پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنِ «مسجد سلیمان» زخمی فاضلاب است

هفته گذشته دو کودک به درون کانال روباز فاضلاب مسجد سلیمان سقوط کردند

تنِ «مسجد سلیمان» زخمی فاضلاب است

یک عضو شورای شهر: ساماندهی فاضلاب روباز اعتباری به اندازه بودجه عمرانی کل کشور می‌خواهد. سه روز پیش که دو پسر بچه‌ در کانال فاضلاب این منطقه سقوط کرند، نفتک شد بختک و افتاد جان پدران و مادران.





۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۵۷

نفتک شده محل دلهره پدران و مادران. سه روز پیش که دو پسر بچه‌ در کانال فاضلاب این منطقه سقوط کرند، نفتک شد بختک و افتاد جان پدران و مادران. دیگر دست کودکی از دست پدر و مادر رها نشد تا مبادا پای کودکی سر بخورد و لیز بخورد و درون کانال فاضلاب خانگی بیفتد. دو روز پیش که دو کودک به درون کانال افتادند، یکی را مادرش نجات داد و دیگری را مردم. منابع محلی گفته بودند که دره‌ها و کانال‌های فاضلاب مسجد سلیمان خاطرات مشترک دیگری از سقوط کودکان دیگر در بسترشان دارند. کانال‌های عریض و طویل، کانال‌های چند کیلومتری که در بخش‌های از شهر وجود دارند و همیشه روبازند. منابع محلی گفته بودند که دو کودک به بیمارستان 22 بهمن شهر منتقل شدند. منابع محلی گفته بودند که این اولین بار نیست که این اتفاق رخ داده. اولین بار نیست که نفتک ترس شده و به جان مادران و پدران افتاده است. ترسی از کانال‌های روباز فاضلاب در آن که مشخص نیست چه زمانی به سرانجام می‌رسد.

سه روز پیش که پسر بچه به کانال فاضلاب سقوط کرد، نام مسجد‌سلیمان بار دیگر سر زبان رسانه‌ها افتاد و یادآوری کرد که شهر اولین‌ها، مثل شهر دورود، بندرعباس و بخش‌های از کرج، شبکه فاضلاب سراسری ندارد. شبکه‌ای که بتواند فاضلاب را تصفیه کند یا حتی بازچرخانی. فاضلاب خانگی در مسجد سلیمان راهی کانال‌ها و دره‌های روباز می‌شود، کانال‌ها و دره‌هایی که در فصل بارندگی آب‌های سطحی در خودشان جا می‌دهند اینبار شده‌اند، مامن فاضلاب. کانال‌ها، بوی بد دارند، مشکلات محیط زیستی ایجاد کردند و گاهی هم کودکی را در خودش می‌کشد. بعد از انتشار خبر سقوط دو کودک، بهروز صالحی، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان مسجد‌سلیمان در گفت‌وگویی اعلام کرد که شبکه فاضلاب این شهرستان قدیمی و سنتی است و فاضلاب از طریق این شبکه به دره‌های موجود در شهرستان سرازیر می‌شود. او همچنین گفته بود که برای حل این مشکل باید طرح جامع فاضلاب این شهرستان در دستور کار قرار گیرد. طرحی که برای آن حدود 400 میلیارد تومان هم اعتبار مصوب شده است: «با اختصاص این اعتبار در سال آینده و اجرای طرح جامع فاضلاب ۵۰ تا ۶۰ درصد کانال‌های روباز در این شهرستان برداشته می‌شود.» او همچنین در گفت‌وگوی دیگری با روزنامه ایران اعلام کرده بود که: «از حدود دو سال قبل مطالعات برای طرح جامع فاضلاب آغاز شد و در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده است. این طرح در ۶ زون به اجرا در می‌آید و اکنون یک زون این طرح در حال اجرا است و به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود: «برآوردها نشان می‌دهد برای تکمیل شبکه فاضلاب مسجدسلیمان ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. علت کندی کار هم البته همین اعتبارات است.»

شهر سخت و طولی کار را مشکل کرده است

گفته‌های او البته تاحد زیادی نتوانسته است نظر مدیریت شهری را جلب کند و به نظر آن‌ها از به سرانجام رسیدن این شبکه امید چندانی ندارد. احمد زمان‌پور، عضو شورای شهر مسجد سلیمان به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید: «باتوجه به وضعیت توپوگرافی مسجدسلیمان، این شهر کوهستانی است و دره‌های زیادی دارد بخش عظیمی از فاضلاب با آب‌های سطحی ادغام می‌شوند و به درون کانال‌ها و دره‌ها روانه می‌شود. اداره آب و فاضلاب در مدت دو سال گذشته شاید تا حدود 20 تا 30 درصد پروژه را پیش برده باشد.» او می‌گوید که محلات و کوچه‌های تنگ و بافت گچی برخی از معابر کار را سخت کرده است و به نظر نمی‌تواند فاضلاب به این زودی‌ها به سرانجام نمی‌رسد: «زمین‌های صاف این شهر، سکونت‌گاه شرکت نفتی‌ها شده و مردم در جای جای شهر شروع به خانه‌سازی کردند، جمعیت زیاد شده و زیرساخت‌ها کم و ناکافی.» او می‌گوید: بخشی از سختی کار به دلیل شرایط جغرافیایی مسجد سلیمان است اما بخش دیگر کار مربوط به اعتبارات ناکافی است از همین رو هم امید چندانی به سرانجام رسیدن و ساماندهی فاضلاب روباز وجود ندارد: «شدنی نیست، فاضلاب روباز مسجد سلیمان دره دارد برای ساماندهی این دره‌ها باید تمام اعتبارات عمرانی کشور را خرج کرد تا شاید به سرانجام برسد.» او می‌گوید که حتی اگر جاهایی هم بتوان فاضلاب را هدایت کرد بازهم همه چیز از کانال‌ها به دره‌ها ختم می‌شود. دره‌هایی به طول چند کیلومتر و عمق زیاد.

دره سبز بی‌سرانجام

زمان‌پور می‌گوید که شرکت نفت چند سال پیش، پروژه دره سبز را کلید زده بود، پروژه‌ای که آن زمان حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شد، اما ناکام ماند: «دره سبز از وسط مسجد سلیمان عبور می‌کند، مقرر شده بود تا برای آن دیواره بسازند و روی آن را بپوشانند، دره‌ای به طول بالغ بر 30 کیلومتر که از هر محله هم فاضلاب را در خود جمع می‌کند. اما آن هم به سرانجام نرسید.» او می‌گوید که در دو سال گذشته حصاری اطراف کانال‌ها قرار نگرفته است تنها لوله‌گذاری‌های در آن کانال‌ها صورت گرفته است اما وضعیت اعتبارات به گونه‌ای است که امسال و دو سال دیگر نباید توقع بهبود وضعیت فاضلاب شهر را داشت.
مردم خودشان ایمن سازی می‌کنند
فرماندار شهر مسجد سلیمان اما از اقدام ضرب‌الاجلی برای جلوگیری از رخ دادن حادثه‌ای مشابه خبر داده بود. محمد پاکدل به ایرنا گفته بود که مسئولان شهرداری قرار است با حصارکشی این منطقه را ایمن کنند. او حالا به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید که تنها اعتبارات این کار از شهرداری گرفته شده و مردم و گروه‌های جهادی قرار است، منطقه سقوط کودک را ایمن کنند: «مسجد سلیمان 30 کیلومتر دره روباز دارد، من به شهرداری گفته بودم که تاحدود 80 سانتی‌متر اطراف آن دیوارکشی کنند تا دیگر کسی به درون آن نیفتد، ما مصالح مانند سنگ و سیمان را تامین کردیم و گروه‌های جهادی قرار است، بنا و کارگر بیاورند تا اطراف این دره‌ها دیوار بکشند.» او می‌گوید گروه‌های جهادی قرار است از امروز کار حصار‌کشی را آغاز کنند: « این اقدام هم کافی نیست زیرا از روی این دره‌ها هم ممکن است بچه‌ها داخل آن بیفتند.» نفتک مثل منطقه 4 مسجد سلیمان، هول و ولایی به جان پدران و مادران انداخته است، هول و ولایی که به گفته مسئولان تاچند سال دیگر به پایان نمی‌رسد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *