پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرونا کاوش شهر سوخته را متوقف کرد

کرونا کاوش شهر سوخته را متوقف کرد





۶ آبان ۱۳۹۹، ۹:۱۷

کرونا کاوش شهر سوخته را متوقف کرد

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته از توقف کاوش در این محوطه باستانی به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: «این روزها مشغول پژوهش و تحلیل داده‌ها و یافته‌های باستانی این مجموعه میراث جهانی هستیم.»

مجید کلانوری به ایلنا گفت: «شاید بتوان در شرایط فعلی بررسی باستان‌شناسی انجام داد اما حفاری و کاوش به دلیل حضور چندین نفر در کنار یکدیگر و در فاصله اندک قابل اجرا نخواهد بود. می‌توان گفت کاوش و حفاری در شهر سوخته در سال جاری انجام نخواهد شد و توجهات به سمت فعالیت‌های پژوهشی روی یافته‌های سال‌های قبل متمرکز شده است.»

همچنین منصور سیدسجادی، مسئول کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر سوخته گفت:‌ «امیدوار هستیم با بررسی برخی عوامل که در کاوش‌های شهر سوخته به دست آمده است و تحلیل آن‌ها بتوانیم مقالاتی در خصوص ارتباط شهرسوخته با اقیانوس هند از نظر واردات مهره‌های دریایی منتشر کنیم. همچنین مقالاتی در خصوص وزنه‌هایی که برای توزین در شهر سوخته مورد استفاده قرار می‌گرفت، خواهیم داشت. طبیعت روی سفال مقاله دیگری خواهد بود که در مجموعه سوم مدنظر قرار گرفته است. علاوه بر این کتاب‌ها، چهار مقاله و یک کتابچه کوچک نیز در برنامه مطالعاتی و پژوهشی گروه باستان‌شناسان شهر سوخته قرار دارد که امیدوار هستیم تا پایان سال ۹۹ محقق شود.»

مسئول کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر سوخته در خصوص بررسی و تحلیل مهرهای شهر سوخته و آنچه که می‌توان از نقش‌های روی آن برداشت کرد، گفت: «اصولاً مهر و اثر مهر یکی از شاخصه‌های بسیار مهم آشنایی با وضع اقتصادی بازرگانی و مبادلات تجاری با مناطق نزدیک و دوردست در دوران باستان است. با مطالعه مهرها و اثر مهرها، نقوش و شکل آنها به طبقه‌بندی‌هایی دست پیدا می‌کنیم که علاوه بر گاهنگاری و این مهم که متوجه می‌شویم به چه دوره تاریخی مرتبط است، ارتباطات احتمالی منطقه سیستان با سایر مناطق دور و نزدیک را نیز می‌توان تشخیص داد.»

او همچنین به بررسی و مطالعه سفال‌های به دست آمده از شهر سوخته و نقوش روی آنها اشاره کرد و گفت: «در شهر سوخته سفال‌هایی به دست آمده است که شکل و فرم آن متعلق به شهر سوخته نیست و متعلق به بین‌النهرین است اما نقوشی که روی این سفال‌ها نقش بسته متعلق به شهر سوخته است و ارتباطی با بین‌النهرین ندارد. از بررسی این سفال‌ها به تقابل فرهنگی این مناطق در آن دوره از تاریخ پی می‌بریم.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر