پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگل‌های نارک و کوه خامی، در حصار آتش

آتش‌سوزی در گچساران ادامه دارد

جنگل‌های نارک و کوه خامی، در حصار آتش





۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۰:۳۷

|پیام‌ما| نارک پس از گذشت بیش از صد ساعت، همچنان در آتش است و حریق به کوه خامی هم افتاده؛ این دو منطقه در گچساران سال گذشته هم گرفتار شعله‌ها شده بودند. میزان خسارت هنوز معلوم نیست اما یک فعال محیط زیست حاضر در آتش‌سوزی می‌گوید وسعت جنگل‌های سوخته نارک بیشتر از 500 هکتار است.
آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه نارک از پنجشنبه گذشته آغاز شده بود و با وجود تلاش داوطلبان و امدادگران به دلیل سخت‌گذر بودن و وزش باد شدید همچنان ادامه دارد. تا دیروز 10 سورتی پرواز با بالگرد به این منطقه انجام شده است. حریق منطقه حفاظت‌شده کوه خامی هم 17 عصر روز شنبه آغاز شده و داوطلبان حاضر در منطقه که از خاموشی نارک ناامید شده‌اند، برای جلوگیری از گسترده‌شدن بیشتر آتش خامی تلاش می‌کنند.
امید سجادیان، فعال محیط زیست منطقه و دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی این استان از آخرین وضعیت آتش‌سوزی به «پیام‌ما» توضیح می‌دهد: «اعزام یک بالگرد نمی‌تواند آتش‌سوزی در این ابعاد را مهار کند. شدت وزش باد امیدها برای مهار آتش در نارک را ناامید کرده است. ما حالا تنها امیدواری‌مان این است که بتوانیم آتش خامی را مهار کنیم. این آتش‌سوزی از روز شنبه شروع شده و فعالان منطقه در کنار نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست حضور دارند اما برای مهار باید از نیروهای آموزش دیده و تکاوران ارتشی کمک گرفت که متاسفانه این کمک گرفتن همیشه آنقدر دیر اتفاق می افتد که بخش بزرگی از جنگل‌ها از دست می‌رود.» سجادیان امیدوار است درخواست کمک از سپاه یا ارتش هرچه زودتر عملی شود و آنها وارد کار شوند چرا که دست نیروهای مردمی برای مهار آتش خالی است. «هنوز مشخص نیست حجم آسیب چقدر است اما فکر می‌کنم بالای 500 هکتار است و از آنجایی که آتش در نارک غیرقابل کنترل شده فقط باید تلاش کنیم تا کوه خامی به این وضعیت دچار نشود.»
امسال هفت فقره آتش‌سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شیرین، تپه‌های مشرف به کوی کارکنان و نارک در گچساران رخ داده و این در حالی است که 90 درصد اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهند که از این میزان نیز 70 درصد مراتع و جنگل‌ها هستند. پارسال هم بیش از 600 هکتار از مراتع و جنگل‌های این شهرستان نیز طعمه حریق شد.
هادی سینایی، رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هم درباره آتش‌سوزی خامی گفت: «از همان ابتدای آتش‌سوزی، نیروها به منطقه اعزام شدند ولی با توجه به صعب‌العبور و کوهستانی بودن منطقه و رسیدن به شب، عملیات اطفا به کندی پیش می‌رود، به همین دلیل ماموران موفق نشدند که آتش را در همان ساعات اول مهار و کنترل کنند.»
به گفته او کمک بالگردهای سپاه برای هلیبرد نیرو شروع شده و نیروهای محیط زیست استان، منابع طبیعی و تشکل‌های مردمی در منطقه حضور دارند.
او در ادامه گرمی هوا‌، صعب‌العبور بودن منطقه، خشکی مراتع و علفزارها و وزش باد را از دلایل کندتر شدن روند مهار عنوان کرد و افزود: «آتش‌سوزی از مناطق آزاد وارد مناطق حفاظت شده است، با حضور تیم کارشناسی در محل آتش‌سوزی علت، وسعت و میزان خسارت وارد شده بررسی می‌شود.»
اینها در حالی است که فرج‌الله استلاحی، بخشدار مرکزی گچساران هم عصر دیروز به ایسنا خبر داد، اگرچه نیروها پای کارند اما مهار آتش سخت و وسعت آن زیاد است. او گفت: «یک فروند بالگرد، پیوسته در حال انتقال نیروها به ارتفاعات محل آتش‌سوزی است اما به علت کوهستانی بودن، شیب تند، دمای بالای هوا و فوران آتش، دسترسی سخت و سخت‌گذر بودن منطقه، مهار آتش سخت است.» به گفته او قرار است دو فروند بالگرد دیگر از استان اصفهان برای کمک به اطفای حریق در گچساران اعزام شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *