پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگ آب و مافیای سدسازی را قبول ندارم

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو:

جنگ آب و مافیای سدسازی را قبول ندارم

تقی‌زاده‌خامسی: در بخش کشاورزی باید بر اساس سهم آب این بخش کار کشت انجام شود و طبیعی است که اراضی زیر کشت کاهش خواهد یافت





جنگ آب و مافیای سدسازی را قبول ندارم

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۰۶

روزی نیست که در ایران خبری از حوزه آب مخابره نشود. به عقیده بسیاری از کارشناسان مساله آب در ایران به یک ابرچالش بلد شده است به طوری که باید برای مدیریت منابع آب در ایران طرحی نو در انداخته شود. کارشناسان از عبارت‌های مختلفی برای توصیف وضعیت فعلی بهره می‌گیرند. عده‌ای با اشاره به دعوای میان استان‌ها برای انتقال آب از عبارت «جنگ آب» استفاده می‌کنند و شماری دیگر از عبارت ورشکستگی آبی برای توصیف وضعیت کنونی حکمرانی آب استفاده می کنند. معاون آب و آبفای وزارت نیرو هر چند عبارت جنگ آب را قبول ندارد اما تاکید می‌کند که آب مساله ای چند وجهی پراهمیت برای ایران است.
قاسم تقی‌زاده‌‌خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه حوضه‌های آبی مشترک ایران با دیگر کشورهای همسایه در شرایط خطر و پرخطر قرار دارند، معتقد است: مخالفت‌های جدی برای انتقال آب بین حوضه‌ای در بین مردم ترویج می‌شود و آب موضوع و چالش اصلی دولت‌ها شده است. به گزارش ایلنا، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو می‌گوید: «10 سال خشکسالی را تمرین کرده‌ایم در شرایطی که موجودی مخازن سدهای ما کمتر از این هم بوده است. در حال حاضر در مورد آب شرب جای نگرانی نیست ولی در بخش کشاورزی باید بر اساس سهم آب این بخش کار کشت انجام شود و طبیعی است که اراضی زیر کشت کاهش خواهد یافت.» تقی‌زاده‌خامسی در خصوص دلایل این وضعیت و مقصران آن می‌گوید: «دلایل کم‌آبی به دو دسته فیزیکی و انسانی طبقه‌بندی می‌شود. دلایل فیزیکی آن خشکی طبیعی، تغییر اقلیم و نبود ذخایر زیرزمینی است و از دلایل انسانی آن هم می‌توان به تصمیم‌گیری‌های غلط دولت‌ها و مجلس‌ها، نبود قانون موثر، تخصیص بیش از اندازه آب و مهم‌ترین آن الگوی کشت اشاره کرد» معاون آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص واردات آب می‌گوید: «جایی را سراغ ندارم که آب وارد کند، کشور ما هم به اندازه رشد جمعیت آب به اندازه کافی دارد، اما استفاده از آب بهینه صورت نمی‌گیرد خصوصا در بخش کشاورزی، مصرف بسیار خارج از استاندارد است»
تقی‌زاده‌خامسی جنگ بر سر آب را قبول ندارد همچنان که صلح را قبول ندارد او می‌گوید: «آب یک موضوع میان‌بخشی است. همه دستگاه‌ها اگر متفق شوند همین آب موجود قابل مدیریت است.» در خصوص وجود مافیای آب و سدسازی هم اعتقاد او بر این است که: «نام‌گذاری‌ها توسط افرادی صورت می‌گیرد که دارای منافع شخصی هستند و اتفاقا مافیا خود اینها هستند که برای کسب نظر عده‌ای محدود به اینگونه القاب دامن می‌زنند. اگر این سدها در خوزستان نبود، در سال 98 سیل، خوزستان را نابود می‌کرد و هزاران کشته بر جای می‌گذاشت. البته در کار همیشه اشکال هم هست که باید اقدامات این‌چنینی با کمترین اشتباه صورت گیرد.»
معاون آب و آبفای وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم بگوییم کشور ما در حوزه استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ضعیف‌تر عمل کرده است؟ می‌گوید: «در بخش آب شیرین‌کن در سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است، مثلا در استان هرمزگان شهر بندرعباس 70 درصد آب شرب را از طریق آب شیرین‌کن تامین می‌شود و یا انتقال 150 میلیون متر‌مکعب آب‌نمک ز‌دایی شده از خلیج‌فارس برای صنایع استان‌های کرمان و یزد پروژه بسیار خوبی بوده است اما ظرفیت کار برای شیرین‌سازی آب جهت استفاده صنعت و آب شرب شهرها و روستاهای شهرهای ساحلی بسیار زیاد است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *