سایت خبری پیام ما آنلاین | رویای واکسیناسیون

گرایش ایرانیان به سفر خارجی برای دریافت واکسن‌ کرونا اوج گرفته است و مسئولان همچنان وعده تولید واکسن می دهند

رویای واکسیناسیون

عضو کمیته ملی واکسن کرونا: ۸ واکسن در مرحله پژوهشی یا مقدماتی،۷ واکسن در مرحله پیش‌بالینی و ۲ واکسن در انتظار دریافت مجوز کارآزمایی بالینی هستند





رویای  واکسیناسیون

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۹

موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده است. سیستان و بلوچستان روزهایی بحرانی را می‌گذراند. بسیاری از شهرهای کشور دوباره در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند. آمار فوتی‌های کرونا در ایران به مرز 85 هزار نفر رسیده است. با وجود تمام اخباری که در مورد تولید انواع واکسن در کشور منتشر می‌شود، هنوز این واکسن‌ها به مرحله تزریق عمومی نرسیده‌اند. لیستی بلند بالا از انواع واکسن داخلی و خارجی که وعده آنها از سوی مسئولان داده شده است، اما در عمل، واکسیناسیون عمومی همچنان مراحل اولیه را طی می‌کند و روند بسیار کندی دارد. در چنین شرایطی بسیاری از ایرانیان از دریافت واکسن طبق برنامه‌ریزی‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت قطع امید کرده و به فکر راه‌های دیگری برای دریافت واکسن هستند. برای کسانی که توان اقتصادی دارند، راه‌های جایگزین وجود دارد: از خرید واکسن در بازار سیاه و تزریق در کلینیک‌های خصوصی تا سفر به کشورهای همسایه برای تزریق واکسن.

ایران این روزها تا حدودی به تعبیری که محمد مخبر رئیس ستاد فرمان اجرایی امام از وضعیت تولید و واردات واکسن در کشور داشت، نزدیک و تبدیل به «سوپر مارکتی از انواع واکسن‌ها» شده است. واکسن‌هایی که هنوز به بازار نیامده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند از بروز پیک‌های جدید در کشور جلوگیری کنند، اما همچنان بخشی از پروپاگاندای رسانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کرونا در حال حاضر در ایران ۸ واکسن در مرحله پژوهشی یا مقدماتی هستند و ۷ واکسن مرحله مقدماتی را طی کردند و به مرحله پیش بالینی رسیده‌اند و ۲ واکسن هم در انتظار دریافت مجوز کارآزمایی بالینی فاز یک است. این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی موجود تا روز 13 تیرماه، تنها 2 درصد از مردم ایران دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند. سالمندان بسیاری در صف‌های عریض و طویل واکسن در معرض خطر ابتلا به کووید 19 هستند و بیماران خاص همچنان چشم انتظار رسیدن نوبت واکسیناسیون، در این میان سوداگران به کار خود مشغولند و کلینیک‌های خصوصی در حال تزریق واکسن به متقاضیانی که حاضر به پرداخت مبالغ تعیین شده برای واکسنی که در تمام کشورها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد.
هر چند عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به فایزر هایی که در بازار زیرزمینی تهران معامله می‌شود می‌گوید: «به ما می‌گویند از کردستان عراق واکسن فایزر وارد شده و به فروش می‌رسد، اما استفاده آنرا اصلا توصیه نمی‌کنم چون زنجیره سرما را در انتقال این واکسن‌ها رعایت نمی‌کنند و واکسن اگر در شرایط اعلام شده نگهداری نشود، کارایی خود را از دست می‌دهد. ممکن است آب مقطر تزریق کنید و پول هنگفتی بپردازید» اما گزارش‌ها از گرمی بازار فایزر در تهران خبر می‌دهند. در این میان آنچه در روزهای اخیر توجه بسیاری از مسئولان را جلب کرده است، سفر ایرانیان به ارمنستان برای تزریق واکسن است. هنوز آمار موثقی در مورد تعداد ایرانیانی که در ارمنستان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند منتشر نشده است. «هرویک یاریجانیان»، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان در این‌باره می‌گوید: «برای دستیابی به آمار مربوط به تعداد ایرانی‌هایی که در ارمنستان واکسن دریافت‌ کرده‌اند درخواست دادیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. شاید اگر سفارت ایران در ارمنستان درخواست دهد زودتر و راحت‌تر بتواند آمار را به دست بیاورد. می‌توان گفت تعداد ایرانیانی که برای دریافت واکسن به ارمنستان می‌روند بسیار زیاد است. همه پروازهایی که از ایران به ارمنستان رفته یا بازگشته، تقریبا پر بوده است» ایرلاین‌های ایرانی پرواز مستقیم به ارمنستان ندارند، و چند شرکت هواپیمایی ارمنستان مسافران را در این مسیر جا به جا می‌کنند. بر اساس اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری قرار بر این است که پروازهای ایران و ارمنستان افزایش پیدا کند و در مجموع ۱۱ پرواز در هفته از ارمنستان به تهران انجام شود. پروازهایی که به گفته شاهدان عینی در مسیر رفت و برگشت پر از مسافرانی هستند که برای دریافت واکسن راهی ایروان می‌شوند. به گفته یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران، بسیاری از بلیت‌های این مسیر تا ماه آینده پیش‌فروش شده است و افزایش قیمت بلیت در این مسیر در برخی موارد به مرز 20 میلیون تومان (حدود سه برابر قیمت قبل) رسیده است. مسیر زمینی ارمنستان از مرز نوردوز هم در یک ماه اخیر پرتردد تر از همیشه شده است و بسیاری از ایرانیان با اتومبیل شخصی و یا اتوبوس‌های این مسیر به ارمنستان سفر می‌کنند.
رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل به خبرگزاری ایلنا گفته: «در روزهای اخیر با وجود کاهش اساسی سفر زمینی به مقاصد خارجی، تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس به سمت مرزهای ارمنستان افزایش یافته است. اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر از جمله ارمنستان را ندارند. افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند» تورهای گردشگری به مقصد ارمنستان در حالی برگزار می‌شود که مسئولان امر گردشگری خود را از هر گونه دخالت در این زمینه مبرا می‌دانند و اعلام می‌کنند: «ما مسافران را به قصد تفریح به ارمنستان می‌بریم، حالا اگر مسافر بخواهد، می‌تواند واکسن هم تزریق کند» از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت هم در این زمینه سکوت نکرده و واکنش‌هایی به برگزاری تورهای واکسیناسیون به مقصد ارمنستان و ترکیه و امارات نشان داده‌اند.
مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «ما توریسم واکسن به کشورهای مختلف از جمله امارات و ارمنستان را قبول نداریم، معتقدیم مردم ما باید با قیمت مناسب‌تر واکسینه شوند.
به هیچ وجه تزریق واکسن به شکلی فعلی که در حال حاضر لب مرز ارمنستان اتفاق می افتد مورد پذیرش ایران نیست» مردمی که از وعده مسئولان و فرا رسیدن پیک‌های پی در پی کرونا خسته‌اند حالا به گردشگری واکسن به عنوان یک گزینه عملی فکر می‌کنند. اما گویا مسئولان وزارت بهداشت بنا را بر چیزی غیر از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی گذاشته‌اند. کیانوش جهانپور که در ماه‌های اخیر بارها با توییت‌های توهین‌آمیز خود خطاب به مردم جنجال به پا کرده است در واکنش به تورهای واکسن به مقصد ارمنستان در توییتر نوشت: «مردم ارمنستان از واکسن‌ کرونا خیلی استفاده نکرده‌اند و با توجه به نزدیک شدن این واکسن‌ها به تاریخ انقضایشان، این کشور اقدام به تزریق این واکسن به توریست‌ها می‌کند»
شاید‌کیانوش جهانپور نمی‌داند که دولت ارمنستان با هوشمندی از تهدید کرونا برای گردشگری کشور خود فرصتی بدیع خلق کرده تا این صنعت را پس از رکودی یک ساله، احیا کند. مسافرانی که با هدف تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، باید دو بار به این کشور سفر کنند تا هر دو دوز واکسن استرازنکا را دریافت کنند. این به معنای دو برابر شدن هزینه سفر از جمله اقامت، ترانسفر، پرواز و … است. ترکیه و امارات هم به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه‌ای که برای تزریق واکسن رایگان به گردشگران می‌کنند، نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است. هر چند دولت هم از سفر ایرانی‌ها به این کشورها بی‌بهره نیست. بر اساس ابلاغیه‌ای که در اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص عوارض خروج از کشور صادر شده است، هر ایرانی برای اولین سفر خارجی خود 400 هزار تومان و برای سفر دوم 600 هزار تومان عوارض خروج می‌پردازد. در نتیجه تزریق واکسن ایرانیان در کشورهای همسایه برای دولت ایران یک میلیون تومان به ازای هر مسافر درآمد دارد. علاوه بر کشورهایی که این روزها به عنوان مقصد گردشگری واکسن در میان ایرانیان شناخته شده‌اند، به تازگی اخباری از سفر به عراق برای تزریق واکسن شنیده می‌شود. کردستان عراق این امکان را فراهم کرده که ایرانیان بتوانند در این منطقه واکسن فایزر دریافت کنند. دولت عراق اعلام کرده تنها به کسانی که شهروندان این کشور باشند و مجوز اقامت داشته باشند واکسن تزریق می‌کند، اما گزارش‌هایی از فرار قانونی در این زمینه منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان ایرانی هم در عراق اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند.
هر روز در میان اخبار، خبرهایی از واردات و یا مراحل تولید واکسن دیده می‌شود، اما آنچه در کشور در حال وقوع است، بروز پیک پنجم، بحرانی شدن وضعیت محروم ترین استان کشور، سفر ایرانیان به کشورهای همسایه برای نجات از کابوس کرونا و بسیاری موارد دیگر است که با اخبار رسمی و عدد و رقم‌های اعلام شده از سوی مسئولان در تناقض است. مسئولان وزارت بهداشت وعده آخر تابستان و میانه پاییز را برای اجرایی شدن واکسیناسیون عمومی در کشور می‌دهند.
کسی نمی‌داند با پیک‌های کرونا که به طور میانگین هر دو ماه یکبار شهرهای کشور را قرمز و نارنجی می‌کند تا رسیدن زمان این وعده‌ها و محقق شدن این قول‌ها آمار فوتی‌های کرونا به چه عددی برسد. خسارت‌های اقتصادی ناشی از تعطیلی و رکود کسب و کارهای مختلف از این پیک‌های پی در پی، خود موضوع دیگری است. به نظر می‌رسد این زمان خریدن‌ها و به تعویق انداختن زمان واکسیناسیون عمومی تنها به سود کسانی است که از عوارض خروج از کشور و بازارهای زیرزمینی واکسن منتفع هستند. و در سوی دیگر عده‌ای از مردم که توان خرید واکسن‌های چند ده میلیونی و سفر به روسیه و ارمنستان و ترکیه و امارات را ندارند، با جان خود تاوان این سوداگری‌ها را می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *