پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 18 شهرداری قرارداد مطالعه دفع آب سطحی منعقد نکردند

پایان تیرماه آخرین مهلت انعقاد قرارداد اجرای طرح فاضلاب اهواز

18 شهرداری قرارداد مطالعه دفع آب سطحی منعقد نکردند

استاندار خوزستان: تا پایان تیرماه باید قرارداد اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز منعقد شود و در غیراین صورت ۵۰ میلیون یورو اعتباری که برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده از بین می‌رود





18 شهرداری قرارداد مطالعه  دفع آب سطحی منعقد نکردند

۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۵

پس از بارش باران در فصول سرد سال، زندگی خوزستانی‌ها به «زندگی روی دریا» تشبیه می‌شود. مدتی است که جنوبی‌ها عادت کردند که به محض بارش باران،‌ آب از درز خانه‌ها داخل شود و عبور و مرور به مشکل جدی بر بخورد. مساله دفع آب‌های سطحی و فاضلاب دو متهم اصلی جریان سیلاب‌های چند ساله خوزستان هستند. در آخرین گزارشی که روزنامه «پیام‌ما»،‌ آذرماه و در جریان بارش سیل‌آسای باران تهیه کرده بود، بیشتر مسئولان نبود مدیریت بحران در استان را علت ناکارآمدی می‌دانستند. عده‌ای دیگر گفته بودند مشکل نبود شبکه دفع آب‌های سطحی است که مسئولیتش با شهرداری شهرستان‌های مختلف است. پر شدن رودخانه‌ها با فاضلاب و نبود شبکه فاضلاب نیز از دیگر بحران‌هایی است که این استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال در تازه‌ترین نشستی که دیروز در استانداری خوزستان برگزار شد، مسئولان از آخرین وضعیت اعتبار فاضلاب و شبکه دفع آب‌های سطحی خبر دادند.

شهاب صدیقی،‌ سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان دیروز در نشست قرارگاه محرومیت‌زدایی خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام شده بود، باید همه شهرداری‌های شهرهای خوزستان با مشاوران خود در خصوص مطالعه پروژه دفع آب‌های سطحی قرار منعقد می‌کردند.
به گزارش ایسنا، صدیقی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید تا پایان خردادماه با این مشاوران در خصوص مطالعه اجرای پروژه‌های دفع آب‌های سطحی قرارداد منعقد می‌کردند و بر اساس آنچه تصمیم‌گیری شده بود، اگر هر شهرداری قرارداد منعقد نکرد باید به هیات تخلفات معرفی شود.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین تاکید کرد: از ۸۵ شهرداری در خوزستان، ۱۸ شهرداری به تکلیف خود عمل نکرده‌اند و با مشاور، قرارداد مطالعه دفع آب‌های سطحی منعقد نکرده‌اند که پرونده تخلف آن‌ها برای ارائه به تخلفات اداری آماده شده است.
او با اشاره به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی ابلاغ‌شده به وزارت نیرو، بیان کرد: پیگیری تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دفع آب‌های سطحی به شهرداری‌های استان خوزستان انجام شده است و در مرحله آخر امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار داد و امیدواریم به زودی تایید شود. این ۳۰۰ میلیارد تومان، اعتباری است که از سال گذشته باقی مانده و بر اساس تصمیم‌گیری، قرار است دو سوم از آن برای فاضلاب و یک سوم از آن برای دفع آب‌های سطحی هزینه شود.
اعتبار 300 میلیارد تومانی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی
در ادامه این نشست قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان از ضرب الاجلی که برای اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده است گفت و تاکید کرد: تا پایان تیرماه باید قرارداد اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز منعقد شود و در غیر این صورت، ۵۰ میلیون یورو اعتباری که برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده از بین می‌رود.
به گزارش مهر، استاندار خوزستان ادامه داد: حدود ۱۰ شهرستان خوزستان رسما جزو شهرستان‌های محروم هستند و مشکلات متعدد آب‌و‌فاضلاب دارند.
در قرارگاه محرومیت‌زدایی باید روی مصوبات شهرستانی تمرکز شود و برنامه‌های کلان ملی و استانی دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این قرارگاه مورد بررسی قرار گیرد و موانع شناسایی و رفع شوند.
استاندار خوزستان با اشاره به پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور ۳۰۰ میلیارد تومان به جمع‌آوری آب‌های سطحی اختصاص داده و آن را به وزارت نیرو ابلاغ کرده بود. در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شد تا این اعتبار به شهرداری اختصاص یابد.
او با اشاره به مشکلات فاضلاب اهواز و محدودیت زمانی که باید به آن توجه شود، افزود: تا پایان سال مالی که تیرماه است، باید قراردادی برای اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز منعقد شود اما هنوز این قرارداد برای ترک تشریفات در سازمان برنامه و بودجه است.
قرار است در هفته آینده این مساله پیگیری شود تا بتوانیم پیش از پایان سال مالی، قرارداد را منعقد کنیم و در غیر این صورت، ۵۰ میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده برای فاضلاب اهواز از بین می‌رود. این طرح باید به سرعت و بر اساس ترک تشریفات قراردادش، منعقد شود و اگر این قرارداد منعقد نشود، اعتباری که برای فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده از بین می‌رود.
اعتبار 400 میلیارد تومانی
پروژه فاضلاب آبادان
فرزان عباسیان، معاون شرکت آب‌و‌فاضلاب استان خوزستان، نیز در این نشست، از بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان در اواسط مرداد خبر داد. او درباره تسهیلات ماده 56 قانون الحاق گفت: از ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در زمینه فاضلاب استان خوزستان در سامانه دولت تعریف شده و آماده برگزاری مناقصه است. این ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های فاضلاب در شهرستان‌های مسجدسلیمان، ماهشهر، بندر امام و شادگان در نظر گرفته شده که اسناد آن از حدود ۱۰ روز پیش در سامانه دولت قرار گرفته است.
او درباره اعتبار پروژه‌های فاضلاب آبادان گفت: اعتبار پروژه‌های فاضلاب آبادان که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش اعتباری دارند نیز شنبه هفته آینده در سامانه دولت قرار خواهد گرفت. در دشت آزادگان برای استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ با بانک عامل به توافق نرسیده‌ایم و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید حل شود اما علی‌رغم مکاتبات انجام‌شده این مساله تاکنون به نتیجه نرسیده است.
به گزارش ایسنا، همچنین محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خوزستان با اشاره به پیگیری انعقاد قرارداد برای اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز در این نشست گفت: توافقاتی انجام شده تا در یک کمیسیون سه نفره در سازمان برنامه و بودجه کشور، ترک تشریفات برای انعقاد قرارداد اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز مورد بررسی قرار بگیرد.
او افزود: در صورتی که با ترک تشریفات عقد قرارداد اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز موافقت شود، به سرعت کار انعقاد قرارداد به منظور جذب اعتبارات را اجرایی می‌کنیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *