پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد

مدیرکل مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات:

نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد





نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹

مدیرکل مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مبارزه جدی با آفت کرم برگ‌خوار پاییزه نیازمند خروج از فهرست آفات قرنطینه خارجی و انتقال به فهرست آفات همگانی است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، سعید معین مدیرکل مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آفت کرم برگ‌خوار پاییزه افزود: مبارزه با برخی آفات عمومی و همگانی برای جلوگیری از ورود به مزارع در حوزه فعالیت سازمان حفظ نباتات کشور است که این سازمان پس از شناسایی و ارزیابی به سرعت وارد عمل می‌شود.

او اظهار داشت: کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفات مهم کشورهای حوزه آمریکای شمالی جنوبی و مرکزی است که تاکنون از آفات قرنطینه خارجی بوده و در کمین مزارع استان‌های مختلف است.

معین تصریح کرد: این آفت قدرت تولیدمثل و خسارت‌زایی بالایی دارد، به طوری که ۸۰ محصول مهم اقتصادی از جمله ذرت، سورگوم، ارزن، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سویا، سیر، بادام‌زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا، موز، نیشکر و چغندرقند را می‌تواند مورد تهاجم قرار دهد.

او در ادامه افزود: سال گذشته وجود این آفت در مزارع برخی استان‌های جنوبی کشور همچون کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس دیده و تایید شد به طوری که در کرمان به مزارع ذرت ورود و خسارت قابل توجهی وارد کرد.

معین با بیان این‌که هجوم این آفت با فصل سرما شروع می‌شود اضافه کرد: سال گذشته استان‌های جنوبی کشور به این آفت مبتلا شده‌اند و کنترل این آفت نیازمند مبارزه جدی و اصولی است.

او ادامه داد: اکنون دمای هوا در استان‌های جنوبی کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد است، اما به ‌محض کاهش دمای هوا احتمال هجوم آفت در مزارع استان‌های جنوبی افزایش می‌یابد که این موضوع برای تولیدکنندگان نگران‌کننده شده است.

معین اضافه کرد: با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز فصل زراعی جدید نیاز است که آمادگی لازم برای مبارز با این آفت خسارت‌زا را داشته باشیم که این امر نیازمند تهیه و تدارک سم، سمپاش و ادوات دیگر است، زیرا امکان آلودگی استان‌هایی همچون ایلام، لرستان، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی وجود دارد.

او اظهار کرد: طبق قانون سازمان حفظ نباتات متولی مبارزه با برخی آفت در مناطق کوهستانی قبل از رسیدن به مزارع و باغات است و سازمان منابع طبیعی کشور نیز متولی مبارزه با آفات در عرصه‌های طبیعی همچون جنگل، مرتع و بیابان است.

سعید معین با بیان این‌که این آفت در پاییز سال گذشته شناسایی شد گفت: آفت کرم برگ‌خوار پاییزه تاکنون در فهرست آفات قرنطینه خارجی قرار داشته، بنابراین امکان مبارزه با این آفت توسط سازمان حفظ نباتات کشور وجود ندارد، اما برای این‌که این آفت جز آفات همگانی و عمومی با مدیریت این سازمان قرار بگیرد قرار است طی یکی دو هفته آتی جلسه‌ای تشکیل شود.

او بیان کرد: طبق قانون مصوب فهرست آفاتی که مربوط به آفات عمومی، همگانی و قرنطینه‌ای است، در جلسه شورای حفظ نباتات به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و معاونین پنج وزارتخانه و روسای سازمان تحقیقات آموزش و کشاورزی و سازمان حفظ نباتات و سه کارشناس که وزیر تعیین می‌کند، بررسی و مشخص می‌شود که چه آفاتی عمومی و همگانی و چه آفاتی قرنطینه‌ای، خارجی یا داخلی و این‌که کدام سازمان متولی مبارزه با آن‌ها باشد.

معین در پایان تصریح کرد: همچنین برای جلوگیری از ورود این آفت به مزارع اقداماتی نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان، پایش مستمر مزارع و ورود محموله‌های زراعی مشکوک به استان‌ها الزامی است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر