پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اگر با پیک جدید مواجه شویم انتخابات‌مطلوبی نخواهیم داشت

رئیس‌جمهوری:

اگر با پیک جدید مواجه شویم انتخابات‌مطلوبی نخواهیم داشت

سخنگوی شورای نگهبان: در تلاشیم که تا پایان ۵ روز دوم نتایج را اعلام کنیم





۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۲

با نزدیک شدن به انتخابات، اظهارنظرها هم شدت گرفته است. بعضی تحلیل‌گران معتقدند که امسال با پایین‌ترین نرخ مشارکت مردمی در انتخابات روبه‌رو می‌شویم؛ دلیل آن هم نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی است. البته با اجرایی شدن مصوبه شورای نگهبان و رد نشدن نامزدها از فیلتر این شورا، شمار شرکت‌کنندگان، باز هم کاهش خواهد داشت. با همه این اوصاف، دیروز حسن روحانی از احتمال پایین آمدن مشارکت مردمی در انتخابات، در صورت مواجهه با پیک جدید کرونا در کشور خبر داده است.
رئیس‌جمهور گفت: ما باید کاری انجام بدهیم که در ایام انتخابات یعنی یک هفته مانده به انتخابات یک شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم، وگرنه اگر خدای نکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و بخواهیم پایان هفته دوم خرداد و در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید مواجه شویم معنی آن این است که ما نمی‌توانیم انتخابات مطلوب و باشکوه داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات، گفت: امسال در ماه خرداد با یک مسئولیت سنگین مواجه‌ایم و آن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها و نیز میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و شورای اسلامی است که البته این دو مورد آخر در برخی مناطق برگزار می‌شود و اصل، همان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها است. او ادامه داد: ما باید کاری انجام بدهیم که در ایام انتخابات یعنی یک هفته مانده به انتخابات یک شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم، وگرنه اگر خدای نکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و بخواهیم پایان هفته دوم خرداد و در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید مواجه شویم معنی آن این است که ما نمی‌توانیم انتخابات مطلوب و باشکوه داشته باشیم و مردم را می‌ترسانیم.
روحانی افزود: مردم وقتی ببینند موج جدید شکل گرفته و این ویروس اوج گرفته، برای حضور در انتخابات دچار مشکل می‌شوند. بنابراین ما مسئولیت سنگینی داریم. حفظ جان مردم مسئولیت اصلی ما است. در هفته‌های اولیه خرداد باید کاملا مراقبت کنیم و باید بتوانیم روی تخلفات در این ایام بیشتر حساس باشیم برای اینکه در آن روزها انتخابات ما در سلامت کامل مردم و حفظ جان آنها به خوبی انجام شود.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: وقتی کم کم شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را اعلام کند بعد از آن تبلیغات انتخاباتی آغاز می‌شود و به اعتقاد من مشکل‌ترین دوران، دوران تبلیغات انتخاباتی است، البته برای روز انتخابات ما باید مراعات کنیم فاصله‌ها و زمان را بیشتر کنیم. او تاکید کرد: امروز تصمیم مهمی در جلسه اتخاذ شد برای اینکه زمان را برای ساعات انتخابات کمی افزایش بدهیم. وزارت کشور هم از پیش تصمیم گرفته صندوق‌ها را هم اضافه کند و اپلیکیشنی که شعبه‌یاب است، سریع در اختیار مردم قرار ‌بگیرد تا مردم در روز انتخابات بتوانند از روی موبایل تشخیص بدهند جاهایی که اطراف خودشان الان خلوت‌تر است، کجاست و به همانجا بروند که هم کمتر معطل شوند و هم با ازدحام مواجه نشویم.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: تبلیغات بلافاصله بعد از اینکه شورای نگهبان اعلام کند آغاز می‌شود و در این تبلیغات بسیار مهم است که ما پروتکل‌ها را دقیق مراعات کنیم. امروز در جلسه ما مصوب شد که در فضای سربسته نباید اجتماعات داشته باشیم. روحانی یادآور شد: اگر در یک شهری هزار نفر، دو هزار نفر، کمتر یا بیشتر اجتماعی برگزار کنند، در فضای سر بسته نمی‌شود. ضمن اینکه ما می‌خواهیم شور انتخاباتی باشد ولی اگر جمعیتی هست حتما باید فضای بزرگ و باز پیدا کنیم با پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند فاصله‌هایی که باید داشته باشند و در موقع ورود و خروج باید مراعات کند.
لازم است برخی پرونده‌ها بیشتر بررسی شوند
در حالی که همه انتظار خبر نهایی تایید شدگان هستند، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده، در تلاشیم که تا پایان ۵ روز دوم نتایج را اعلام کنیم. سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه خبر گفته است، اعضای شورای نگهبان دقت زیادی در بررسی پرونده‌ها دارند و هر روز، تعدادی از پرونده‌ها بررسی می‌شوند، اما «لازم است که برخی پرونده‌ها بیشتر بررسی شوند؛ لذا مجددا به کارشناسان ارجاع می‌شوند.»
پیش‌تر شورای نگهبان مصوبه‌ای جنجالی را ارائه کرد که در رسانه‌ها خبرساز شد. در حالی که شورای نگهبان در حال بررسی صلاحیت نامزدهاست، رسانه‌ها در مورد این مصوبه، نظر کارشناسان را جویا می‌شوند. بسیاری از کارشناسان، مصوبه شورای نگهبان را تسری دامنه صلاحیت یک نهاد می‌دانند که فراتر از قانون است. گرچه شورای نگهبان اعلام کرده که مصوبه خود را به مثابه قانون تلقی نمی‌کند، علیرضا آذربایجانی، کارشناس مسائل حقوقی در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که مصوبه شورای نگهبان، نوعی قانونگذاری و در نتیجه، خارج از صلاحیت این شوراست. او گفته است: «از لحاظ حقوقی اقدام اخیر شورای نگهبان در باب تغییر شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری نوعی قانونگذاری است. اقدام اخیر شورای نگهبان خارج از صلاحیت این شوراست و به همین دلیل محل ایراد و اعتراض جامعه حقوقی قرار دارد.»
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته: «اقدام شورای نگهبان قانون و لازم‌الاجرا نیست.» او پیش‌تر در مصاحبه‌ای با همشهری گفته بود، «نباید ثبت‌نام‌ها به شیوه قبل باشد» و این سخنان، به موافقت او با مصوبه شورای نگهبان برداشت شده بود. او روز جمعه با رد برداشت‌های رسانه‌ای مبنی بر تایید شرایط جدید اعلامی از سوی شورای نگهبان گفت: «تعیین شرایط دقیق‌تر برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را امری لازم می‌دانم ولی باید با مصوبه قانونی باشد. اقدام شورای نگهبان قانون و لازم‌الاجرا نیست.»
گاهی هوچی‌گری نتیجه
بهتری دارد
روز گذشته، علی دارابی، معاون سیمای استان‌ها گفته است، مناظره بیانگر عدالت رسانه‌ای توسط رسانه ملی است. او در عین حال با اشاره به اشکالاتی که بر مناظره‌ها وارد دانسته، گفته است: «هرکس سخنورتر و قدرت بیان بهتری دارد، نتیجه بهتری می‌گیرد که گاهی اوقات با هوچی‌گری و فریبکاری همراه می‌شود. مناظره گاهی مرزهای اخلاقی را نادیده می‌گیرد و هرکس قدر توان بیشتری در بداخلاقی و هنجارشکنی دارد متاسفانه نتیجه بهتری می‌گیرد.» معاون سیمای استان‌ها همچنین گفته، ارزیابی‌ها، اثرسنجی‌ها و نظرسنجی‌های رسمی گویای آن است که بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم بیننده مناظره‌های انتخاباتی هستند.
2 اسفند 1398، پایین‌ترین مشارکت مردمی در سال‎‌های پس از انقلاب در آخرین دوره انتخابات برگزارشده مجلس رقم خورد. مشارکتی که 42.5 درصد اعلام شد و حاکی از نارضایتی مردم بود؛ گرچه برخی این نرخ را به ظهور و شیوع کرونا نسبت دادند. حالا هم گشت‌وگذاری در فضای مجازی کافی است تا به سردی فضای انتخابات نسبت به دوره‌های قبل پی ببریم، و این موضوع را می‌توان در سخنان نامزدهای ریاست جمهوری شنید که آنها هم به این مسئله پی برده‌اند. علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در دولت، برخی از رقبای خود را متهم کرده‌اند به اینکه به دنبال کاهش مشارکت مردمی هستند، چرا که نتیجه انتخاباتی با مشارکت پایین، به نفع آنهاست. با این اوصاف، فقط باید منتظر ماند و دید که چه تعداد از مردم، در انتخابات شرکت می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *