پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرمان می تواند به قطب ادبیات داستانی تبدیل شود

کرمان می تواند به قطب ادبیات داستانی تبدیل شود





۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۲۹

لیلا راهداردر گفت و گو با پیام ما:
کرمان می تواند به قطب ادبیات داستانی تبدیل شود
لیلا راهدار سال هاست داستان می نویسد و به نوعی آموزش، رشد و بالندگی داستان کرمان از دغدغه های جدی اوست . راهدار فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه است و بیش از یک دهه سابقه ی ادبی و رسانه ای دارد از جمله دبیر اجرایی هیات مدیره داستان کرمان،مدرس کلاس های آموزش داستان نویسی و کارگاه های داستان و… از او چندین مجموعه ی داستان کوتاه و رمان در دست انتشار است و در جشنواره هاو همایش های ادبی متعددی حائز رتبه ی برتر گردیده است. لیلا راهدار اخیرا جلسه‌ی داستان «هزار و یک شب» را با رویکردی متفاوت راه اندازی کرده که با استقبال خوب اهالی داستان مواجه گردیده است به همین بهانه با او گفتگویی انجام داده ام که می خوانید:
داستان کرمان به خصوص رمان در سال های اخیر جهش خوبی در سطح کشور داشت و جریان ساز شد با داستان نویسانی چون محمد شریفی، محمد علی علومی، منصور علیمرادی، رضا زنگی آبادی، مهدی بهرامی و…به نظر می رسد این رشد کمتر حاصل یک کار جمعی و انجمنی باشد و بیشتر انفرادی بوده با وجود انجمن های متعدد داستانی که در کرمان وجود دارد خروجی کیفی قابل قبولی ندارند فکر می کنید دلیل آن چیست؟
درواقع کاملا چنین نیست با نگاهی به پیشینه داستان کرمان می بینیم که دوستان مقیم کرمان در تمام جلسات شرکت می کردند و بعضی ها خود نیز جلسه داشتند و یا مدرس داستان نویسی بودند، افرادی هم که بیشتر به بومی نویسی روی آوردند و رمان هایی با این مضمون نوشتند مسلما تحت تاثیر بوم و اقلیم خود بودند گرچه شاید محل زندگی آنها تهران بوده اما تولیدات ادبی شان حاصل زیست در جغرافیای این مرز و بوم بوده است داستان نویسی یک حرکت مدرن و اجتماعی است و مربوط به دنیای امروزی است .
گرچه با این موضوع موافقم که گاه جلسات تشکیل شده در تکمیل یا در رقابت با یکدیگر بودند و به نظر می رسد نوعی عدم یک پارچگی در آن مشاهده می گردد اما مهم آن است که به مقوله داستان توجه می شود.
غالب جلسات داستانی که در کرمان برگزار می شود بیشتر جلسه ی داستان خوانی و صحبتهای چند نفر در مورد داستان خوانده شده است…با وجود استعدادهای بالقوه داستان استان چرا مبانی تئوری داستان نویسی آموزش داده نمی شود این جلسات عموما با جریان داستان روز کشور بیگانه اند یک جمع محدود و شکل تکراری و…. شما چطور فکر می کنید؟
با این نظر کاملا موافقم اصولا جلسات شکل منطقی ندارند این که یک نفر داستان بخواند و بقیه نظر بدهند روشی نامعتبر است به این دلیل که افراد شرکت کننده عموما متخصص در زمینه نقد نیستند دوم آنکه( اجرا) از اصول داستان نویسی نیست، امادر این جلسات داستان نویس مجبور به (اجرا) است بنابراین بد خواندن یا عدم ادای کلمات و مشکلات تلفظی می تواند تاثیر بدی بر داستان داشته باشد و بسیاری از مشکلات، … از نظر من باید به روش های نوین اندیشید.
چه روش هایی؟
روش های مختلفی از جمله کارگاه داستان نویسی، تایپ داستان و ایمیل برای دوستان قبل از جلسه، تدریس مبانی داستان، استفاده از داستان نویسان قدیمی، بحث درباره مسایل تئوریک به زبان ساده برای استفاده همه‌‌ی دوستان نویسنده توجه به نویسندگان نو پا و..
داستان کرمان روند مثبتی داشته.. این حرکتهای ادبی می تواند کرمان را به قطب ادبیات داستانی تبدیل کند.. اقلیم و جغرافیای کرمان تنوع ادبی زیادی ایجاد کرده است فضای رقابتی توانسته علی رغم اسیبها و انشعابات نوعی تلاش در زمینه ی پیشرفت داستان محسوب گردد… انچه لازم و ضروری به حساب می اید توجه به امر ارتقاء دانش داستان نویسی حرکت به سوی کارگاهی شدن و…. است.
جلسه داستان هزار و یک شب چگونه شکل گرفت با وجود جلساتی که وجود داشت چه ضرورت و دغدغه ای برای شکل گیری و ادامه آن داشتید؟
سه سال و نیم پیش جشنواره داستانی کرمان در هتل پارس برگزار گردید که من دبیر تخصصی داستان آن بودم ، این جشنواره با حضور نویسندگانی چون آزادی خواه، محقق ، جلالی، یوسف علیخانی، محمد شریفی نعمت آباد برگزار گردید و نتایج اعلام شد پس از آن با همکاری و مجوز موسسه فرهنگی هنری هوای تازه در ادامه این حرکت فرهنگی جلسه ای در فرهنگسرای کوثر به همین عنوان تشکیل شد و این جلسه و جلسه شعر در یک روز ودر ادامه هم تشکیل می شد، پس از آن جلسات ما به کرمان شناسی آورده شد . استاد عزیز آقای گلاب زاده از ما حمایت کردند و به ما مکان دادند و جلسه داستانی هوای تازه با نام جدید هزارو یک شب در کرمان شناسی ادامه فعالیت داد این حرکت به نوعی توجه به فرهنگ و ادبیات بومی کرمان ( تشکیل در کرمان شناسی) می باشد و هدف ان توجه به فرهنگ عامه مردم و کمک در جهت ارتقاء سطح دانش عمومی می باشد .
آیا از سوی نهادهای متولی فرهنگ و هنر حمایت شدید؟یا کمکی به شما کردند؟
این جلسه همانطور که گفتم دارای مجوز می باشد دو جلسه هم راستا ( به هدف ارتقاء سطح دانش عمومی ادبی ) جلسه شعر آقای سبزه صادقی و جلسه داستان بنده هر هفته برگزار می گردد. نهادها و ارگان های دولتی از جهت تامین جا و مکان به ما کمک کرده اند حمایت دیگری (مالی ، حمایت در زمینه چاپ، پیشنهاد مدرس و…)از سوی نهادهای دولتی صورت نگرفت امیدوارم با این حرکت نمادین جدید (تشکیل جلسات در کرمان شناسی) مورد توجه دلسوزان فرهنگ و ادب کرمان قرار بگیریم.
چه برنامه هایی برای جلسه داستان هزارو یک شب دارید؟
در این جلسات سعی می شود آموزش و کارگاه هم عرض داستان نویسی پیش برود تا کنون به رویکردهای ادبی چون اگزیستانسیالیسم و همین طور تاثیر روان شناختی بر داستان توجه گردید ، اما از این هفته به بعد سعی بر آن است مبانی داستانویسی مورد توجه بیشتر قرار گیرد و جلسات نقدکتاب برگزار گردد، و همینطور پس از ادریس سبک ها و مکتب های ادبی به صورت کارگاهی داستان نویسندگان بزرگ جهان مورد بررسی قرار گیرد هدف ما استفاده ی عموم می باشد بدین معنی که نویسندگان نو پا نیز بتوانند بیا موزند و بنویسند در این راستا گروه داستان مجازی هوای تازه (هزارو یک شب) که اعضای انجمن داستان چهارشنبه عضو آن هستند فعالیت می کنند گزارش کار هر هفته و مبحث هفته ی آینده در آن مورد تحلیل قرار می گیرد و جلسات چهارشنبه در کرمان شناسی به تحلیل و بحث می پردازند .
اگر حرف خاصی دارید بفرمایید؟
در این انجمن سعی شده همه نویسندگان استان کرمان مورد توجه قرار گیرند. دوستان شهرستانی دیده شوند و در مراسم های خاص و داستان خوانی ها شرکت کردند جلسات نقد ( نقد کتاب رضا ذوالعلی و…) برگزار گردید. تمام تلاش ما انجام فعالیتی جمعی است همانطور که گفته شد داستان نویسی حرکتی مدرن و اجتماعی است. از استاد عزیزم آقای گلاب زاده، شهرام پارسا مطلق دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه پیام ما ، آقای صادقی صاحب امتیاز موسسه ی هوای تازه امروز و تمام دوستان نویسنده و دوستان عزیز شهرستانی که در این حرکت نو ما را یاری کردند سپاسگزارم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *