پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورود آب به سدها 47 درصد کاهش یافت

اعلام آخرین وضعیت سدهای کشور

ورود آب به سدها 47 درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان: 68 درصد سد زاینده‌رود خالی است





۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰

|پیام ما| وزارت نیرو آخرین وضعیت سدهای کشور را اعلام کرد و گفت که با کاهش 47 درصدی ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم. به دنبال این کاهش خروجی سدها هم 35 درصد کم شده است. در این میان ظرفیت پرشده برخی سدها کاهش قابل توجه ایی داشته است، برای نمونه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده است که 68 درصد سد زاینده‌رود خالی است.

آخرین گزارش‌ از وضعیت سد‌های بزرگ کشور تا 1 خرداد 1400 نشان می‌دهد، ورودی آب از ابتدای سال آبی 00-99 تاکنون برابر با 25 میلیارد و 290 میلیون مترمکعب بوده که کاهش 47 درصدی ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.
وزارت نیرو اعلام کرده است که در سال آبی جاری از مجموع ظرفیت 50.5 میلیارد مترمکعبی مخازن سد‌ها، حدود 28 میلیارد و 810 میلیون مترمکعب، معادل 57 درصد مخازن پر شده است یعنی حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی 00-99 تاکنون برابر با 25 میلیارد و 290 میلیون مترمکعب بوده است در حالی که در ه مدت مشابه سال آبی قبل این مقدار 47 میلیارد و 580 میلیون مترمکعب بوده است.
وزارت نیرو این کاهش را ناشی از روند کاهشی بارش‌ها و افزایش گرمای هوا و افزایش دمای زودرس اعلام کرده است.
همچنین آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به 28 میلیارد و 810 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی 99-98 (39 میلیارد و 680 میلیون مترمکعب) 27 درصد کاهش داشته است.
طبیعی است که کاهش میزان آب ورودی به سدهای کشور باعث می‌شود که خروجی آب از سدها هم با کاهش مواجه شود. تا‌کنون 23 میلیارد و 630 میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور صورت گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل کاهش 35 درصدی خروجی آب سدها را نشان می‌دهد.
68 درصد سد زاینده‌رود خالی است
روز گذشته 12 خردادماه سال 1400 حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در مورد آخرین وضعیت سد زاینده‌رود، گفت:« در حال حاضر ورودی سد زاینده‌رود 31 و خروجی آن 22.5 مترمکعب بر ثانیه و ذخیره این سد 443 میلیون مترمکعب است.»
او میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری را 819 میلی‌متر اعلام کرد در حالی که بارش‌ها در مدت مشابه در سال گذشته هزار و 175 میلی‌متر بوده است.
بارش‌های امسال در این منطقه در متوسط بلندمدت هزار و 350 میلی‌متر ثبت شده است بنابراین نسبت به سال گذشته و متوسط بلندمدت به ترتیب 43 و 47 درصد کاهش بارندگی وجود داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هم چنین اظهار کرد:« با توجه به حجم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعبی مخزن سد زاینده‌رود، در حال حاضر 68 درصد مخزن سد خالی است و شرکت آب منطقه‌ای کماکان بر حفظ و نگهداری منابع آب و صرفه‌جویی در تمام مصارف تاکید دارد.»
کاهش 43 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته در این حوضه آبریز در شرایطی رخ می‌دهد که حوضه آبریز زاینده‌رود سال گذشته هم به دلیل کم‌آبی با مشکلاتی همانند درگیری میان کشاورزان مناطق مختلف این حوضه و همچنین با دیگر بهره‌برداران آب زاینده‌رود روبه‌رو بوده است به طوری که در سال گذشته اصفهان با 5 مورد اعتراضات مردمی به دلیل کمبود آب مواجه شد. از طرف دیگر تامین نشدن حق‌آبه تالاب گاوخونی هم از جمله دیگر مشکلات این حوضه آبریز در سال‌های گذشته بوده است.
سدهای استان هرمزگان 40 درصد آب دارند
جمشید عیدانی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان هم در مورد وضعیت سدهای این استان گفت: «مقایسه وضعیت منابع آب ذخیره شده در دریاچه سدهای استان هرمزگان در زمان‌های مشابه نسبت به سال‌های گذشته، نشان‌دهنده کاهش شدید منابع آبی است.»
او توضیح داد که به صورت میانگین حدود 40 درصد ظرفیت سدهای استان هرمزگان آب دارند. عیدانی افزود:« سد شمیل و نیان در سال 1399 تقریبا دو برابر خرداد سال 1398 ظرفیت داشت که در حال حاضر حجم این سد به 20 درصد خرداد ماه 1399 رسیده است. پیش‌بینی منابع و مصارف آب استان هرمزگان نشان می‌داد که بدون احتساب بارندگی روزهای اخیر سد شمیل و نیان تقریبا در اواخر خرداد خشک شود اما با وجود بارندگی اخیر و آبگیری و ذخیره می‌توان امیدوار بود این سد تا اواخر شهریور آب داشته باشد.»
کاهش 90 درصدی ورودی آب به سد سفیدرود
وحید خرمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان هم گفته است که تا پایان اردیبهشت ماه حجم آب ورودی به سد سفیدرود ۲۶ متر‌مکعب بر ثانیه است، او ادامه داد:« در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۶۷ متر‌مکعب بر ثانیه بوده است.» این میزان کاهش 90 درصدی ورود آب به سد سفیدرود را نشان می‌دهد. خرمی علت این کاهش ورودی را کاهش نزولات جوی و نبود پوشش برفی در بالادست عنوان کرد. مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: «حجم ذخیره آب در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹۲ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.» شرایط به وجود آمده سبب شده است که طرح نوبت‌بندی آب کشاورزی برای مدیریت بهینه مصرف آب به صورت چهار روز قطع و هشت روز وصل در گیلان در حال اجرا باشد چرا که امسال حدود 98 درصد از شالیزارهای استان گیلان نشاکاری شده است. همچنین اداره کل هواشناسی استان گیلان اعلام کرد که متوسط بارندگی‌ها در گیلان به نسبت بلندمدت 18 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
بیش از 58 درصد مخازن سدهای استان خوزستان خالی هستند
علی شریفی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش 42 درصدی مجموع آورد آب به سدهای استان خوزستان در فصل آبی 99- 1400 خبر داده است. او گفت: «کاهش آورد آبی به ذخایر سدهای استان خوزستان در سال آبی جاری بسیار چشمگیر بوده است و نسبت به سال گذشته با افت شدیدی در خصوص حجم مفید مخازن روبه رو هستیم.» به گفته مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بر اساس آمار اعلام شده از سدهای خوزستان در اول خردادماه، بیش از 58 درصد مخازن سدهای استان خوزستان خالی هستند و در حوزه کارون با خالی بودن 51 درصد ذخیره سد، در دز با کاهش 58 درصدی، در حوزه کرخه با کاهش 71 درصدی، در سد کرخه با کاهش 29 درصدی و در مارون با کاهش 40 درصدی روبه‌رو هستیم. او گفت: در حال حاضر اولویت اول ما تامین آب شرب مردم است، از این رو اگر با انحراف و رعایت نکردن الگوی کشت به خصوص کشت شالی روبه‌رو باشیم، قطعا به لحاظ کمی و کیفی در تامین آب شرب با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. مهدی مختاری مدیر امور بهره برداری سد مخزنی جره هم در مورد وضعیت این سد گفت: تاثیر کاهش میزان آورد بر روی سد جره باعث شده است که از 260 میلیون مترمکعب حجم سد، 48 درصد حجم مفید سد پر شود در حالی که به نسبت مدت مشابه سال گذشته که 158 میلیون مترمکعب بوده امسال تنها 119 میلیون مترمکعب از حجم ذخایر آبی سد تکمیل شده است.تابستان هنوز از راه نرسیده است که خبرهای خوبی از وضعیت آب ورودی و ذخیره پشت سدها به گوش نمی‌رسد. سدهای حوضه‌های آبی مهم مانند حوضه زاینده‌رود و کارون با کاهش آب شدید روبه‌رو هستند به طوری که تامین آب شرب اولویت اختصاص آب در این حوضه‌ها اعلام شده است. در حالی که محیط زیست و حیات وحش و همینطور روستاییانی که از کشاورزی امرار معاش می‌کنند چشم به راه سهمی از آب پشت سدها هستند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *