پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مادر «سام رجبی» درگذشت

پس از گذشت بیش از هزار روز از بازداشت بدون مرخصی فعالان محیط زیست

مادر «سام رجبی» درگذشت

لیلی هوشمند‌افشار، مادر سام‌رجبی یکی از کارشناسان محیط زیست بازداشتی، بر اثر بیماری درگذشت. پس از وخامت طولانی حال مادر سام رجبی، خبر درگذشت او در حالی رسیده که فرصت دیدار با فرزند خود را پیدا نکرد.





۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵

|پیام‌ما| لیلی هوشمند‌افشار، مادر سام‌رجبی یکی از کارشناسان محیط زیست بازداشتی، بر اثر بیماری درگذشت. پس از وخامت طولانی حال مادر سام رجبی، خبر درگذشت او در حالی رسیده که فرصت دیدار با فرزند خود را پیدا نکرد. پیش از این وکیل رجبی به «پیام‌ما» گفته بود:‌ «ما به دفعات برای مرخصی درخواست کرده‌ایم و گفته‌اند باید این درخواست بررسی شود، استعلامات لازم انجام شود و در نهایت اطلاع می‌دهند که با مرخصی موافقت می‌شود یا خیر اما هنوز پاسخی نداده‌اند.» سام رجبی یکی از کارشناسان محیط‌زیست است که در بهمن و اسفند 96، همراه با هشت تن دیگر بازداشت شد. کتایون رجبی، خواهر او، خبر درگذشت مادر سام را در توییتر منتشر کرده و نوشته است: «لیلی مادر تنی من نبود. وقتی سامی به دنی اومد، ما تکمیل شدیم. خانواده من از این واژه ناتنی به دور بود. چشمش به در موند و سامی برنگشت و مرخصی هم بهش ندادند. امروز لیلی با سری بلند به سوی بابا پرواز کرد.» او تصویری از لیلی هوشمند و همسرش پرویز رجبی را به این توییت ضمیمه کرده است. پرویز رجبی ایران‌شناس، مترجم و نویسنده بهمن سال 90 درگذشت.
انتظار برای عفو و آزادی فعالان محیط‌زیستی بازداشتی در حالی طولانی شده است که بعد از آزادی نرگس محمدی، زندانی سیاسی در مهر ماه، امیدها برای آزادی هفت فعال محیط‌زیست در بند هم بیشتر شده بود.
حجت کرمانی، وکیل سام رجبی به «پیام‌ما» گفته بود که «بر اساس قانون افرادی که یک سوم مجازاتشان را گذراندند می‌توانند هر چهار ماه برای پنج روز مرخصی داشته باشند اما دادستان باید در این مورد نظر بدهد و هنوز موافقت نکرده‌اند.» به گفته او در حالی که آخرین عفو به صورت موردی بوده و شامل پرونده هیچ یک از محیط‌زیستی‌ها نشده «باید منتظر عفوهای آتی ماند».
هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، کاووس سید امامی و عبدالرضا کوهپایه ۹ فعال محیط‌زیستی بودند که بهمن و اسفند ماه ۹۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و روانه زندان اوین شدند.
کاووس سید امامی دو هفته پس از بازداشت در زندان جان خود را از دست داد. مرگ او توجه افکار عمومی و مسئولان را به پرونده فعالان محیط‌زیستی بازداشتی دو چندان کرد. بر همین اساس رئیس‌جمهوری، دستور تشکیل هیاتی چهار نفره متشکل از وزرای دادگستری، کشور، اطلاعات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری را داد تا وضعیت این افراد را پیگیری کنند. نتیجه این پیگیری‌ها بنا به آنچه وزیر اطلاعات و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کردند این بود که فعالان محیط‌زیستی بازداشتی «جاسوس» نیستند. عبدالرضا کوهپایه نیز در اسفند ۹۸ آزاد شد اما تکلیف دیگر افراد درگیر این پرونده هنوز روشن نیست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *