پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اصر ار وزیر نیرو براستفاده از آب‌های ژر ف

علی اکبر محرابیان در یک برنامه تلویزیونی از تصفیه آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان دفاع کرد

اصر ار وزیر نیرو براستفاده از آب‌های ژر ف





۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۴۲

|پیام ما| به نظر می‌رسد راهی که وزیر نیرو قرار است در وزارتخانه متبوع خود دنبال کند، تناسب چندانی با حفظ محیط زیست و نگاه بلند مدت به منابع آب ندارد. او هم در برنامه ارائه شده خود به مجلس و هم در نخستین اظهاراتش در کسوت وزیر، تاکید ویژه‌ای بر شیرین‌سازی آب دریا و استخراج آب‌های ژرف دارد. مواردی که بارها کارشناسان حوزه آب و فعالان محیط زیست نسبت به اجرایی شدن آنها هشدار داده‌اند. اما وزیر باز هم اعتقاد به تنوع بخشی منابع آب دارد.
تنوعی که در بلند مدت موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی خواهد بود. پیش از این هم کارشناسان این حوزه به «پیام ما» گفته بودند که غیر اصولی بودن اجرای چنین پروژه‌ای با اعلام اعداد خیالی درباره منابع موجود جز ایجاد امیدی واهی در دل مردم نتیجه دیگری ندارد و راه نجاتی برای کم آبی کشور از این بحران دامنه‌دار نیست.
مشکلات خوزستان
وزیر نیرو در گفت و گوی خبری شنبه شب در تلویزیون به سفر یک روزه خود به خوزستان اشاره کرد و ایجاد شبکه فاضلاب در این استان را امری ضروری و مهم دانست و گفت: ارتفاع آب‌های تحت الارضی در این استان بالا بوده و امکان جذب فاضلاب در زمین وجود ندارد. در این شرایط ایجاد شبکه فاضلاب امری بسیار ضروری و مهمی است.
محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو در استان خوزستان هفت طرح آب‌رسانی دارد که با این طرح‌ها موضوع آب‌رسانی در تمام شهرها و روستای این استان تکمیل می‌شود، گفت: طرح‌های شمال شرق، جنوب شرق، دزفول، اندیمشک، مسجدسلیمان و غدیر که بزرگترین طرح آب‌رسانی بوده و 26 شهر اصلی را آب‌رسانی می‌کند، جزو این طرح‌های در حال تکمیل است.
وزیر نیرو در خصوص تامین آب کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به اینکه شرایط خشکسالی را سپری می‌کنیم و حجم منابع آبی خوزستان کم است، قرار شد با یک‌ مدیریت دقیق و کنترل شده به شرط رعایت الگوی کشت، آب کشاورزی خوزستان را به صورت کامل تأمین کنیم.
صرفه جویی 10 هزار مگاواتی برق
علی اکبر محرابیان با اشاره به اینکه ما امروز مقام 14 دنیا در ظرفیت‌سازی برق را داریم، گفت: طی سال‌های گذشته یک اشتباه رخ داد که عنوان شد ما به نیروگاه‌سازی اعتقادی نداریم. امروز با مزرعه‌ای طرف هستیم که سال قبل در آن کشتی صورت نگرفته درحالی‌که این مزرعه پربار است.
محرابیان با بیان اینکه در تولید برق با 13 هزار مگاوات تراز منفی مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر از ظرفیت تولید 85 هزار مگاوات برق، 53 هزار مگاوات برق تولید می‌شود.
اگر 13 هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد. یک برنامه عملیاتی، اجرایی و زمان‌بندی شده را برای رفع این مشکل تهیه کرده‌ایم که توسعه 30 هزار مگاوات برق را در بر دارد. ایجاد ظرفیت 7500 مگاواتی جدید از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، احداث 2500 مگاوات نیروگاه جدید حرارتی، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی از محل سرمایه‌گذاری صنایع انرژی‌بر کشور و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین در برنامه داریم که طی چهار سال 10 هزار مگاوات صرفه‌جویی در بخش مدیریت مصرف محقق شود.
بهره‌برداری از آبهای ژرف در شرق کشور
محرابیان با بیان اینکه در موضوع آب تخصیص، توزیع و منابع آب از مهم‌ترین موضوعات است، گفت: سرانه مصرف آب از 6858 مترمکعب در سال 1335 به 1597 مترمکعب در سال 1400 رسیده است. در شرایط فعلی باید با این میزان آب، قوانین و مقررات گذشته را بازنگری کنیم.
در موضوع تخصیص باید به سه اصل عدالت، شفافیت، قانون و حقوق مناطق محروم هم توجه کنیم. در حال حاضر لایحه‌ای در دولت مطرح است که با دیدگاه دولت جدید در حال بررسی بوده که با عنوان لایحه آب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. اختیار تخصیص آب با وزارت نیرو است، اما شاهد هستیم که شفافیت و عدالت در آن نیست؛ چرا که شاخص‌های عدالت درست تعریف نشده است.
محرابیان با بیان اینکه در موضوع توزیع، باید به فکر تسریع اجرای طرح‌ها باشیم، گفت: کسری بودجه وجود دارد اما در کشور کمبود نقدینگی نداریم و موضوع کشور ما مدیریت نقدینگی است؛ اگر در بودجه‌هایی که تنظیم می‌شود طرح‌ها را به گونه‌ای تعریف کنیم تا بتوانیم از نقدینگی موجود کشور در این طرح‌ها و پروژه‌ها استفاده کنیم، مشکل رفع می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه تنوع بخشیدن در سبد تامین آب می‌تواند راهکار مناسبی باشد، گفت: بیش از 99 درصد آب‌هایی که اکنون مدیریت می‌کنیم، آب‌های بارشی بوده و کمتر از یک چهارم بارش را به آب‌هایی تبدیل می‌کنیم که روی آن‌ها مدیریت می‌کنیم.
باید منابع تأمین آب را متنوع کنیم و علاوه بر تأمین آب از دریا که باید در دستور کار قرار داشته باشد، می‌توانیم از منابع آب ژرف استفاده کنیم که در شرق ایران در عمق دو تا سه متری زمین می‌توان از آن استفاده کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون دو چاه ژرف در کشور به آب رسیده است، گفت: ای‌سی آب حدود 12 هزار است که با تصفیه ساده می‌توان از آب استفاده کرد و نرخ تمام شده آب نسبت به خطوط انتقال در برخی موارد، بسیار کمتر است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *