یادداشتی از مسعود لاهوت کارشناس محیط زیستمرثیه‌ای برای سبلانجاده‌کشی در سبلان طی ماه‌های اخیر مورد نقد بسیاری از رسانه‌های محلی و ملی قرار گرفت اما هیچ نهادی پاسخگوی سوالات کارشناسی و علمی در این حوزه نبود. عواقب این جاده‌کشی که با نام متناقض «کمربند سبز» معرفی شده اما در نهایت تبدیل به «کمربند مرگ» خواهد شد

جاده‌کشی در سبلان طی ماه‌های اخیر مورد نقد بسیاری از رسانه‌های محلی و ملی قرار گرفت اما هیچ نهادی پاسخگوی سوالات کارشناسی و علمی در این حوزه نبود. عواقب این جاده‌کشی که با نام متناقض «کمربند سبز» معرفی شده اما در نهایت تبدیل به «کمربند مرگ» خواهد شد، بارها و بارها در رسانه‌ها عنوان شده است اما تبعاتی که در بلندمدت دامن‌گیر مردمان این دیار خواهد شد باید بیشتر مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد. سبلان به عنوان یک اکوسیستم کلان در منطقه آذربایجان و به ویژه استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی نقش مهمی در پایداری تنوع گیاهی و جانوری دارد. جاده‌ای که در این منطقه احداث خواهد شد
تقریبا کل زیستگاه شرقی این کوه را به دو قسمت تقسیم خواهد کرد. این اقدام در ادبیات حفاظت با نام تکه‌تکه شدگی زیستگاه شناخته می‌شود و در میان بوم‌شناسان به عنوان اصلی‌ترین عامل حذف پستانداران بزرگ جثه محسوب می‌شود.
این منطقه از سبلان زیستگاه اصلی خرس قهوه‌ای، گرگ خاکستری، سیاه گوش و ده‌ها جاندار دیگر است که هر کدام نقش بسیار مهمی در پایداری طبیعت و اکوسیستم سبلان دارند. احداث این جاده که با هدف رونق گردشگری انجام می‌گیرد شاید اکنون با تشویق و هورای تماشاگران همراه باشد اما در میان‌مدت (۱۰ تا ۱۵ سال) باعث حذف گونه‌های مذکور و در بلندمدت (۱۵ تا ۲۰ سال) باعث کاهش و حذف جمعیت گونه‌هایی خواهد شد که نقش صید و صیادی در این منطقه دارند و در طی هزاران سال گذشته به نوعی از پایداری رسیده‌اند. در حالی که در نقاط مختلف کشور سازمان‌های متولی حفاظت از تنوع زیستی در حال برنامه‌ریزی برای حفاظت از یوزپلنگ‌، پلنگ، خرس سیاه، سمندر امپراتور و سایر گونه‌های ارزشمند جهت حفاظت از تنوع ژنتیکی اکوسیستم‌های متنوع کشورمان هستند، در گوشه‌ای دیگری از کشور لودرها و ماشین‌آلات راه‌سازی در حال تخریب خانه این موجودات با ارزش است.
تبعات بعدی این جاده‌کشی نابودی تنوع گیاهی ارزشمند دامنه‌های شرقی این کوه تاریخی خواهد بود و در صورت بروز این اتفاق همه ۱۵۰ روستای مشرف به دامنه‌های شمالی، شرقی و جنوبی سبلان باید منتظر رخدادهای ناگواری مانند رانش زمین، سیل و خشک شدن چشمه‌های این منطقه باشند. با احداث جاده گردشگری تنها بخش طبیعی این کوه تهدید نمی‌شود. به باور بسیاری از کارشناسان فرهنگی و تاریخی این جاده دقیقا از کنار آثار تمدن‌های کهن این منطقه یا شاید هم از روی آن‌ها عبور خواهد کرد و این یعنی فاجعه‌ای که آیندگان به سوگ آن خواهند نشست. این تذکرها به صورت مفصل توسط استادان دانشگاه و صاحب‌نظران این حوزه طی جلسات متعدد برای مسئولان و متولیان این جاده‌کشی بازگو شده اما همه تذکرات بدون پاسخ مانده و دیگر زمانی به شنیدن دیدگاه‌های دیگر از سوی مسئولان استان اردبیل اختصاص نمی‌یابد. آری، گوش‌هایی که خود را بی‌نیاز از شنیدن نظرات کارشناسان می‌دانند قطعا صدای هیچ فریادی را نخواهند شنید.

مطالب مرتبط
یادداشت
یکی از موضوعات مورد پیگیری ما در موضوع گردشگری معلولان، بحث حمل و نقل است، در حوزه حمل و نقل عمومی وسایل نقلیه مناسب برای شهروندان دارای معلولیت وجود ندارد و معمولا حمل و نقل عمومی جوابگوی این افراد نیست. خیلی وقت‌ها گفته می‌شود که بی.آر.تی‌ها مناسب‌سازی شدند اما اگر اکنون سرکشی به مناطق مختلف […]
یادداشت
تصویر نامه وزارت دارایی به تاریخ نهم بهمن 1320 را می‌بینید که در آن آیین‌نامه آموزش سالمندان آمده است. جدای از این‌که هشتاد سال پیش دولت به ضرورت آموزش حتی به سالمندان برای با سواد شدن پی برد و موضوع انشا شد ز گهواره تا گور دانش بجوی، اما از آن زمان تا کنون تعریف […]
یادداشت
همین دیروز بود انگار. کودکی چه نزدیک است هنوز به ما. سال‌ها نو می‌شوند و وزن چیزها مدام در تغییرند. دیروز «هانسل» و «گرتل» می‌خواندیم و در کلاس‌ها می‌نشستیم. در کودکی دختر و پسر بودنمان مهم نبود. بابابرفی باغچه‌بان و کتاب‌های کانون پرورشی رنگ دیگری به دنیامان دادند و بعد آن آرام آرام طوفانی در […]
یادداشت
شلیک به «برومند نجفی»، محیط‌بان مرتکب قتل در کرمانشاه، در حین انتقال از دادگاه به زندان آن هم به دست پدر مقتول ابعاد بسیار بزرگی دارد که اگر همین الان و در گرماگرم وقوع آن دست به کار کالبدشکافی و تحلیل آن نشویم می‌تواند باز هم تکرار شود. موضوع از یک منظر به سبب آنکه […]
دیگر مطالب شماره 1932
یادداشتیادداشتی از تیوا صمدیانآموزش حقوق شهروندی به وسعت ایران زمینتا به حال با چشمان بسته وسط یک اتوبان قدم زده‌اید؟ بوق ممتد خودروها، صدای فریاد رانندگانی که از کنارتان رد می‌شوند. صدای ترمز ماشین سنگین را که می‌­شنوید چشم­‌ها را باز می‌­کنید. تاب نیاوردید. حق دارید. درست است.
محمدجواد ظریف:دولت جدید ایالات متحده با انتخابی بنیادین روبه‌روستوزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: دولت جدید ایالات متحده با انتخابی بنیادین روبه‌روست؛ یا می‌تواند سیاست‌های شکست‌خورده اسلافش را در پیش بگیرد یا می‌تواند مفروضات شکست‌خورده را رد کرده و مسیر صلح و مودت را دنبال کند.
داستان دنباله‌دار اختلال در شبکه تولید و توزیع انرژی کشورارتباط خاموشی‌ها با افت تولید در پارس‌جنوبیاستاد اقتصاد دانشگاه علامه ‌طباطبایی: چالش گازی به وجود آمده صرفاً به دلیل افزایش تقاضا نیست بلکه به خاطر افت فشار گاز در پارس جنوبی است
گرد‌و‌غبار به ایرانشهر، کهنوج، زابل، بم و مناطقی از بیرجند... رسیدجنوب شرق در غبار گم شدیک فعال اجتماعی در کرمان: روز جمعه گرد‌و‌غبار مناطقی در جنوب شرق ایران از جمله ایرانشهر سیستان و بلوچستان، رودان و میناب در هرمزگان، قلعه گنج، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان و… در کرمان فرا گرفت
بایدن تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس را لغو کردفرمان بازگشتجو بایدن، با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از او خواست تا شرایط ورود دوباره آمریکا به توافق اقلیمی پاریس را فراهم کند
یادداشتیادداشتی از آرمین منتظری روزنامه‌نگارچالش های «بایدن»در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی«جو بایدن» در نخستین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان اجرایی بازگشت آمریکا به توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس را امضا کرد و بلافاصله بعد از آن دستور توقف احداث خط لوله نفت از کانادا به آمریکا را نیز صادر کرد.
اجرای طرح جاده‌سازی در ۵۲ کیلومتر از رویشگاه‌های سبلانگردنه‌های سبلان با خاک یکسان شدکیومرث سفیدی، دانشیار گروه علوم و مهندسی جنگل دانشگاه محقق اردبیلی: پوشش گیاهی از دست رفته، به راحتی احیا نمی‌شود. شمال تا جنوب کوه مقدس را تیغ زدند فقط برای یک ساعت تردد کمتر. از تابستان سال پیش تا بهار امسال، درمنه و گون را زیر لودرها له کردند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.