سایت خبری پیام ما آنلاین | وضعیت «خطرناک» در اهواز و یاسوج

وضعیت «خطرناک» در اهواز و یاسوج





۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲

ا وجود تعطیلی و اعمال محدودیت‌های رفت‌وآمد، دیروز ۳۴ ایستگاه سنجش آلودگی هوا وضعیت را قرمز و دو ایستگاه وضعیت را قهوه‌ای نشان دادند

وضعیت «خطرناک» در اهواز و یاسوج

| پیام ما |رنگ قهوه‌ای در سامانه پایش کیفی هوای کشور یعنی وضعیت خطرناک. دیروز دو ایستگاه در اهواز و یاسوج در وضعیت خطرناک آلودگی هوا قرار گرفتند. همزمان از ۲۱۶ ایستگاه سنجش در کل کشور، ۳۴ ایستگاه به رنگ قرمز درآمد که نشان می‌داد، وضعیت هوا برای همه ناسالم است. این وضعیت البته در روزهای گذشته با هشدارهای سازمان هواشناسی درباره پایداری هوا پیش‌بینی شده بود اما دست کم انتظار می‌رفت با اعمال محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای منع رفت‌و‌آمد در بیشتر نقاط کشور تا پایان تعطیلات، آلودگی هوا به این میزان نرسد.

کیفیت هوای بعضی کلانشهرها در ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه، در شرایط ناسالم (برای همه یا گروه‌های حساس) قرار گرفت و آلاینده شاخص در این وضعیت ذرات معلق ریز (PM2.5) گزارش شد. پیش‌بینی روز دوشنبه سازمان هواشناسی اما نشان می‌دهد این وضعیت تا ظهر امروز ادامه خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، روز گذشته ۳۴ ایستگاه سنجش آلودگی هوا به رنگ قرمز درآمد. در استان البرز ایستگاه‌های متروی کرج و شهریار، در خراسان رضوی ایستگاه‌های مفتح، کریمی و خاقانی، همچنین ایستگاه‌های احمدآباد، رودکی، خرازی، خمینی‌شهر در استان اصفهان و کبودرآهنگ در همدان. علاوه بر این در استان تهران ایستگاه‌های سنجش فرمانداری شهر ری، شهر ری، سلامت، منطقه ۱۵، پیروزی، پارک شکوفه، شهرداری منطقه ۱۱، شادآباد، شریف، شهرداری منطقه ۱۰، تربیت مدرس، آتی ساز، ورامین، قرچک و پیشوا نیز در وضعیت قرمز قرار گرفتند و این میان شهر ری با شاخص ۱۵۸ آلوده‌ترین نقطه پایتخت شد. در خوزستان نیز ایستگاه‌های نیوساید، استانداری، اهواز، کارون، سوسنگرد، شادگان، ماهشهر، هندیجان در وضعیت ناسالم برای همه قرار گرفتند و اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان داد که شرایط آلودگی هوا در محدوده ایستگاه نادری اهواز در وضعیت خطرناک قرار گرفته است؛ شاخص ۵۰۰ و آلاینده ذرات معلق ریز (PM2.5). علاوه بر این بر اساس اطلاعات همین سامانه، ایستگاه یاسوج در استان کهگیلویه‌وبویراحمد هم با پرچم قهوه‌ای نمایان شد؛ شاخص ۵۰۰ و آلاینده (PM 10).

کیفیت هوا در یک تقسیم‌بندی مرتبط با سلامت انسان به شش دسته شامل خوب بین ۰ تا ۵۰، متوسط بین ۵۱ تا ۱۰۰، ناسالم برای گروه‌های حساس  بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، ناسالم بین ۱۵۱ تا ۲۰۰، بسیار ناسالم بین ۲۰۱ تا ۳۰۰  و خطرناک از ۳۰۰ بالاتر تقسیم می‌شود.

هشدار برای تهران، اصفهان و خراسان رضوی

تداوم آلودگی در تهران، اصفهان، و خراسان‌رضوی از روزهای قبل پیش‌بینی شده بود. چنان که سازمان هواشناسی در روز دوشنبه نسبت به افزایش آلودگی هوا در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ با اشاره به پایداری هوا و سکون نسبی جو پیش‌بینی کرد، وضعیت جوی که از اوایل ۱۲ آبان ماه شروع شده، در نهایت باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها در استان‌های اصفهان، خراسان‌رضوی و تهران می شود و این وضعیت تا پیش از ظهر امروز چهارشنبه ادامه خواهد یافت. بر اساس این هشدار در صورت افزایش ترددهای درون شهری احتمال رشد شاخص کیفیت هوا درحد ناسالم برای گروه‌های حساس و حتی در مناطق پرجمعیت و صنعتی در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد. بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به کاهش تردد در سطح شهرها به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و تنفسی توصیه کرد. زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

آلودگی هر روزه

آلودگی در پایتخت هم تداوم پیدا کرده است. از روز دوشنبه که با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی هوای در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت، روند آلودگی ادامه داشته است. این شرایط در اصفهان هم در حال تکرار است. کیفیت هوای کلانشهر اصفهان صبح دیروز با میانگین ساعتی ۱۵۹ برای عموم مردم ناسالم (قرمز) گزارش می شود؛ همچنین شاخص کیفی هوای خمینی شهر، سجزی و نجف آباد صبح امروز افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح دیروز (سه‌شنبه) با میانگین ۱۴۰ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. روز گذشته کارشناس اداره پیش‌بینی هواشناسی هم از استمرار سکون هوا و انباشت آلاینده‌های جوی در مناطق مرکزی و صنعتی استان به ویژه کلانشهر اصفهان تا روز چهارشنبه خبرداد. حجت‌الله علی عسگریان در گفت وگو با ایمنا به تداوم جوی پایدار در سطح استان اصفهان اشاره و کرد و گفت: «غبار صبحگاهی پدیده غالب مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلانشهر اصفهان تا ظهر فردا چهارشنبه است و کیفیت هوا ساعات اولیه روز در شرایط ناسالم پیش‌بینی می‌شود.»

او با بیان اینکه امروز وضعیت جوی سایر مناطق استان صاف تا کمی ابری است و دما تغییر محسوسی ندارد، افزود: «بیشینه و کمینه دمای هوای کلانشهر اصفهان تا فردا بین ۲۵ و پنج درجه سانتی گراد بالای صفر در نوسان است.»

کارشناس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: «چوپانان با دمای ۳۱ درجه سانتی گراد بالای صفر و بوئین و میاندشت با دمای سه درجه سانتی گراد زیر صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق استان پیش‌بینی می‌شود.»

از سوی دیگر اراک هم یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. این شهر در روز دوشنبه نوزدهمین روز مستمر آلودگی را تجربه کرد که به گفته رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یک رکورد محسوب می‌شد. او به ایرنا گفت که آلاینده مسئول مانند روزهای گذشته ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون است و بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی، تداوم آلودگی هوا در این استان تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: «بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آلایندگی هوا در تشدید شیوع بیماری کرونا نقش موثری دارد و در این روزها باید همه و به ویژه گروه‌های سنی حساس از جمله، کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و سخت درمان، تا جای ممکن از خانه‌های خود خارج نشوند.»

آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت ادامه دارد

از سوی دیگر مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم آلودگی هوا و غبار محلی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور، از بارش برف و باران در نقاط مختلف و همچنین از روز جمعه -۱۶آبان – کاهش نسبی دما در نیمه شمالی کشور خبر داد. صادق ضیائیان با اشاره به رگبار پراکنده در در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل که روز گذشته رخ داد، گفت که در روز ۱۴ آبان در شمال غرب، ارتفاعات زاگرس شمالی در غرب کشور و در گیلان و غرب مازندران بارش پراکنده باران گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان، پنج‌شنبه (۱۵ آبان) با گذر سامانه بارشی از شمال غرب کشور در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه غربی زنجان، کردستان و کرمانشاه بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ارتفاعات آذربایجان غربی و اردبیل بارش برف دور از انتظار نخواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه در شمال غرب کشور بارش و کاهش وزش باد تا جمعه (۱۶ آبان) ادامه خواهد داشت، گفت:‌ «با نفوذ جریان‌های جنوبی به غرب کشور در استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان نیز بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.»

به گفته او شنبه (۱۷ آبان) گستره فعالیت این سامانه مناطقی از خوزستان، غرب لرستان، همدان و دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های قزوین، البرز و تهران را در بر خواهد گرفت. همچنین به‌تدریج نفوذ جریان‌های سرد به سواحل غربی خزر، بارش در استان‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود. همچنین شنبه ( ۱۷ آبان) دریای خزر مواج خواهد بود و کاهش دمای ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد برای غرب سواحل دریای خزر رخ خواهد داد و در ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق شمال غرب کشور بارش برف انتظار می‌رود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *