پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس جمهور منتخب جلوی«طرح صیانت» را بگیرد

رئیس جمهور منتخب جلوی«طرح صیانت» را بگیرد





۸ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۰۵

چهارشنبه 6 مرداد 1400 مجلس تصمیم‌گیری برای طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را به یکی از کمیسیون‌ها سپرد. به این ترتیب احتمال تصویب نهایی طرح بسیار قوت گرفت. این تصمیم موجب نگرانی گسترده کاربران شبکه‌‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شد. این طرح در عنوان البته طرح خوبی است ولی در عمل – اگر به همین ترتیب که مصوب شده، نهایی و اجرا شود – به محدودیت و انسداد دسترسی به شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های بین‌ المللی می‌انجامد. شبکه‌های اجتماعی مجازی پدیده‌های جدیدی مانند شهروندی مجازی را در جوامع مختلف بشری به‌وجود آورده‌اند. بررسی تجربه زندگی نسل جوان برای درک تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تربیت آنها در ایران در دو شبکه اجتماعی مجازی تلگرام و واتس‌اپ نتایجی شگفت‌انگیز را نشان می‌دهد. پیشرفت‌های فن‌آوری باعث شده شهروندان جوان ایرانی با حقوق شهروندی و فرهنگ خود بیشتر آشنا شوند.
همچنین‌، تجربه زیسته جوانان ایرانی تغییر نقش افراد از یک شهروند منفعل در شبکه‌های اجتماعی به شهروندان فعال در شبکه‌های اجتماعی مجازی را نشان می‌دهد. علاوه بر این تنوع منابع یادگیری و موضوعات مربوط به حقوق شهروندی شبکه های اجتماعی مجازی به صورت فرصت‌های جدیدی را برای آموزش نسل جوان نشان داده است. این شرایط در همه‌گیری کرونا خود را بیشتر نشان داد. تغییر در سیاست‌های آموزشی فعلی ایران با چنین امکانات جدیدی اجتناب‌ناپذیر است. مسئولان کشور با وجود فیلترینگ از رسانه‌های اجتماعی بین‌المللی مانند توییتر یا فیس‌بوک استفاده می‌کنند. شرکت‌های ایرانی در تلاش برای ساختن ابزارهای موازی داخلی برای بازار ایران کوشش‌های خوب و در بعضی مواقع ناکافی کرده‌اند. رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای جمعیت جوان ایرانی اهل فن را جذب کرده است. در سال 1391، از کل کاربران ایرانی حدود 30 درصد حداقل یک ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی وقت صرف می‌کردند. این درصد در سال 1395 به 60 درصد رسید که 22 درصد آن بیش از 3 ساعت سه ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی حاضر بوده‌اند.
در 1391 حدود 7 درصد از کاربران در اینستاگرام حداقل یک یا دو بار در روز پست می‌گذاشتند، که در سال 1395 این میزان به 25 درصد رسید. اهداف و رفتارهای طرفدار محیط زیست ایران نشان می‌دهد که فضای مجازی بستر مناسب اصلی برای تقویت هنجارهای ذهنی و افزایش دانش محیطی ایرانیان با اهداف طرفداران محیط زیست بوده است. طرفداران محیط زیست با استفاده از فضای مجازی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیندهای اجتماعی اثر گذاشته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی گروه‌های طرفدار محیط زیستی نقش مهمی در جذب افکار عمومی و بیان مشکلات زیست محیطی دارند. شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها فرصتی منحصربه‌فرد در ارائه اطلاعات فوری و به‌روز با توانایی ارتباط دو طرفه یافته‌اند. این شبکه‌ها پایه مناسبی هستند که فضای تعاملی و غیر رادیکال را با ارتقای دانش و نگرش محیط زیستی کاربران، توسعه می‌دهند. از رئیس مجلس و رئیس‌جمهور منتخب توقع داریم تا از تداوم «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» جلوگیری کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *