پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رییس فدراسیون کشتی باید از اهالی کشتی باشد

رییس فدراسیون کشتی باید از اهالی کشتی باشد





۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر
رییس فدراسیون کشتی باید از اهالی کشتی باشد
بخش هشتاد و هفت
در ادامه خاطرات و فعالیت‌های آقای محمد صنعتی در عرصه ورزش و مدیریت ورزشی استان، به ادامه فعالیت‌های وی در دوران ریاست هیئت کشتی استان می‌پردازیم.
در اسفند ماه 1383، محمد صنعتی (رئیس هیئت کشتی استان) در مصاحبه‌ای، مسایل مربوط به کشتی و دیگر امور ورزشی استان را مورد انتقاد و بررسی قرار داد، که قسمت‌هایی از آن بدین مضمون است:
«… در سال 83 بین 40 الی 45 مسابقه در استان در رده‌های مختلف در سطوح شهرستانی، استانی و کشوری برگزار کرده‌ایم و این مسابقات حاصل برنامه‌ریزی دقیق بود که ماحصل این برنامه‌ها تبادل ورزشی ورزش‌کاران استان با دیگر استان‌ها شد که با کسب موفقیت در این مسیر، کشتی‌گیران ما با روحیه‌ای بهتر به تمرین می‌پرداختند تا به عناوینی خوب دست یابند.
[وی در پاسخ به علت عدم موفقیت کشتی‌گیران بزرگ‌سال استان گفت]: بزرگ‌سالان به خاطر مشکلات مالی که دارند، نمی‌توانند درست تمرین کنند و در رقابت‌ها حضور دائمی داشته باشند و عدم تمرین خوب در بزرگ‌سالان باعث شده که بزرگ‌سالان در مسابقات حضوری قوی نداشته باشند و بر همین اساس فعلاً ما بیشتر حساسیتمان را در قسمت نوجوانان و جوانان داریم.
[ایشان در پاسخ به وضعیت امکانات کشتی استان گفت]: ما امکانات فنی از قبیل سالن، تشک، وزنه و … را به طور کامل در اختیار داریم که جوانان بتوانند به سالن‌های بیایند و به تمرین بپردازند.
[در پاسخ به سوال وضعیت خانه کشتی استان گفت]: شهرداری قرار بود یک زمینی در اختیار هیئت کشتی بگذارد تا ما بتوانیم در آنجا خانه‌ی کشتی را بسازیم. اما با جلساتی که با شهردار و شورای شهر کرمان داشتیم، آن‌ها زمین را با شرایط ویژه در اختیار ما می‌گذاشتند و آن این بود که ما می‌بایست 3 طبقه زیرزمین برای پارکینگ بسازیم که خرج ساخت این سه طبقه مبلغی در حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان می‌شد که برای ما مقرون به صرفه نیست و با این مسایل پیش آمده، خرید زمین را مفیدتر دانستیم که ان‌شاءالله تصمیم جدید خواهیم گرفت.
[وی در خصوص تخریب سالن کشتی شهید پذیرفته گفت]: این سالن در معرض تخریب است. شهرداری برای عریض کردن خیابان می‌خواهد این سالن را تخریب کند و به ما قول دادند بعد از تخریب به ما کمک کنند و این مسئله مهم‌ترین عاملی است که ما هر چه زودتر ساخت خانه کشتی را شروع کنیم.
[محمد صنعتی در خصوص قول‌های شرکت تجهیز مبنی بر ساخت اماکن کشتی در سطح شهر کرمان، با انتقاد کار آنان گفت]: شرکت تجهیز اصلاً به فکر ورزش نیست چه برسد به کشتی. نه این که این آقایان با ورزش همکاری نمی‌کنند بلکه اگر از دستشان برآید کارشکنی نیز می‌کنند (1).
[ایشان در خصوص انجام تجلیل از پیشکسوتان کشتی گفت]: ما می‌خواهیم پیشکسوتان را دور هم جمع کنیم و نگذاریم این بزرگواران فراموش شوند و از آن‌ها تا وقتی زنده هستند تجلیل کنیم و از حضورشان در برنامه‌هایمان کمک بگیریم …» (2)
محمد صنعتی که از دی ماه سال 1375 تا 1384 ش. و در طول ریاست چهار فدراسیون کشتی ایران (آقایان: سیروس‌پور، طالقانی، خادم و یزدانی‌خرم) به عنوان رییس هیئت کشتی استان کرمان، منشاء خدمات ارزنده‌ای در استان گردید، پس از آن که زمزمه‌های انتخاب یزدانی خرم بدین سمت به گوش رسید، وی با صراحت و بدون در نظر گرفتن مصلحت، به شدت با انتخاب ایشان به ریاست فدراسیون کشتی مخالفت نمود و پس از انتصاب وی، از سمت ریاست هیئت کشتی استان کرمان استعفا نمود.
در خصوص مخالفت و دلایل محمد صنعتی و همچنین تبعات استعفای وی، مطالب زیادی در روزنامه‌ها و جراید کشوری و محلی منتشر گردید که در اینجا به گوشه‌ای از آنان اشاره می‌گردد.
در گزارش روزنامه روز ورزش با تیتر «یزدانی خرم به درد کشتی نمی‌خورد» آمده است: رئیس هیئت کشتی کرمان گفت: یزدانی خرم را فرد لایقی برای اداره فدراسیون کشتی نمی‌دانم.
صنعتی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: برای انتخاب رئیس فدراسیون کشتی از کسی حمایت می‌کنم که جزء خانواده کشتی باشد و به نظرم یزدانی‌خرم به درد اداره فدراسیون کشتی نمی‌خورد.
وی افزود: در جلسه‌ای که در مشهد و در نشست رئیس فدراسیون با مسئولان هیئت‌های کشتی برگزار شد، برنامه خاصی از سوی یزدانی خرم ارائه نشده است که این نقطه ضعف برای اوست.
صنعتی گفت: مذاکره‌ای با سایر مسئولان هیئت‌های کشتی برای انتخاب رئیس نداشتیم، اما به طور حتم گزینه‌های دیگری به جز یزدانی‌خرم برای حضور در انتخابات ثبت‌نام می‌کند که ما نیز به گزینه اهل کشتی رأی خواهیم داد.
رئیس هیئت کشتی کرمان گفت: تیم گل گهر سیرجان به عنوان نماینده این استان در رقابت‌های لیگ شرکت می‌کند و ما نیز برای کسب نتایج درخشان در رقابت‌های لیگ از این تیم حمایت خواهیم کرد» (4).
محمد صنعتی به رغم توصیه‌های متعدد، همچنان با ورود آقای یزدانی خرم به صحنه کشتی کشور مخالفت نموده و در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه روز ورزش با تیتر «سازمان تربیت‌بدنی، یزدانی‌خرم را به کشتی تحمیل می‌کند» عنوان نمود:
«رئیس هیئت کشتی کرمان گفت: سازمان تربیت بدنی قصد دارد یزدانی‌خرم را به کشتی تحمیل کند، اما اهالی کشتی اجازه این کار را نمی‌دهند.
محمد صنعتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: به اعتقاد من ریاست فدراسیون کشتی باید از اهالی کشتی باشد و در بین افرادی که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، افراد کاردان و لایق زیادی برای حضور در رأس مدیریت فدراسیون کشتی وجود دارد که یکی از آن‌ها را انتخاب خواهیم کرد. چرا که یزدانی خرم هیچ شناختی از کشتی ندارد و حضورش در این رشته به ورزش اول کشور ضربه می‌زند.
رئیس هیئت کشتی کرمان ادامه داد: خادم و طالقانی از مدیران شایسته و نامی فدراسیون کشتی بودند، به گونه‌ای که طالقانی در یک سال، 39 سفر خارجی برای تیم ملی ترتیب داد، فدراسیون نیز جام تختی را به بهترین شکل ممکن برگزار کرد» (5).
مخالفت محمد صنعتی با ریاست آقای یزدانی‌خرم در فدراسیون کشتی حاشیه‌های بسیاری نیز در کرمان نیز داشت، از جمله در روزنامه تناوران آمده:
«… جوانمرد (6) در گفتگوی چاپ شده خود در صفحه 10 نشریه بام کویر در تاریخ 20 اردیبهشت، دلایل تغییر در هیئت کشتی را چنین شرح می‌دهد: «زمانی که صنعتی در انتخابات فدراسیون کشتی صراحتاً مقابل یزدانی‌خرم جبهه‌گیری کرد، عملاً پس از پیروزی او نتوانست در این هیئت باقی بماند و درخواست تغییر او از فدراسیون خواسته شد که من با در نظر گرفتن مصلحت کشتی کرمان با آن موافقت کردم». این اظهارات در حالی از سوی جوانمرد مدیر کل تربیت بدنی گفته می‌شود که خود او بهتر از هر کسی می‌داند که صنعتی ماه‌ها پیش در اعتراض به شرایط موجود استعفا داده بود.
زیرا جوانمرد در تاریخ 12/9/85 و در جلسه معارفه خود با اهالی کشتی این استعفانامه را در سالن اجتماعات تربیت بدنی در حضور بیش از 60 نفر از اهالی کشتی و بزرگانی چون اکبر ایرانمنش رئیس دانشگاه تربیت بدنی، ارجمند معاون وقت تربیت بدنی و علیزاده مسئول حراست این اداره از وی دریافت کرده بود و همه کشتی‌گیران و بزرگان ورزش شاهد این استعفا بودند، حتی زمانی که صنعتی قصد ترک جلسه را داشت، همین آقایان مانع وی شدند و از ایشان خواهش کردند تا پایان جلسه حضور داشته باشد.
این در حالی بود که در تاریخ 12/9/85 هنوز یزدانی‌خرم به ریاست فدراسیون نرسیده بود. صنعتی در نامه استعفا خود به شماره 103 و در تاریخ مذکور آورده است: «این‌جانب در دو مرحله، نوبت اول از سال 1350 تا 1358و نوبت دوم از سال 1379 تا این تاریخ، افتخار خدمت‌گزاری به کشتی‌گیران کرمانی را داشته‌ام حال با توجه به سن بال که مرز 75 سالگی را آزمایش می‌کنم، توان جسمانی‌ام اجازه فعالیت در ورزش اول کشور را نمی‌دهد، به همین دلیل از سال 84 از جناب نژادزمانی درخواست نمودم فردی شایسته از اهل کشتی را به عنوان رئیس هیئت در نظر بگیرد».
… جوانمرد در تاریخ 3 اسفند 85 و چند روز مانده به برگزاری مجمع عمومی فدراسیون کشتی در تماس تلفنی از محمد صنعتی می‌خواهد که در دفتر وی حضور پیدا کند و می‌گوید که سازمان از من خواسته که شما به یزدانی‌خرم رأی بدهید و من باید به هر شکل شما را برای رأی دان به یزدانی‌خرم راضی کنم، حتی کلمه رمزی برای رأی دادن در اختیار محمد صنعتی قرار گرفت تا با درج آن در برگ رأی، مشخص شود که کدام استان‌ها به یزدانی‌خرم رأی داده‌اند و رئیس هیئت کدام استان‌ها به او رأی نداده است.
پس از گذشت انتخابات ریاست فدراسیون کشتی که با چنین اوصافی به پایان رسید، صنعتی در تاریخ 26/12/85 و به شماره نامه 177 متن استعفایش را برای یزدانی‌خرم رئیس جدید فدراسیون کشتی ارسال می‌دارد.
محمد صنعتی در این استعفا یادآوری می‌کند که حداکثر تا اول اردیبهشت 86 به همکاری خود ادامه خواهد داد و از اول اردیبهشت ماه اعم از این که جانشین تعیین شود یا نشود، مسئولیتی در قبال این هیئت نخواهم داشت …» (7).
پی نوشت:
(1) ـ(1) ـ شایان ذکر است سالن چند منظوره تختی در جوار استادیوم شهید سلیمی‌کیا که سال‌ها در مرکز شهر کرمان میعادگاه بسیاری از ورزش‌کاران کرمانی در رشته‌های والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس روی میز، کشتی، فوتسال و … بود و همچنین چندین نسل از نوجوانان و جوانان کرمانی در مسابقات آموزشگاهی و باشگاهی از این سالن خاطرات بسیاری داشتند، توسط شرکت تجهیز به بهانه ساخت چندین سالن مجزا و مدرن تخریب گردید و متاسفانه آن گونه که بنده از مطلعین کسب خبر نموده‌ام، این شرکت به 20 درصد از قول‌های خود نیز جامعه تحقق نپوشانده و متاسفانه مجموعه‌ای که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در قلب شهر واقع بود و به سهولت مورد استفاده ورزش‌کاران و تماشاگران و مشتاقان ورزش این شهر قرار می‌گرفت، از بین رفت (محمد صنعتی).
(2) ـ روزنامه کرمان ورزشی، سه‌شنبه 25 اسفند 1383.
(3) ـ روزنامه روز ورزش، پنجشنبه 16 شهریور 1385، شماره 1241.
(4) ـ همان، همان شماره.
(5) ـ همان، سه‌شنبه 11 اسفند 1385، شماره 1369.
(6) ـ منظور آقای کمال جوانمرد، مدیر کل تربیت بدنی وقت استان کرمان است.
(7) ـ روزنامه تناوران، دوشنبه 7 خرداد 1386، شماره 27.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *