پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارفاق در پرداخت حق بیمه برای آسیب‌دیدگان خشکسالی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خبر داد:

ارفاق در پرداخت حق بیمه برای آسیب‌دیدگان خشکسالی

روستاییان و عشایر عضو صندوق که از خشکسالی خسارت دیده‌اند می‌تو‌انند وقفه حق بیمه خود را در آینده خریداری کنند





۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۱۱

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به ارتباط مستقیم میان ضریب نفوذ بیمه و توسعه پایدار در یک جامعه، بر تاثیر بیمه بر پایداری روستاها و در نتیجه حفظ محیط زیست، امنیت غذایی و مرزی کشور تاکید کرد. او همچنین از طرح‌های حمایتی برای کمک به روستاییان و عشایر خسارت دیده به دلیل خشکسالی خبر داد.

«یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی میزان پوشش بیمه است» این صحبت‌های علی شیرکانی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس این صندوق است او در پاسخ «پیام‌ما» در مورد اینکه این صندوق چه رویکردی در برابر توسعه پایدار دارد با تاکید بر رابطه توسعه و بیمه توضیح داد:«در اصل وجود کل ساختار صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر برای توسعه پایدار است.»
او ادامه داد:« به همین خاطر هرگز فعالیت‌های این صندوق را به چارچوب بودجه محدود نکردیم چون نگاه ما به پایداری روستا است. هر سال از سقف بودجه فراتررفته‌ایم و بیش از 100 درصد میزان مصوب، پوشش بیمه را به خاطر توسعه پایدار افزایش داده‌ایم.»
شیرکانی گفت:«کشوری که شعارش استقلال است به امنیت مرزی و غذایی و حفظ محیط زیست نیاز دارد که برای حفظ این موارد نیازمندیم روستا پایدار بماند. به همین خاطر از الگوهای رایج صندوق‌ها خارج شدیم فراتر از بودجه دولت حرکت کردیم و به سمت افزایش درآمد رفتیم تا بتوانیم بیشتر از اندازه تعیین شده پوشش بیمه را در هر سال افزایش دهیم برای نمونه در‌آمد ما سال گذشته بیشتر از پیش‌بینی‌ها و 3 برابر درآمد سال 98 بود.»
او دیگر اقدام انجام شده در راستای توسعه پایدار را «طرح 1 میلیون و 400 هزار نفر زیر پوشش بیمه در سال 1400» عنوان کرد. در این طرح قرار است در سال 1400، یک میلیون 400 هزار نفر روستایی و عشایری فاقد بیمه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. ردیف بودجه این طرح در قانون بودجه تصویب شده است اما هنوز تخصیص پیدا نکرده است. شیرکانی در این‌باره اظهار کرد:« گروه‌های نیازمند حمایت در جامعه چند سطح هستند و از سطحی شروع می‌شوند که گرسنه‌اند و بیمه برای آنها یکی از خدمات لوکس به حساب می‌آید. بعد از آن کسانی هستند که با بیمه قابلیت توانمندسازی برای آنها وجود دارد و طرح 1 میلیون و 400 هزار نفر برای آنهاست. در واقع اگرچه بیمه تامین اجتماعی فراگیری دارد اما ما نهادی حمایتی هستیم که این گروه‌های خاص در جامعه را مورد هدف قرار می‌دهیم و کسانی که توانایی بیمه شدن را ندارند، بیمه و توانمند می‌کنیم و برای آنها ارزش افزوده ایجاد کنیم.»
او در مورد اینکه چه تعداد از روستاییان متقاضی دریافت بیمه هستند اما توانایی پرداخت حق بیمه ندارند گفت:«حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر در دهک‌های 1 و 2 و3 ساکن روستا و شهرستان‌ها فاقد بیمه هستند.»
کارگزارانی که زنان را بیمه کنند مشوق بیشتری می‌گیرند
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در پاسخ به «پیام‌ما» در مورد سیاست‌های این صندوق در زمینه گسترش پوشش بیمه در میان زنان روستایی و عشایر توضیح داد:«نقش فعالیت‌های زنان روستایی در کشور بسیار مهم است. ما در راستای افزایش پوشش بیمه در میان زنان مشوق‌هایی را ایجاد کرده‌ایم. کارگزارانی که زنان را بیمه کنند مشوق مالی بیشتری در قرارداد بیمه زنان خواهند داشت. نقش زنان روستایی در کشاورزی و پشتیبانی، بسیار تاثیرگذار است و سیاست صندوق بر افزایش پوشش بیمه برای زنان است.»
او ادامه داد:« حتی زمانی که برخی افراد می‌گویند دریافتی آنها از صندوق برای خانواده کم است و کفاف زندگی را نمی‌دهد، ما آنها را تشویق می‌کنیم که زن و شوهر در یک خانواده، هر دو بیمه شوند چرا که در این صورت مستمری آنها هم افزایش پیدا می‌کند. در طرح یک میلیون 400 هزار نفر هم برای زنان سرپرست خانوار روستایی که فاقد بیمه هستند هم شرایط ویژه‌ای تعریف شده است.»
شیرکانی تعداد زنان بیمه شده در صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را 489 هزار نفر اعلام کرد که حدود 25 درصد کل بیمه شدگان را تشکیل می‌دهند.
گفتنی است، مجموع اعضای ا صندوق بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار، بیمه شده فعال هستند.
شیرکانی گفت: «تعداد زنان بیمه شده در صندوق به نسبت خوب است. ما در کشور صندوق‌های حمایتی داریم که حتی یک زن را هم تحت پوشش قرار نداده‌اند.»
طرح حمایتی برای خسارت‌دیدگان خشکسالی
شیرکانی در بخش دیگر نشست خبری در مورد برنامه‌های حمایتی صندوق برای روستاییان و عشایر آسیب‌دیده از خشکسالی، اظهار کرد:« در تلاشیم بتوانیم هزینه و تخفیف بیمه‌ای برای این افراد بگیریم اما در اجرا به مشکل برخورده‌ایم چرا که خشکسالی و خسارات خشکسالی در همه یک استان وجود ندارد و یکسان نیست. در واقع فقط برخی نقاط یک استان درگیر هستند. ما برای شناسایی این مناطق قابلیت نداریم و وزارت کشور باید این مناطق را مشخص و به ما اعلام کند.»
او ادامه داد:«بنابراین طرحی را پیشنهاد دادیم که بار مالی نداشته باشد و با تصویب هیات امنا صندوق یا شورای عالی رفاه بتواند اجرایی شود. بر این اساس کسانی که با این مشکل درگیرند می‌توانند از فرصت وقفه یکساله حق بیمه استفاده کنند و بعد از آن این وقفه را بخرند.»
شیرکانی در ادامه متوسط دریافتی بیمه‌شدگان را 700 هزار تومان اعلام کرد. او همچنین گفت که این صندوق به جای بنگاه‌داری سعی کرده است برای درآمدزایی به سمت سهامداری حرکت کند و بر این اساس در بورس سرمایه‌گذاری کرده است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان در مورد همسان سازی دریافتی بازنشستگان گفت: «در سال 99 همسان سازی میزان مستمری میان بازنششستگان همه سال‌ها اجرا شد اما در طرح جدید پیشنهاد ما این است که میزان دریافتی بر اساس رتبه‌بندی باشد و کسانی که در یک گرید قرار دارند، در هر سالی که بازنشسته شده باشند دریافتی یکسانی بگیرند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *