سایت خبری پیام ما آنلاین | مرگ 10 میلیون نفر تا 2030 بر اثر استرس گرمایی

گزارش اندیشکده «چتم هاوس» درباره امکان شکست رهبران جهان در اجلاس گلاسکو هشدار می‌دهد

مرگ 10 میلیون نفر تا 2030 بر اثر استرس گرمایی

از سال ۲۰۴۰ میلادی، پیامدهای شدید تغییرات اقلیمی تثبیت خواهد شد و نمی‌توان برای مقابله با آن کاری کرد مگر آنکه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا قبل از سال ۲۰۳۰ «به شدت» کاهش یابد





۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۲۳

|پیام ما| محققان هشدار داده‌اند در صورتی که رهبران جهان در دستیابی به توافق برای کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ ناکام بمانند، ۱۰ میلیون نفر بر اثر «افزایش شدید دما» جان خود را از دست خواهند داد. اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به COP۲۶ که قرار است نوامبر امسال در گلاسکو برگزار شود، پیش از این نیز آخرین شانس برای دستیابی به توافق در مقابله با بحران گرمایش زمین خوانده شده بود.

در گزارشی که پیش از برگزاری نشست تغییرات آب و هوایی گلاسکو تهیه شده، پیش‌بینی شده است که اگر تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجهی کاهش نیابد، تولید محصولات کشاورزی تا 30 درصد کمتر می‌شود و 10 میلیون نفر جانشان را از دست خواهند داد.
الکسا فیلیپس در اسکای نیوز می‌نویسد: بر اساس گزارش اندیشکده امور بین‌الملل چتم هاوس، در این شرایط ممکن است تولید محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد کاهش یابد و این در حالی است که میزان مواد غذایی مورد نیاز جمعیت در حال گسترش ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
در این گزارش آمده است که از سال ۲۰۴۰ میلادی، پیامدهای شدید تغییرات اقلیمی تثبیت خواهد شد و نمی‌توان برای مقابله با آن کاری کرد مگر آنکه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا قبل از سال ۲۰۳۰ «به شدت» کاهش یابد.
طبق این گزارش، از میان تولیدات کشاورزی، محصولات ذرت با آسیب بیشتری مواجه هستند، چرا که کاهش ۱۰ درصدی تولید این محصول در ایالات متحده، چین، برزیل و آرژانتین که بیشتر محصولات در آن کشت می‌شود، پیش‌بینی شده است.
همچنین در این گزارش آمده است که بیش از 400 میلیون نفر تا سال 2030 «قادر به کار در خارج» نخواهند بود و پیش‌بینی می‌شود 10 میلیون نفر به دلیل «استرس گرمایی» جان خود را از دست بدهند.
اینطور که محققان می‌گویند تا سال 2040، هر سال تقریبا 700 میلیون نفر احتمالاً در معرض خشکسالی شدیدی قرار خواهند گرفت که حداقل شش ماه طول می‌کشد و تا سال 2050، بیش از 70 درصد مردم جهان احتمالاً موج گرما را تجربه خواهند کرد.
نویسندگان این مطالعه هشدار داده‌اند که میزان سیلاب‌ها در اواخر قرن آینده افزایش می‌یابد، به طوری که احتمالاً تا آن زمان نزدیک به 200 میلیون نفر در سراسر جهان زیر سطح سیل صدساله زندگی خواهند کرد؛ سطحی که در آن آب به مناطق اطراف سرازیر می‌شود.
از سوی دیگر بر اساس این گزارش، به دنبال افزایش سطح آب دریا، تقریباً 60 میلیون نفر تحت تأثیر طغیان رودخانه‌ها قرار خواهند گرفت.
نویسندگان این مطالعه می‌گویند احتمال وقایع سیل که در حال حاضر هر 100 سال یک بار اتفاق می‌افتد، فقط با افزایش یک متری سطح دریا بیشتر خواهد شد. چنان که احتمال وقوع سیل برای شانگهای 40 بار، برای نیویورک 200 بار و برای کلکته 1000 بار افزایش می‌یابد.
آنها می‌گویند سرعت فعلی تلاش‌های جهانی برای کربن‌زدایی نشان می‌دهد که جهان در مسیر افزایش 2.7 درجه سانتی‌گراد دما تا پایان قرن حرکت می‌کند؛ این میزان بسیار دورتر از هدف جلوگیری از گرمایش 1.5 درجه‌ای زمین است.
این گزارش عنوان می‌کند که پیشنهادات جدید برخی دولت‌ها برای کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتر از اقدامات مورد نیاز است. در عین حال چندین اقتصاد بزرگ هنوز به انجام هیچ اقدامی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد نشده‌اند.
در کنفرانس COP21 در سال 2015، کشورها توافق کردند که برای مهار بحران آب و هوا، دمای کره زمین در حد ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی حفظ شود. هر چند پس از رسیدن میزان گرمایش زمین به این حد نصاب دمای کره زمین ممکن است کاهش یابد ولی عبور از این مرز نشان می‌دهد که اقدامات جامعه بین‌المللی برای کنترل گرمایش زمین نتیجه نداده است.
دانیل کوئیگین، یکی از محققان ارشد در چتم هاوس و نویسنده این گزارش گفت: «هنوز یک شانس جدی باقی مانده تا قبل از اینکه فرصت تمام شود، همه دولت‌ها برای جلوگیری از فاجعه‌بارترین آثار تغییرات آب و هوایی، جاه‌طلبی را پایان ببخشند.»
او این را هم اضافه کرد که «احتمال فزاینده‌ای وجود دارد که وقایع مرتبط با آب و هوا باعث ایجاد سلسله‌ای از حوادث مرتبط در نقاط مختلف شود؛ اختلال در تجارت، بی‌ثباتی سیاسی، افزایش مهاجرت، افزایش بیماری‌های عفونی یا حتی درگیری مسلحانه از آن جمله است».
جیمی پیترز، مدیر ستاد انتخاباتی دوستان زمین، گزارش اندیشکده امور بین‌الملل چتم هاوس را «هولناک» خواند اما گفت که فکر نمی‌کند برای واکنش به تغییرات آب و هوا «خیلی دیر» باشد.
او از دولت بریتانیا خواست که «دست به کار شود» و حمایت از پروژه‌های مرتبط با سوخت فسیلی مانند توسعه فرودگاه‌ها، معادن زغال سنگ و پروژه‌های گاز را کنار بگذارد. پیترز گفت انجام این کار به بریتانیا مشروعیت می‌دهد تا از دیگر کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای درخواست اقدام کند.
پیش از این نیز رئیس دوره‌ای اجلاس تغییرات آب و هوایی هشدار داد که استفاده از زغال سنگ باید به تاریخ بپیوندد تا رهبران جهان از نشست گلاسکو به‌عنوان آخرین شانس برای جلوگیری از بحران گرمایش زمین استفاده کنند.
الوک شارما، وزیر پیشین بازرگانی انگلیس که حالا ریاست دوره‌ای اجلاس تغییرات آب و هوایی را برعهده دارد گفته بود که شاید این آخرین شانسی باشد که بتوان از گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد زمین جلوگیری کرد و آینده روشنی برای توسعه مشاغل سبز و هوای پاکیزه ساخت. اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی موسوم به کاپ۲۶ قرار است نوامبر آینده در شهر گلاسکو برگزار شود.
سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده که در طول ۵ سال آینده میزان متوسط گرمایش زمین به ۱.۵ درجه بالاتر از دمای دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید. طبق پیش‌بینی این نهاد وابسته به سازمان ملل حداقل یک سال در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ شاهد این رکورد جدید خواهیم بود.
به گفته رئیس دوره‌ای اجلاس تغییرات آب و هوایی، اگر درباره گرمایش ۱.۵ درجه‌ای زمین جدی هستیم، گلاسکو باید نشستی باشد که در آن زغال سنگ به تاریخ بپیوندد؛ چنانچه دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید این فناوری، دیگر قدیمی شده است.
دولت انگلیس به عنوان میزبان نشست تغییرات آب و هوایی به دنبال استخراج زغال سنگ از معدن جدیدی در منطقه کامبریا است که با اعتراض شدید افکار عمومی و گروه‌های طرفدار محیط زیست مواجه شده است.
دانشمندان معتقدند که تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر دمای زمین به نسبت سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته است.
پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نیز نشان می‌دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماه‌های سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.
به گفته این نهاد متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود. این پیش‌بینی بر اساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *