پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشدار آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:

هشدار آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن





هشدار آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۴

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از همکاری این سازمان با مالکان ساختمان‌های ناایمن در جهت ایمنی‌سازی ساختمان‌های پرخطر خبر داد و گفت: در صورت عدم همکاری مالکان با این سازمان با قوه قضائیه روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش پیام ما به نقل از  ایسنا، سید جلال ملکی با اشاره به وضعیت ساختمان‌های ناایمن بیان کرد: از سالگرد وقایع تلخی مانند پلاسکو و متروپل که در هر کدام از آن‌ها جان چندین شهروند و آتش‌نشان گرفته شد، چندسالی می‌گذرد. همچنین در این مدت حوادث دیگری مانند حریق در بیمارستان گاندی و پالایشگاه تهران نیز داشتیم که اگرچه بحرانی نشدند اما اگر حضور به موقع آتش‌نشانی نبود، امروز از این حوادث نیز به عنوان یک بحران بزرگ یاد می‌کردیم.

او با اشاره به آتش‌سوزی رخ داده در بیمارستان شریعتی تهران، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که هر بار حادثه‌ای رخ می‌دهد، بحث ایمنی ساختمان‌ها و حفظ جان و مال افراد بر سر زبان‌ها می‌افتد و در حالت عادی این متوجه محقق نمی‌شود که بسیار ناراحت کننده است. حالا هم موضوع آتش‌سوزی در بیمارستان شریعتی سبب شده تا دوباره به ایمنی ساختمان‌ها توجه شود.

ملکی با اشاره به فرآیند نظارت بر ساختمان‌های ناایمن گفت: شناسایی ساختمان‌های ناایمن از سال‌ها پیش در دستورکار ما در سازمان آتش‌نشانی تهران قرار گرفت و در مجموع به ۱۲۹ ساختمان بسیارخطرناک و بحرانی رسیدیم. ما با هر کدام از مالکان این ساختمان‌ها حتی پنج تا 10 بار نیز جلسه گذاشتیم و سعی کردیم آن‌ها را متقاعد کنیم که برای حفظ جان خود و دیگران، ایمن‌سازی را شروع کنند اما متاسفانه موفق نشدیم.

او در ادامه افزود: در دو سال گذشته، خوشبختانه با همکاری خیلی خوب دستگاه قضا و شهرداری، تعداد این ساختمان‌هایی که حتی از پلاسکو نیز بدتر بودند، به حدود 70 ساختمان رسید و قصد داریم تا پایان سال این عدد را کاهش دهیم.

سید جلال ملکی خطاب به مالکان ساختمان‌های پرخطر گفت: ما همه همکاری لازم را در جهت ایمنی‌سازی ساختمان‌های پرخطر با مالکان انجام می‌دهیم، حتی به آن‌ها فرصت بیشتر می‌دهیم یا ایمن‌سازی‌ها را مرحله‌ای می‌کنیم که به مالکان فشار مالی وارد نشود؛ اما اگر مالکان با سازمان آتش‌نشانی به توافق نرسند و مطمئن شویم که قصد همکاری وجود ندارد، برای آن‌ها در دستگاه قضا پرونده تشکیل می‌شود و دیگر آن زمان باید پاسخگوی قانون باشند.

او در پاسخ به این پرسش که تاکنون ساختمان ناایمنی حکم تخریب گرفته است یا خیر، افزود: بله مواردی داشتیم که شرایط ساختمان از هر نظر بسیار ناایمن و خطرناک بود که حکم تخلیه و تخریب ساختمان‌ها صادر شده است. در واقع کار ما با اخطار آغاز و با تخریب یا ایمن‌سازی ساختمان‌ها به پایان می رسد.

ملکی در ادامه اضافه کرد: یکی از مسائل مهمی که با آن مواجهیم، تغییرکاربری‌ها است. به عنوان مثال بسیاری از اماکن اطراف بازار تهران، قبلا مسکونی بوده‌اند اما با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و غیرقانونی، به انبار، کارگاه یا مغازه تبدیل شده‌اند که این مسئله باعث شد افراد تغییرات بسیاری در سیستم برق، گاز، آب و حتی دیوارها انجام دهند که هر کدام از این‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

او بیان کرد: علاوه بر نماهای کامپوزیت، سقف‌های شیروانی نیز در حال حاضر از معضلات ما هستند، زیرا این سقف‌ها دود و شعله را خیلی راحت به ساختمان‌های مجاور منتقل می‌کنند که همین خطر را چندبرابر می‌کند.

ملکی اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی پای کار ایمنی ساختمان‌ها است. ما رایگان بازید می‌کنیم، رایگان دستورالعمل صادر می‌کنیم، رایگان مشاوره می‌دهیم و هر چند بار نیاز باشد بازدید می‌کنیم تا از انجام صحیح روند کار مطمئن شویم و حالا نوبت مالکان ساختمان‌ها است که پای کار بیایند و خدایی نکرده روزی شاهد نباشیم که ساکنان این ساختمان‌ها آسیبی دیده‌اند که دیگر قابل جبران نباشد.

او در پایان افزود: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان این‌که حادثه فقط برای همسایه نیست، هشدار داد: مردم باید بدانند که حتی اگر در حریق‌ها جان سالم نیز به در ببرند اما دستشان قطع شود یا صورتشان بسوزد، با میلیاردها تومان نیز این خسارات قابل جبران نیست در حالی که می‌توان از قبل با انجام ایمن‌سازی‌ها با مبالغ ناچیز، از این اتفاقات پیشگیری کنیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

جنگل‌های خوزستان زیر تازیانۀ آتش

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان: از ابتدای امسال تا اواخر تیرماه، ۵۹ مورد آتش‌سوزی در بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از مناطق حفاظت‌شده رخ داده است

جنگل‌های خوزستان زیر تازیانۀ آتش

وزارت نیرو، «سیاست ساز» یا «سیاست باز»

دیدگاه کارشناسان دربارۀ ابعاد سیاسی و اجتماعی مدیریت منابع آبی کشور

وزارت نیرو، «سیاست ساز» یا «سیاست باز»

نوشیدن آب از زباله‌دان؟

مناقشه میان محیط‌زیست و مدیران استانی چهارمحال‌وبختیاری بر سر آبگیری سد «باباحیدر» بالا گرفته است

نوشیدن آب از زباله‌دان؟

انتخاب وزیر نیرو باتوجه‌به مسئلۀ اجتماعی آب

حوزۀ آب و انرژی، نیازمند دمیدن روح گفتمانی تازه است

انتخاب وزیر نیرو باتوجه‌به مسئلۀ اجتماعی آب

آیندهٔ ایران در گرو مدیریت مطلوب محیط زیست

آیندهٔ ایران در گرو مدیریت مطلوب محیط زیست

رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»

رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»

گندمکاران هنوز طلبکارند

گندمکاران هنوز طلبکارند

برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها باید در مراکز استان‌ ستاد مدیریت بحران تشکیل شود

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد؛

برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها باید در مراکز استان‌ ستاد مدیریت بحران تشکیل شود

تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران

ابلاغ برنامه به استان‌های غبارخیز

تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران

دستور رئیس سازمان بازرسی به معاون تولیدی برای پیگیری طلب گندمکاران

دستور رئیس سازمان بازرسی به معاون تولیدی برای پیگیری طلب گندمکاران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر