ترانزیت توکیو یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل در جهان است. اگرچه این سیستم پیشرفته و پیچیده باعث گیج شدن کسانی می‌شود که برای اولین بار وارد توکیو می‌شوند اما این سیستم بدون شک، از هر جهت کامل و بی نقص است.
طبق گزارش‌ها، شبکه راه آهن شهری توکیو آنقدر پیشرفته، چندلایه و گسترده است که به راحتی می‌تواند یک مسافر را در عرض چند دقیقه از جنوب شهر به شمال آن برساند. قطارهای درون شهری توکیو بسیار مجهز هستند. همچنین سیستم زمان بندی ایستگاه‌های قطار بسیار بسیار دقیق بوده و قطارها حتی 1 دقیقه هم تاخیر نمی‌کنند.
ژاپنی‌ها کارت‌های مخصوصی دارند «مانند Pasmo یا Suica» که از طریق آنها، می‌توانند به راحتی سوار مترو شوند. این کارت‌ها به راحتی شارژ می‌شوند و ژاپنی‌ها می‌توانند به جز سفر، با آن خرید هم بکنند.
چرخ دوچرخه‌ها در پاریس می‌چرخد
پاریس را بیشتر به خاطر مسائل رمانتیک و هنری‌اش می‌شناسند اما نباید از خاطر برد که این شهر به خاطر سیستم حمل‌و‌نقل پیشرفته‌اش همواره زبانزد شهرهای دیگر بوده است.
پاریس از تمام ظرفیت‌هایش برای تسهیل رفت و آمد و کاهش بار ترافیکی استفاده کرده است. به جز به کارگیری تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های معمولی، مترو و …، پاریسی‌ها از وسایل ساده‌ای مانند دوچرخه نیز بسیار استفاده می‌کنند. افزایش استفاده از دوچرخه به این علت است که پاریس به شکلی طراحی شده که دوچرخه سواران با خطر تصادف روبه‌رو نبوده و به راحتی می‌توانند از مسیرهای مخصوص خود به رفت و آمد بپردازند. این اتفاق باعث شده در برخی روزهای سال، نرخ استفاده از دوچرخه بیشتر از خودرو شخصی شود که این اتفاق به جز کاهش بار ترافیکی باعث بهبود وضع آب و هوا و رفع آلودگی می‌شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاعاتی مک کنزی (McKinsey) در سال 2018 ، حمل‌و‌نقل عمومی پاریس از نظر ایمنی یکی از بالاترین رتبه‌ها را داشته است. همچنین، مقامات شهری پاریس حدود 2400 صفحه اطلاعات و راهنمایی را در مکان‌های مختلف قرار داده‌اند تا مسافران در پیدا کردن مسیر مترو و اتوبوس گیج نشوند.
قطارهای سریع‌السیر در شانگهای
شانگهای یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای روی زمین است. قاعدتا مدیریت حمل‌و‌نقل عمومی در شهری مانند شانگهای باید بسیار دشوار باشد اما مقامات این شهر توانسته‌اند به نحو مناسبی این مساله را مدیریت کنند. سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شانگهای شامل شبکه‌ای فراگیر از قطارها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها است که توسط چندین پیمانکار اداره می‌شود.
علاوه بر حمل راحت مسافران در شهر، شانگهای دارای قطارهای سریع‌السیر است که شهر را به نقاط مختلف مانند پکن، هانگژو و نانجینگ متصل می‌کند. این قطارها می‌توانند تا 600 کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این بدین معنی است که آنها قادر هستند این مسافت‌ را بسیار سریعتر از حتی هواپیماها طی کنند.
حمل‌و‌نقل ایمن در سنگاپور
سنگاپور هم در گزارش مک‌کنزی به عنوان یکی از شهرهای برتر در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی معرفی شده است. سیستم حمل‌و‌نقل سنگاپور دقیق، کارآمد و فوق العاده ایمن شناخته شده است.
بر اساس اطلاعات مقام‌های شهری سنگاپور، 86 درصد از مردم از حمل‌و‌نقل عمومی شهر که به یک جمعیت حدودا 6 میلیون نفری خدمات‌ رسانی می‌کنند، راضی هستند. دولت همچنین گام‌های دیگری را در این زمینه برداشته است.
مدیران سنگاپور، قابلیت حمل‌و‌نقل جمعی سریع (MRT) شهر را افزایش داده، مسیرهای دوچرخه سواری بیشتری را احداث کرده و کرایه‌های تاکسی و حمل‌و‌نقل عمومی را در یک طرح جامع کم کرده‌اند.
دولت سنگاپور برای تشویق مردم برای استفاده بیشتر از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به کارگران کم درآمد یارانه مخصوص داده و استفاده آنها از خدمات حمل‌و‌نقل عمومی را رایگان کرده است؛ آنها همچنین به بسیاری از بزرگسالان تخفیف‌های چشمگیری در زمینه حمل‌و‌نقل داده‌اند.
مقامات سنگاپور همچنین از کارت‌EZ-link برای تسهیل کار مسافران استفاده کرده‌اند. کارت EZ-Link یک کارت هوشمند قابل شارژ در سنگاپور است که برای پرداخت کرایه حمل‌و‌نقل عمومی مانند خطوط اتوبوس و راه آهن استفاده می‌شود.
مقامات سنگاپور برای تشویق مردم به استفاده بیشتر از این کارت‌ها و نیز اتوبوس و مترو، برای کسانی که این کارت‌ها را بیشتر شارژ می‌کنند، جایزه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *