پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فقر و فانتزی

نمایشگاه عکس «پرنسس‌های کوره» متوقف شد

فقر و فانتزی

دومین نمایشگاه عکس علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» که قرار بود ۸ اسفند در گالری کاما افتتاح شود، دیروز با پیگیری فعالان حقوق کودک لغو شد.





۹ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۰۷

دومین نمایشگاه عکس علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» که قرار بود ۸ اسفند در گالری کاما افتتاح شود، دیروز با پیگیری فعالان حقوق کودک لغو شد.
نمایشگاه شامل 15 عکس پرتره از دختران کوره‌های آجرپزی بود. علی صوفی عکاس این مجموعه پیشتر درباره نمایشگاه عکس گفته بود: در «پرنسس‌های کوره» مجموعه‌ای شامل چند پرتره رنگی از دخترانی که در کوره‌های آجرپزی به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند، به نمایش گذاشته‌ام. زمانی که عکاسی این مجموعه را شروع کردم، این کار را با هدف برپایی نمایشگاه انجام ندادم بلکه می‌خواستم رویاهای این کودکان را به نمایش بگذارم. به همین دلیل با برپایی این نمایشگاه، این پروژه عکاسی برای من به پایان نمی‌رسد بلکه ادامه خواهد داشت. این اقدام اما با واکنش فعالان حقوق کودک روبه‌رو شد و حتی بسیاری آن را کاسبی از فقر خواندند.
در بخشی از بیانیه‌ای جمعیت امام علی (ع) در رد این اتفاق منتشر کرده، آمده است: چنین تبلیغاتی همراه با انتشار عکس چهره‌ی یک کودک نشان می‌دهد هنوز اصول اولیه‌ رفتار حرفه‌ای و اخلاق برخورد با محرومان، به ویژه کودکان در معرض آسیب، توسط بخشی از جامعه‌ی ما درک نشده است و کنش‌گرانی همچنان مرزهای بازنمایی آسیب‌های اجتماعی و اهمیت رعایت کرامت انسان‌ها را درنیافته‌اند
در بخشی دیگری از این بیانیه آمده است: «رعایت مصالح عالیه‌ی کودکان در همه‌ی تصمیمات» و «حمایت ویژه‌ی قانونی و ساختاری از کودکان» دو اصل پذیرفته شده در جهان امروز است. در سایه‌ی این دو اصل، کودکان به دلیل آسیب‌پذیری و عاملیت نداشتن مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند و ارتکاب بسیاری از رفتارهایی که در قبال دیگر اشخاص مباح است، در مواجهه با کودکان ممنوع شده و چه بسا چهره‌ی مجرمانه پیدا کند. انتشار تصویر کودکان به ویژه در وضعیت نامناسب و در حالی که برچسب فقر را همراه خود دارد، با توجه به نامعتبر بودن رضایت کودک برای انتشار تصویرش، از جمله‌ی این رفتارها است. برگزاری گالری و فروش تصاویر این کودکان در حالی که برای همیشه یادآور محرومیت کودکانی خواهد بود که تنها یک روز و برای زیباتر شدن قاب عکاس لباس‌هایی فانتزی و متفاوت از آن‌چه هر روز بر تن دارند را پوشیده‌اند، مصداق بارز عدم رعایت حق کودک بر تصویر خود است.
در بیانیه هنری این نمایشگاه جملاتی نظیر پرنسس شدن آرزوی تمام دختران است، آمده بود، نویسنده گفته بود کودکان دختری که در عکس‌های علی صوفی هستند ملکه و پرنسس‌هایی هستند که تنها در افسانه‌ها نیست و علی صوفی توانسته با حداقل چیزهایی چون تاج گل، دستبند و شنل ملکه … که به انتخاب خود این کودکان بوده روُیای آن‌ها را به تصویر بکشد و آن‌ها را برای لحظه‌ای از واقعیت خود دور کند. در بخشی دیگر از بیانیه این اصطلاح ناصحیح خوانده شده است: «پرنسس شدن آرزوی هر دختری است»، از نداشتن درک صحیح از وضعیت کودکان محروم و تقلیل وضعیت آسیب‌زای کودکانی که در کف هرم نیازهای اساسی خود قرار دارند به «آرزوی پرنسس شدن» حکایت دارد. تمام کودکانی که در برابر دوربین عکاس قرار گرفته‌اند، آرزوی پرنسس شدن داشته‌اند یا قرار است آرزوی عکاس را برآورده کنند؟ برگزار‌کنندگان این نمایشگاه از آرزوهای حقیقی این کودکان خبر دارند؟ چیزی از آرزوی برخورداری از امکانات تحصیل، اوراق هویت، تغذیه‌ مناسب، خدمات بهداشتی و درمانی و… شنیده‌اند؟ با این وضعیت، آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری، قربانی هیجانی کردن فقر و محرومیت می‌شود. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند مشمول عنوان مجرمانه‌ی مندرج در ماده‌ی ۱۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ باشد و فعالان حقوق کودک مبتنی بر ظرفیت‌های مواد ۶۴ و ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری حق پیگرد این رفتار را محفوظ می‌دانند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *